Kontakta oss

Många frågor kan du få svar på direkt här på webbplatsen. Till exempel genom att läsa våra frågor och svar.

  • Svara på allmänna frågor om vad som gäller när en mäklare ska utföra sitt uppdrag.

  • Svara på frågor om en mäklare är registrerad, har blivit anmäld till oss eller har fått en disciplinär påföljd.

  • Svara på frågor om de formella kraven som gäller för att bli registrerad som mäklare.

  • Svara på frågor om FMI:s verksamhet.

  • Svara på frågor om en mäklares registrering och den årliga avgiften.

  • Ge rådgivning i ett enskilt fall, det vill säga ge besked om en mäklare har gjort rätt eller fel i en viss situation eller hur du ska agera.

  • Granska handlingar eller tolka avtal.

  • Ge studievägledning eller besvara andra frågor om utbildning till fastighetsmäklare.

  • Svara på om en viss kurs har det innehåll som anges i utbildningskraven.

  • Lämna förhandsbesked om en person kommer att bli registrerad som mäklare eller inte.

  • Avgöra frågor om skadestånd.

För att få hjälp med frågor som ligger utanför vårt verksamhetsområde finns det andra du kan vända dig till.

Om du har ett pågående ärende

Om du har ett ärende hos oss och har blivit tilldelad en handläggare är det den du ska kontakta i första hand. Det gäller till exempel dig som har ansökt om registrering och dig som vi har ett pågående tillsynsärende mot. 

Kontaktuppgifter

Om du inte hittar svar på dina frågor via webbplatsen, eller om du vill få uppgifter om en specifik mäklare, kan du skicka e-post eller ringa till oss under vår telefontid. 

Skicka e-post

registrator@fmi.se

Ringa

Telefonnummer under telefontiden

010-458 01 80

Telefontider

Sommartider veckorna 28–32 inom parentes.

Måndagar: 13–15 (13–14)
Tisdagar: 9–11 (9–10)
Onsdagar: 13–15 (13–14)
Torsdagar: 9–11 (9–10)
Fredagar: 9–11 (9–10)

Avvikande telefontider 2020

10/4 Långfredagen: Stängt
13/4 Annandag påsk: Stängt 
1/5 Första maj: Stängt
21/5 Kristi himmelsfärdsdag: Stängt (öppet 22/5)
19/6 Midsommar: Stängt 

Växel

010-458 01 00

Till växeln ringer du om du vill prata med en viss person hos oss eller om du vill ta del av allmänna handlingar.

Skicka brev

Fastighetsmäklarinspektionen
Box 5045
650 05 Karlstad

Om du skickar rekommenderad post ska den adresseras till Fastighetsmäklarinspektionen och inte till en specifik person på myndigheten. 

Besöka kontoret

Våxnäsgatan 10, Karlstad

Besökstider

Måndagar: 13–15 
Tisdagar: 9–11 
Onsdagar: 13–15 
Torsdagar: 9–11 
Fredagar: 9–11 

Avvikande besökstider 2020

19/6 Midsommar: Stängt 

Skicka faktura

Alla inköp i offentlig sektor ska faktureras med e-faktura. Kontakta oss för att få de fakturauppgifter som behövs.

Dataskyddsombud

Om du har frågor om eller synpunkter på FMI:s behandling av dina personuppgifter kan du kontakta vårt dataskyddsombud genom kontaktuppgifterna ovan.

Vanliga frågor om kontaktuppgifter

  • Vi kan inte hjälpa dig att få skadestånd från en mäklare eftersom vi inte prövar tvister mellan konsumenter och fastighetsmäklare. Vi kan inte heller vara ombud för dig eller ge dig råd om hur du ska handla i en viss situation. Om du inte är nöjd med mäklarens arbete ska du i första hand vända dig till mäklaren. Om du är köpare eller säljare ska du meddela mäklaren om att du är missnöjd så fort som möjligt. Konsumenter kan få tvister om skadestånd från mäklare och mäklarens rätt till provision och annan ersättning prövad av Fastighetsmarknadens Reklamationsnämnd (FRN). Självklart kan du också få tvisten prövad av en allmän domstol, det vill säga i första hand en tingsrätt.

  • Vi kan tyvärr inte hjälpa dig att lösa tvisten eftersom vi inte prövar tvister mellan säljare och köpare. Vi kan inte heller vara ombud för dig eller ge dig råd om hur du ska handla i en viss situation. För att få hjälp kan du vända dig till exempelvis en privat juristbyrå.

Senast uppdaterad 2020-06-18