Efter tillträdet

I och med tillträdet avslutas normalt sett mäklarens förmedlingsuppdrag. Mäklaren har inte någon skyldighet att medla i eventuella tvister som uppstår mellan köpare och säljare efter tillträdet.

Vad kan mäklaren hjälpa till med efter tillträdet?

  • Att sakligt beskriva vad som gäller enligt lagen.

  • Att ta fram förlikningsavtal.

  • Att hjälpa parterna att komma överens.

Om mäklaren ändå vill hjälpa till bör hen begränsa hjälpen. Mäklaren kan hjälpa till genom att sakligt beskriva vad som gäller enligt lagen, ta fram förlikningsavtal, det vill säga ett avtal där det står hur parterna ska lösa den aktuella tvisten, eller i övrigt hjälpa parterna att komma överens.

Mäklaren kan exempelvis generellt informera parterna om:

  • Vad som gäller enligt lagen angående fel i fastighet.

  • Skyldigheten att tala om för den andra parten att man inte är nöjd och varför, det vill säga reklamera, inom skälig tid.

  • På vilka olika sätt köparen eller säljaren kan hantera en viss situation. Mäklaren får inte rekommendera vilket av alternativen köparen eller säljaren bör välja.

Mäklaren måste vara opartisk i förhållande till både köparen och säljaren. Ofta kan det finnas anledning för mäklaren att råda parterna att vända sig till en jurist. Mäklaren får inte agera ombud för någon av parterna.

Vanliga frågor om problem efter tillträdet
Senast uppdaterad 2019-11-21