Uppgifter om företag
Uppgifter om alla registrerade företag finns i fastighetsmäklarregistret. En del av uppgifterna publiceras i tjänsten ”sök mäklarföretag” på denna webbplats. Det är företagets ansvar att se till att uppgifterna i registret alltid är aktuella.
Håll företagets uppgifter uppdaterade
Det är viktigt att de uppgifter som finns om ditt företag i fastighetsmäklarregistret stämmer. Företaget ansvarar därför för att informera oss om ändringar.
Ändring av övriga uppgifter
Alla övriga uppgifter som företaget uppgav när det ansökte om registrering ska även fortsättningsvis hållas aktuella i registret. Vilka uppgifter det handlar om kan du se nedan.
Hur du meddelar oss ändringar
Använd blanketterna nedan för att meddela oss företagets nya uppgifter.
Om du behöver veta vilka uppgifter som företaget har i FMI:s register idag, kan du som är vd eller styrelseledamot för ett registrerat aktiebolag logga in via mina sidor och ta del av dessa uppgifter. Du kan också kontakta oss och be att få ett registerutdrag.
Sök mäklarföretag
I vår e-tjänst sök mäklarföretag kan allmänheten söka efter information om registrerade företag. Av fastighetsmäklarförordningen framgår det vilka uppgifter om företaget som vi ska presentera på vår webbplats.
Tänk på...
Mäklarföretaget är enligt lagen skyldigt att anmäla ändringar i ledningen, styrelsen och ägarkretsen till FMI. Om det inte görs kan det leda till en disciplinär påföljd för företaget.
Vanliga frågor om fastighetsmäklarregistret
-
Hur länge sparas uppgifter om mäklare och företag i fastighetsmäklarregistret?
Det beror på vilka uppgifter det handlar om. Utgångspunkten är att de tas bort när de inte längre behövs för registrets syfte.
Uppgifter om att vi har haft ett tillsynsärende mot dig eller förtaget tas bort ur registret senast fem år efter att beslutet i ärendet vunnit laga kraft. Om ärendet ledde till en varning eller erinran tas även påföljden bort ur registret efter fem år. Om beslutet blev återkallelse av registreringen, sparas uppgifter om ärendet och påföljden i tio år.
Övriga uppgifter i registret tas bort senast tio år efter att du eller företaget avregistrerades.
Alla uppgifter i ärenden finns däremot kvar i vårt diarium – där sparas de för alltid.