Frågor och svar
Här finns svar på de frågor som ofta ställs till oss.
Din sökning inom "Återregistrering" gav 4 träffar
-
Jag har jobbat som mäklare förut, vad gäller om jag vill börja jobba igen?
Kategori: Återregistrering
Du kan ansöka om återregistrering via Mina sidor. När du ansöker ska du betala en ansökningsavgift på 2 900 kronor, ladda upp ett intyg om ansvarsförsäkring och ett nytt förvaltarfrihetsbevis.
Om du, vid tidpunkten för ansökan, har varit avregistrerad mer än fem år ska du också ladda upp ett intyg om att du har genomfört och fått godkänt på ett kunskapsprov. Har du varit avregistrerad mindre än fem år behöver du inte ha gjort ett kunskapsprov.
-
Vad är ett kunskapsprov och måste jag göra det?
Kategori: Återregistrering
Ett kunskapsprov ska du göra om du, för mer än fem år sedan, har varit registrerad mäklare med fullständig registrering och vill ansöka om samma registrering igen. Provet gör du hos KTH eller Malmö universitet mot en särskild avgift. Du får ett intyg som du ska bifoga din ansökan. Läs gärna mer om att återregistrera mäklare.
-
Jag vill återregistrera mig som mäklare, behöver jag skicka in mitt utbildningsbevis igen eller har ni det sparat?
Kategori: Återregistrering
Nej, det behöver du inte göra. Reglerna för återregistrering har ändrats så att du som har varit avregistrerad i mer än fem år behöver genomföra ett kunskapsprov. Vi gör inte längre någon bedömning av din tidigare utbildning när du har varit registrerad mäklare med fullständig registrering förut.
-
Om jag vill återregistrera mig som mäklare, måste jag göra ny praktik?
Kategori: Återregistrering
Nej, det behöver du inte. Har du jobbat som mäklare förut kontrollerar vi inte din praktik på nytt. Om du däremot ansöker om en registreringskategori med högre krav än den registrering du hade måste du göra minst tio veckors praktik.