Uppgifter om företag

Uppgifter om alla registrerade företag finns i fastighets­mäklarregistret. En del av uppgifterna publiceras i tjänsten ”sök mäklarföretag” på denna webbplats. Det är företagets ansvar att se till att uppgifterna i registret alltid är aktuella.

Håll företagets uppgifter uppdaterade

Det är viktigt att de uppgifter som finns om ditt företag i fastighetsmäklarregistret stämmer. Företaget ansvarar därför för att informera oss om ändringar.

Om företaget har gjort en ändring i ledningen ska det snarast anmäla ändringen till oss. Med ledning avses vd och vice vd eller motsvarande, styrelseledamöter och ‑suppleanter. Att anmälan ska göras snarast innebär att det ska ske så snart det är praktiskt möjligt. Vi kontrollerar en ny person på samma sätt som vi gör när företaget ansökte om registrering.

Om företaget får information om att det har skett en ändring av vilka som har ett kvalificerat ägarinnehav i företaget, ska det anmäla ändringen till oss. Normalt anses företaget ha fått sådan information när den når någon som ingår i företagets ledning. Vi kontrollerar en ny ägare på samma sätt som vi gör när företaget ansökte om registrering.

Även ändringar av bolagsmän, kommanditdelägare och komplementärer i handels- eller kommanditbolag ska anmälas till oss.

Om företaget upphör med sin verksamhet ska det begära avregistrering. Om företaget försätts i konkurs, blir föremål för företagsrekonstruktion eller går i likvidation, ska det anmäla det till oss.

Ändring av övriga uppgifter

Alla övriga uppgifter som företaget uppgav när det ansökte om registrering ska även fortsättningsvis hållas aktuella i registret. Vilka uppgifter det handlar om kan du se nedan.

Uppgifter som företaget själv ansvarar för att hålla uppdaterade

  • Företagets namn.
  • Ev. kedjetillhörighet eller varumärke som företaget använder sig av.
  • Postadress.
  • Fakturaadress.
  • E-postadress.
  • Telefonnummer.
  • Ev. webbplatsadress.
  • Adress till samtliga kontor (verksamhetsställen) inom företaget.
  • Namn, personnummer och e-postadress för dem som ingår i fastighetsmäklarföretagets ledning.
  • Namn, person- eller organisationsnummer och e-postadress för de ägare som har ett kvalificerat innehav av andelar i mäklarföretaget.
  • Vilka mäklare som bedriver förmedlingsverksamhet på företagets kontor. I första hand är det mäklaren själv som ska meddela oss var hen bedriver, eller slutar bedriva, sin verksamhet. Om en mäklare av någon anledning inte gör det, så går det dock även bra att företaget meddelar oss ändringar. 

Övriga uppgifter som finns sparade i registret

  • Organisationsnummer.
  • Verksamhetsform (aktiebolag, handelsbolag osv).
  • Typ av registrering (fullständig, hyresförmedling osv).
  • Eventuella påföljder.
  • Status (registrerat/avregistrerat).
  • Datum för registrering och avregistrering.
  • Ärenden kopplade till företaget.

Hur du meddelar oss ändringar

Du meddelar ändrade uppgifter enligt ovan via e-post till registrator@fmi.se.

Du kan också kontakta registrator om du vill ha ett registerutdrag där alla registeruppgifter om ett företag framgår.

Sök mäklarföretag

I vår e-tjänst sök mäklarföretag kan allmänheten söka efter information om registrerade företag. Av fastighetsmäklarförordningen framgår det vilka uppgifter om företaget som vi ska presentera på vår webbplats. 

  • Företagets namn.
  • Kedjetillhörighet/varumärke.
  • Registreringsdatum.
  • Registreringskategori.
  • Postadress.
  • Kontorens adresser.
  • Vilka mäklare som bedriver sin verksamhet på företagets kontor.

Tänk på...

Mäklarföretaget är enligt lagen skyldigt att anmäla ändringar i ledningen, styrelsen och ägarkretsen till FMI. Om det inte görs kan det leda till en disciplinär påföljd för företaget.  

Senast uppdaterad 2021-08-05