Om du inte längre tänker arbeta som mäklare ska du begära att bli avregistrerad.
För att undvika att betala årsavgift för kommande år behöver du skicka in din begäran om avregistrering före årsskiftet.
Det finns också några saker som gör att vi på FMI kan återkalla din registrering.
Vanliga frågor om avregistrering
-
Vilket datum måste jag ha avregistrerat mig för att inte behöva betala avgift för kommande år?
Din begäran om avregistrering måste ha kommit till oss före årsskiftet. Det datum du anger som ”sista dag som registrerad” måste också ligga före årsskiftet.
-
Kan jag pausa min registrering som mäklare, eller ha den vilande?
Nej, tyvärr kan du inte pausa din registrering eller ha den vilande – du är antingen registrerad eller inte.
Om du vill göra ett tillfälligt uppehåll behöver du alltså avregistrera dig och sedan registrera dig igen. Läs mer om vad som gäller för detta på sidan återregistrering.
-
Hur gör jag om jag vill registrera mig igen efter att ha varit avregistrerad?
Då ansöker du om registrering på nytt. Du behöver alltså skaffa en ansvarsförsäkring och ett förvaltarfrihetsbevis, betala ansökningsavgiften och skicka en ansökan via mina sidor. Du behöver inte ladda upp ditt utbildningsintyg eller praktikintyg igen – de har vi sparade. Om du har haft ett lite längre uppehåll kanske din utbildning dock inte längre motsvarar dagens krav. Läs mer på sidan registrering.
-
Kan jag vara registrerad mäklare när jag är föräldraledig?
Ja, om din avsikt är att börja arbeta som mäklare igen efter din föräldraledighet. Tänk på att du i så fall måste betala full årsavgift och ha en giltig ansvarsförsäkring under tiden.
-
Hur länge kräver FMI att jag sparar min dokumentation om jag slutar som mäklare?
Ur FMI:s perspektiv ska du spara dokumenten lika länge som det står i bokföringslagen, alltså i sju år. För din egen skull rekommenderar vi dock att du sparar dem i minst tio år, eftersom preskriptionstiden för skadeståndskrav är tio år.
-
Vilken dokumentation kräver FMI att jag ska spara om jag slutar som mäklare?
Du ska bevara de handlingar som FMI kan behöva när vi utför tillsyn.
Exempel på sådana handlingar är:
- Uppdragsavtal.
- Köpekontrakt och köpebrev.
- Depositionsavtal.
- Eventuella tilläggsavtal.
- Objektsbeskrivning.
- Spekulantlista.
- Boendekostnadskalkyl.
- Fullmakter.
- Journal.
- Budgivningslista.
- Skriftliga bekräftelser.
- Andra meddelanden med rättslig innebörd.
Tänk på att om du bedriver din verksamhet i ett mäklarföretag så ska du förvara kopior av de handlingar som hör till verksamheten hos företaget.