Hoppa till huvudinnehåll

💡 Testa även våra tjänster där du kan söka mäklare, företag och nämndbeslut

Sök beslut

Beslut

Beslutsdatum: 2021-05-12
Diarienummer: 20-0994
FMI:s beslut: Erinran
Resultat efter överklagan: Erinran
Laga kraft
Beslutet rör en mäklare

Frågor som prövats i beslutet

God fastighetsmäklarsed

Överklagande

Förvaltningsrätten i Karlstad har i en dom den 6 oktober 2021 avslagit mäklarens överklagande (mål nr 2988-21).

Sammanfattning

Prövning av om mäklaren i en sms-konversation med en spekulant har uppfyllt kravet på ett korrekt och affärsmässigt uppförande.

Fastighetsmäklarinspektionens avgörande

Fastighetsmäklarinspektionen meddelar NN en erinran.

Ärendet

I en anmälan till Fastighetsmäklarinspektionen har en spekulant framfört kritik mot fastighetsmäklaren NN. Anmälaren har gett in en sms-konversation.

På Fastighetsmäklarinspektionens begäran har NN yttrat sig i ärendet.

Anmälan

Anmälaren har uppgett i huvudsak följande.

Anmälaren hade haft kontakt med NN tidigare angående ett objekt som hon varit på visning på. NN hörde sedan av sig och talade om att han hade ett annat objekt till försäljning som kanske kunde intressera henne. Anmälaren svarade att hon redan köpt hus. Han svarade då med ett väldigt olämpligt och oseriöst meddelande om vad han tycker om henne och säger att han gärna vill träffa henne.

Fastighetsmäklarens yttrande

Fastighetsmäklaren har uppgett i huvudsak följande.

Han blev lätt chockad när han insåg vad han hade ställt till med. Han skulle aldrig skicka ett sådant sms till vare sig köpare, säljare eller spekulanter eller någon annan som han kommer i kontakt med i sitt yrkesliv. Han är väl medveten om var gränserna går och att de han möter är beroende av att han verkar på ett förtroendefullt sätt och att han uppträder seriöst.

Detta sms var avsett för en kollega och han beklagar att det kom till någon annan. Sms skickas ofta i ett högt tempo, ibland kan det därför gå fel. Han kommer att vara mer noggrann i sina kontakter och inte blanda ihop privata kontakter med de kontakter han har i sitt yrke.

Handlingarna

SMS-konversation mellan anmälaren och mäklaren

Från mäklaren:

”Hej [Namn]

Du var intresserad av [Adress]. Har nu fått in en villa på [Adress]. 6 rok med ett pris på 425.000kr.

Med vänlig hälsning,

NN

[Webbadress]

[Telefonnummer]

Från anmälaren:

”Har redan köpt hus”

Från mäklaren:

”Hm, ok – vet inte om jag kan/får uttrycka känslor i detta jobbet – men upplevde dig som smart, klar och så himla fin [glad emoji]

Vill gärna träffa dig igen – om du vill:)

N”

Fastighetsmäklarinspektionens bedömning

Mäklarens allmänna omsorgsplikt

Enligt 8 § fastighetsmäklarlagen ska en fastighetsmäklare utföra sitt uppdrag omsorgsfullt och i allt iaktta god fastighetsmäklarsed. Mäklaren ska ta till vara både säljarens och köparens intresse. Inom ramen för de krav som god fastighetsmäklarsed ställer ska mäklaren särskilt beakta uppdragsgivarens ekonomiska intressen.

Bestämmelsen har överförts från 1995 års fastighetsmäklarlag. Av förarbetena till den lagen framgår det att formuleringen i allt innebär att mäklarens skyldighet att iaktta god fastighetsmäklarsed inte bara gäller vid fullgörandet av de enskilda förmedlingsuppdragen utan även i andra sammanhang där mäklaren uppträder i sin yrkesroll (prop. 1994/95:14 s. 76). I förarbetena uttalas vidare att en fastighetsmäklare så långt som möjligt ska inta en neutral roll som opartisk mellanman vid förmedling av kontakterna mellan köpare och säljare samt i övrigt arbete som syftar till att underlätta för parterna att träffa avtal med varandra (prop. 1994/95:14 s. 41).

I flera beslut har Fastighetsmäklarinspektionen uttalat att i kravet på god fastighetsmäklarsed ligger bland annat att en mäklare ska uppföra sig korrekt och affärsmässigt gentemot sina kunder (jämför bland annat beslutet 2007-12-19:2 i Fastighetsmäklarinspektionens årsbok 2007).

Fastighetsmäklarinspektionen anser inte att de ingivna handlingarna ger stöd för det som NN uppgett, att sms:et inte var avsett för anmälaren utan för en kollega. Det har heller inte framkommit något i ärendet som indikerar att anmälaren borde ha förstått att sms:et inte var avsett för henne. Inspektionen anser dock inte att det kan fastslås otvetydigt huruvida sms.et var avsett för anmälaren. Utgångspunkten för Fastighetsmäklarinspektionens bedömning är därför det som under alla omständigheter får anses utrett i ärendet, det vill säga att NN skickat ett sms med ett innehåll av privat karaktär till anmälaren. Fastighetsmäklarinspektionen anser att sms:et utformats på ett sätt som inte uppfyller kravet på att en mäklare ska uppföra sig korrekt och affärsmässigt gentemot sina kunder. NN har därmed handlat på ett sätt som står i strid med god fastighetsmäklarsed.

Fastighetsmäklarinspektionen finner agerandet klandervärt men att påföljden kan stanna vid en erinran.


Det här är den avidentifierade webbversionen av beslutet. För att ta del av originalbeslutet kan du kontakta FMI:s registrator.