Anmäl en mäklare
Om du tycker att en mäklare har utfört sitt uppdrag på ett felaktigt sätt kan du anmäla det till FMI. Dessa anmälningar har stor betydelse för vår tillsyn över mäklarna.
Innan du skickar in din anmälan till FMI så finns det några saker som är bra att känna till.
Tänk på det här
- Anmälan ska avse en mäklare.
- Alla anmälningar blir inte ärenden.
- Anmälaren är inte part.
- Mäklaren kan få en fullständig kopia av din anmälan.
- Anmälan blir en allmän handling.
- FMI prövar inte tvister eller frågor om skadestånd.
- Du kan vara anonym.
Anmälan ska avse en mäklare
I din anmälan ska du fokusera på vad mäklaren har gjort för fel. Klagomål på till exempel säljaren eller en besiktningsman som du har anlitat är inget som FMI kan gå vidare med.
Alla anmälningar blir inte ärenden
Din anmälan leder inte per automatik till ett tillsynsärende. Alla anmälningar är dock en mycket viktig del av vår omvärldsbevakning. Vi lämnar inte motiveringar till varför ett ärende inte har inletts. Det är inte ett beslut som FMI har fattat utan en inriktning i vårt arbete som gäller tillsvidare. För de anmälningar som inte omedelbart leder till något tillsynsärende kan det handla om flera olika orsaker. Det kan till exempel bero på att det saknas bevisning eller att mäklaren inte har gjort något fel. Anmälningar om händelser som ligger mer än två år tillbaka i tiden utreder FMI bara i mycket särskilda fall.
Du blir inte part
Som anmälare blir du inte part i ärendet. Det innebär att du inte kommer att få någon information om vad som händer med din anmälan, eller någon kopia av beslutet om din anmälan leder till ett ärende. FMI driver inga ärenden för en privatpersons räkning.
Mäklaren kan få en kopia
Om din anmälan leder till ett ärende får mäklaren en fullständig kopia av din anmälan, inklusive uppgifter om vem som har skickat anmälan. Mäklaren kan också begära ut anmälan i sin helhet även om den inte har lett till ett ärende.
Anmälan blir allmän handling
Din anmälan blir en allmän handling som vem som helst kan begära att få ta del av. Utgångspunkten är att uppgifterna i din anmälan är offentliga, men vissa uppgifter i handlingen kan omfattas av sekretess. Vanligtvis skyddas till exempel uppgifter om vem som är anmälare av sekretess, om det är någon annan än den anmälde mäklaren som begär ut handlingen.
FMI prövar inte tvister
Fastighetsmäklarinspektionen prövar inte skadeståndsfrågor och andra tvister. Om du inte är nöjd med mäklarens arbete bör du i första hand vända dig till mäklaren själv. En köpare eller säljare som vill ha skadestånd ska underrätta mäklaren om detta så fort som möjligt.
Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd (FRN) prövar ekonomiska tvister mellan konsumenter och mäklare. Tvister prövas även av allmänna domstolar, det vill säga i första hand av en tingsrätt.
Du kan vara anonym
Anmälan kan lämnas in anonymt. Tänk dock på att det är större sannolikhet att vi kan gå vidare med ditt ärende om vi kan kontakta dig och få mer information om vad som har hänt. Om du väljer att skriva in uppgifter om dig själv i anmälan kan du vid ett senare tillfälle inte be om att få vara anonym.
Komplettering av en anmälan
Om du vill göra en komplettering av en anmälan du gjort tidigare till FMI mejlar du kompletteringen till registrator@fmi.se. Skriv i kompletteringen vilken mäklare och vilken fastighet eller adress det handlar om samt när du skickade in din ursprungliga anmälan.
Hantering av dina personuppgifter
Vi kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen. Du kan läsa mer om hur vi gör det och vilka rättigheter du har i vår dataskyddspolicy.
Vanliga frågor om anmälningar
-
Kan jag se hur det går med handläggningen av den anmälan som jag skickade in?
Som anmälare får du inga besked om hur vi handlägger din anmälan, eftersom du inte är part i ärendet.
-
Kan jag vara anonym när jag anmäler en mäklare?
Ja, du kan vara anonym. Tänk dock på att det är större sannolikhet att vi kan gå vidare med ditt ärende om vi kan kontakta dig och få mer information om vad som har hänt.
Om du väljer att skriva in uppgifter om dig själv i anmälan kan du vid ett senare tillfälle inte be om att få vara anonym. Det beror på att mäklaren har rätt att få del av alla uppgifter i ärendet. Därför kan vi inte dölja uppgifter för mäklaren, även om du som anmälare skulle begära det. Du kan alltså inte vara anonym om ditt namn eller dina kontaktuppgifter finns med i anmälan.
-
Kan jag ta tillbaka min anmälan?
Eftersom din anmälan är en inkommen handling går den inte att ta tillbaka. Vi kan göra en notering om att du inte vill stå fast vid din anmälan, men det är ändå FMI som bestämmer om din anmälan kommer att leda till ett ärende eller inte.
-
Kan en mäklare anmäla en annan mäklare?
Ja, en mäklare kan anmäla en annan mäklare till FMI.
-
Kan jag som mäklare följa ett tillsynsärende som pågår mot mig?
Om vi har inlett ett tillsynsärende får du information vid flera tillfällen. Först ber vi dig att yttra dig över det som har hänt. Om ärendet därefter avskrivs får du ett skriftligt avskrivningsbeslut. Efter att nämnden har sammanträtt får du ett skriftligt beslut.
-
Hur lång handläggningstid har ni för tillsynsärenden?
Handläggningstiden varierar från ärende till ärende, men är i genomsnitt cirka 150 dagar för ett tillsynsärende.