Ansökan om registrering

Oavsett om du är nyutexaminerad eller har varit registrerad fastighetsmäklare tidigare behöver du skicka in en ansökan om registrering till FMI.

Tänk på att

  • Utbildningsbeviset som du skickar in ska innehålla kurskoder. 

  • Din utbildning ska vara helt avklarad innan du skickar in din ansökan.

  • Betala ansökningsavgiften i samband med att du skickar in din ansökan. Vi börjar inte handlägga ditt ärende förrän vi har fått in din ansökningsavgift.

  • Handläggningstiden är i genomsnitt tre veckor.

Betalningsinformation

Ansökningsavgiften är 2 900 kronor och betalas in till Danske Bank, Bankgiro 5128-7407. Du måste ange namn, personnummer och att betalningen avser ansökan om registrering. Tänk på att du ska betala ansökningsavgiften samtidigt som du skickar in din ansökan till oss.

Ansökningsavgiften är densamma oavsett om du har varit registrerad eller ansökt tidigare.

Så här ansöker du

Du ansöker om registrering genom att logga in med BankID på "mina sidor". Kom ihåg att ha samtliga bilagor tillgängliga och att betala in ansökningsavgiften.

Bilagor till ansökan

Följande bilagor ska du ladda upp tillsammans med din ansökan. Om det saknas uppgifter eller bilagor kommer vi be dig att komplettera din ansökan, vilket kan påverka handläggningstiden.

Förvaltarfrihetsbevis

Ett förvaltarfrihetsbevis utfärdas av den kommun där du är folkbokförd. Beviset intygar att du inte har någon förvaltare. För att beställa ett förvaltarfrihetsbevis, eller om du har frågor kring det, kontaktar du din hemkommun. Beviset får inte vara äldre än en månad.

Utbildningsbevis

Ditt utbildningsbevis ska visa att du uppfyller de formella utbildningskraven. Utbildningsbeviset kan du med fördel hämta digitalt ur ett studieregister, exempelvis Ladok.

Har du läst på flera olika lärosäten behöver du fylla i och bifoga en särskild blankett med din ansökan som visar vilka kurser det är som gör att du uppfyller utbildningskravet.

Praktikintyg

Praktikintyget ska bevisa att du uppfyller praktikkravet. Ange startdatum, slutdatum och antal veckor. Intyget ska undertecknas av din handledare först efter att praktiken är avklarad.

Intyg om ansvarsförsäkring

Försäkringsintyget får du av ditt försäkringsbolag när du tecknar din ansvarsförsäkring. Observera att det är försäkringsbolagets intyg om att du har en försäkring som ska bifogas – inte själva försäkringsbrevet. 

Kontakta försäkringsgivaren om du har frågor som rör din försäkring.

Utdrag från Polisen eller Kronofogden

Du som sökande ska inte skicka med utdrag från belastningsregistret eller liknande. Vi beställer de utdrag som krävs för att kontrollera lämplighet och redbarhet.

Vanliga frågor om ansökan

Senast uppdaterad 2021-05-22