Hoppa till huvudinnehåll

💡 Testa även våra tjänster där du kan söka mäklare, företag och nämndbeslut

Bli mäklare

Ansökan om registrering

Oavsett om du är nyutexaminerad eller har varit registrerad fastighetsmäklare tidigare behöver du skicka in en ansökan om registrering till FMI.

Tänk på att

  • Skicka in alla bilagor samtidigt som din ansökan.
  • Utbildningsbeviset som du skickar in ska innehålla kurskoder. 

  • Din utbildning ska vara helt avklarad innan du skickar in din ansökan.

  • Betala ansökningsavgiften i samband med att du skickar in din ansökan. Vi börjar inte handlägga ditt ärende förrän vi har fått in din ansökningsavgift.

  • Handläggningstiden är i genomsnitt tre veckor.

Betalningsinformation

Ansökningsavgiften är 2 900 kronor och betalas in till bankgiro 5128-7407. Du måste ange namn, personnummer och att betalningen avser ansökan om registrering. Tänk på att du ska betala ansökningsavgiften samtidigt som du skickar in din ansökan till oss.

Ansökningsavgiften är densamma oavsett om du ansöker första gången eller om du har varit registrerad eller ansökt tidigare.

Efter att vi har läst in din betalning kan du ladda ner ett betalningsintyg, om du behöver det för redovisning. Logga in på mina sidor och gå till sidan "Min ansökan" så hittar du intyget. 

Så här ansöker du

Du ansöker om registrering genom att logga in med BankID på "mina sidor". Kom ihåg att ha samtliga bilagor tillgängliga och att betala in ansökningsavgiften.

Om du inte har möjlighet att ansöka via "mina sidor" ber vi dig kontakta oss för att få tillgång till en fysisk ansökningsblankett.

Bilagor till ansökan

Följande bilagor ska du ladda upp tillsammans med din ansökan. Om det saknas uppgifter eller bilagor kommer vi be dig att komplettera din ansökan, vilket kan påverka handläggningstiden.

Förvaltarfrihetsbevis

Ett förvaltarfrihetsbevis utfärdas av den kommun där du är folkbokförd. Beviset intygar att du inte har någon förvaltare. För att beställa ett förvaltarfrihetsbevis, eller om du har frågor kring det, kontaktar du din hemkommun. Beviset får inte vara äldre än en månad och måste vara utfärdat av kommunen du är folkbokförd i när du ansöker om registrering.

Utbildningsbevis

Ditt utbildningsbevis ska visa att du uppfyller de teoretiska utbildningskraven. Utbildningsbeviset kan du med fördel hämta digitalt ur ett studieregister, exempelvis Ladok. Det vi behöver är ett resultatintyg, som innehåller kurskoder.

Har du läst på flera olika lärosäten behöver du fylla i och bifoga en särskild blankett med din ansökan som visar vilka kurser det är som gör att du uppfyller utbildningskravet.

Praktikintyg

Praktikintyget ska visa att du uppfyller praktikkravet. Praktiken kan delas upp på flera perioder, men får inte påbörjas innan dina studier. 

Det finns nu två olika krav på praktikens längd för dig som ansöker om fullständig registrering. Det ena kravet utgår från utbildningskravet som gäller till och med år 2027, du ska då göra minst tio veckors praktik. Det andra, längre praktikkravet, gäller i enlighet med det nya utbildningskravet som tagits fram. Det berör dig som ansöker om registrering från och med 1 januari 2028. Vi rekommenderar däremot att du följer innehållet i den nya praktikplanen, även om du gör tio veckors praktik.

I praktikintyget ska du ange startdatum, slutdatum och antal veckor eller månader och arbetstimmar. Intyget ska undertecknas av din handledare först efter att praktiken är avklarad.

Blanketten ska användas av dig som ansöker om fullständig registrering från och med 1 januari 2028. Använd gärna denna blankett även om du gör tio veckors praktik.

Denna blankett kan användas av dig som ansöker om fullständig registrering senast 31 december 2027. Följ gärna praktikplanen som du hittar i blanketten ovanför.

Intyg om ansvarsförsäkring

Försäkringsintyget får du av din försäkringsgivare när du tecknar din ansvarsförsäkring. Observera att det är försäkringsbolagets intyg om att du har en försäkring som ska bifogas – inte själva försäkringsbrevet. 

Kontakta försäkringsgivaren om du har frågor som rör din försäkring.

Utdrag från Polisen eller Kronofogden

Du som sökande ska inte skicka med utdrag från belastningsregistret eller liknande. Vi beställer de utdrag som krävs för att kontrollera redbarhet och lämplighet.

Vanliga frågor om ansökan om att bli registrerad mäklare

Senast uppdaterad 2024-11-20