Om du vill bli avregistrerad som mäklare loggar du in på mina sidor och begär avregistrering.
När vi har godkänt din begäran om avregistrering skickar vi beslutet till din e-postadress.
Om du har ett pågående tillsynsärende kan FMI i vissa fall avvakta med beslutet i ditt avregistreringsärende tills tillsynsärendet är klart. Detsamma gäller om du begär avregistrering ett datum som ligger långt fram i tiden.
Missa inte årsskiftet
Tänker du inte arbeta som mäklare nästa år? Begär avregistrering före årsskiftet! Annars måste du betala avgift för det kommande året.
ÅrsavgiftKom också ihåg att...
-
Om du är med i en branschorganisation: avsluta medlemskapet där.
-
Säga upp din ansvarsförsäkring om den inte är knuten till branschorganisationen.
-
Om du har ett företag: avregistrera företaget om ingen mäklare längre bedriver förmedling i det.
Vanliga frågor om avregistrering
-
Vilket datum måste jag ha avregistrerat mig för att inte behöva betala avgift för kommande år?
Din begäran om avregistrering måste ha kommit till oss före årsskiftet. Det datum du anger som ”sista dag som registrerad” måste också ligga före årsskiftet.
-
Kan jag pausa min registrering som mäklare, eller ha den vilande?
Nej, tyvärr kan du inte pausa din registrering eller ha den vilande – du är antingen registrerad eller inte.
Om du vill göra ett tillfälligt uppehåll behöver du alltså avregistrera dig och sedan registrera dig igen. Läs mer om vad som gäller för detta på sidan återregistrering.
-
Hur gör jag om jag vill registrera mig igen efter att ha varit avregistrerad?
Då ansöker du om registrering på nytt. Du behöver alltså skaffa en ansvarsförsäkring och ett förvaltarfrihetsbevis, betala ansökningsavgiften och skicka en ansökan via mina sidor. Du behöver inte ladda upp ditt utbildningsintyg eller praktikintyg igen – de har vi sparade. Om du har haft ett lite längre uppehåll kanske din utbildning dock inte längre motsvarar dagens krav. Läs mer på sidan registrering.
-
Kan jag vara registrerad mäklare när jag är föräldraledig?
Ja, om din avsikt är att börja arbeta som mäklare igen efter din föräldraledighet. Tänk på att du i så fall måste betala full årsavgift och ha en giltig ansvarsförsäkring under tiden.
-
Hur länge kräver FMI att jag sparar min dokumentation om jag slutar som mäklare?
Ur FMI:s perspektiv ska du spara dokumenten lika länge som det står i bokföringslagen, alltså i sju år. För din egen skull rekommenderar vi dock att du sparar dem i minst tio år, eftersom preskriptionstiden för skadeståndskrav är tio år.
-
Vilken dokumentation kräver FMI att jag ska spara om jag slutar som mäklare?
Du ska bevara de handlingar som FMI kan behöva när vi utför tillsyn.
Exempel på sådana handlingar är:
- Uppdragsavtal.
- Köpekontrakt och köpebrev.
- Depositionsavtal.
- Eventuella tilläggsavtal.
- Objektsbeskrivning.
- Spekulantlista.
- Boendekostnadskalkyl.
- Fullmakter.
- Journal.
- Budgivningslista.
- Skriftliga bekräftelser.
- Andra meddelanden med rättslig innebörd.
Tänk på att om du bedriver din verksamhet i ett mäklarföretag så ska du förvara kopior av de handlingar som hör till verksamheten hos företaget.