Handläggning av anmälningar och ärenden
Alla anmälningar som vi får in är viktiga för oss. De hjälper oss att se vilka problem som konsumenterna upplever med mäklare och mäklarföretag. Alla anmälningar leder dock inte till att vi inleder ett tillsynsärende.
När vi får in en anmälan
När vi har tagit emot en anmälan registrerar vi den i vårt diarium. Vi går därefter igenom anmälan och avgör om den ska utredas vidare. I så fall inleder vi ett tillsynsärende. Även om anmälan i ett första skede inte leder till ett tillsynsärende så kan den komma att göra det senare. Så länge en anmälan inte har lagts till grund för ett tillsynsärende får mäklaren eller företaget ingen information från FMI om den.
Handläggningen av ett ärende
Mäklaren eller företaget får yttra sig
När vi har inlett ett tillsynsärende får mäklaren eller företaget ge sin version av vad som har hänt. Vi skickar då ett så kallat föreläggande till mäklaren eller företaget som får möjlighet att yttra sig. Om en anmälan ligger till grund för tillsynsärendet skickar vi med en kopia på denna. Ofta ber vi också om att få ta del av vissa dokument. Det kan till exempel vara journal, objektsbeskrivning och budgivningslista.
När mäklaren eller företaget har yttrat sig tar vi ställning till om ärendet är färdigutrett eller inte. Om FMI kan konstatera att en uppgift eller en brist framgår tydligt av de handlingar som mäklaren eller företaget har skickat in till FMI kan uppgifterna läggas till grund för vårt beslut. Detta utan att mäklaren eller företaget ges möjlighet att yttra sig på nytt i ärendet. Det händer dock att vi behöver utreda något som är oklart ytterligare, till exempel genom att be mäklaren eller företaget om svar på kompletterande frågor. Anmälaren är dock inte part i ärendet och får inga meddelanden om hur ärendet går – vare sig under tiden som handläggningen pågår eller när ärendet är avgjort. Anmälaren kan inte heller överklaga FMI:s beslut.
Beslut – påföljd eller inte
När ärendet är färdigutrett fattar FMI ett beslut. Står det klart att inget fel har begåtts, eller om ord står mot ord, kan vi skriva av ärendet på tjänstemannanivå. Handlar det om en mycket liten brist, en så kallad ringa förseelse, kan vi också låta bli att meddela en påföljd. Om utredningen däremot visar att mäklaren eller företaget kan ha gjort fel enligt lagen så tas beslutet upp i vår disciplinnämnd som kan ge en disciplinär påföljd.
Handläggningstid
Den genomsnittliga handläggningstiden för ett tillsynsärende är cirka 120 dagar.
Vanliga frågor om anmälningar
-
Kan jag se hur det går med handläggningen av den anmälan som jag skickade in?
Som anmälare får du inga besked om hur vi handlägger din anmälan, eftersom du inte är part i ärendet.
-
Kan jag vara anonym när jag anmäler en mäklare?
Ja, du kan vara anonym. Tänk dock på att det är större sannolikhet att vi kan gå vidare med ditt ärende om vi kan kontakta dig och få mer information om vad som har hänt.
Om du väljer att skriva in uppgifter om dig själv i anmälan kan du vid ett senare tillfälle inte be om att få vara anonym. Det beror på att mäklaren har rätt att få del av alla uppgifter i ärendet. Därför kan vi inte dölja uppgifter för mäklaren, även om du som anmälare skulle begära det. Du kan alltså inte vara anonym om ditt namn eller dina kontaktuppgifter finns med i anmälan.
-
Kan jag ta tillbaka min anmälan?
Eftersom din anmälan är en inkommen handling går den inte att ta tillbaka. Vi kan göra en notering om att du inte vill stå fast vid din anmälan, men det är ändå FMI som bestämmer om din anmälan kommer att leda till ett ärende eller inte.
-
Kan en mäklare anmäla en annan mäklare?
Ja, en mäklare kan anmäla en annan mäklare till FMI.
-
Kan jag som mäklare följa ett tillsynsärende som pågår mot mig?
Om vi har inlett ett tillsynsärende får du information vid flera tillfällen. Först ber vi dig att yttra dig över det som har hänt. Om ärendet därefter avskrivs får du ett skriftligt avskrivningsbeslut. Efter att disciplinnämnden har sammanträtt får du ett skriftligt beslut.
-
Hur lång handläggningstid har ni för tillsynsärenden?
Handläggningstiden varierar från ärende till ärende, men är i genomsnitt cirka 120 dagar för ett tillsynsärende.