Journal
Mäklaren ska löpande föra journal över sitt uppdrag och överlämna journalen till parterna när uppdraget är avslutat. Journalen hjälper mäklaren, säljaren, köparen och FMI att kontrollera vad mäklaren har gjort under uppdraget och att hen har gjort det på rätt sätt.
Journalen är ett dokument som mäklaren ska göra anteckningar i under hela förmedlingsuppdraget. Den fungerar ungefär som en loggbok. Mäklaren ska fylla i, spara och överlämna journalen till parterna när uppdraget avslutas. Journalen lämnas därför normalt över vid tillträdet.
Det är bra om mäklaren låter parterna läsa igenom den färdiga journalen. De kan då kontrollera att uppgifterna i den stämmer. Om parterna undertecknar journalen bevisar det också att mäklaren verkligen har lämnat över den.
Journalens form
Journalen måste inte föras i en särskild form. Elektroniska journaler är dock vanligast.
Journalens innehåll
Journalen ska innehålla uppgifter om vilka åtgärder som har vidtagits samt när och hur åtgärderna vidtogs. Mäklaren ska även föra anteckningar om när uppdraget ingicks och när det avslutades.
Andra åtgärder som ska antecknas är exempelvis de moment som mäklaren måste utföra enligt lagen. Det är till exempel rådgivnings- och upplysningsskyldigheten, kontrollen av förfoganderätts- och inskrivningsförhållanden och skyldigheten att ge en tilltänkt köpare som är konsument en objektsbeskrivning.
Mäklaren bör också skriva ner viktiga instruktioner från sin uppdragsgivare i journalen.
Anteckningarna ska innehålla tillräckligt mycket information för att säljaren, köparen och FMI ska kunna bedöma mäklarens arbete efter att det är avslutat.
Varför ska mäklaren föra journal?
Journalen finns till för att säljaren, köparen och även FMI ska få veta vad mäklaren har gjort under uppdraget. Den visar också om mäklaren har uppfyllt sina skyldigheter.
Parterna ska vid tillträdet ges möjlighet att läsa igenom journalen. Detta för att kunna kontrollera att mäklarens uppgifter stämmer och anmärka på eventuella fel. Journalen kan också fungera som bevis om en tvist senare skulle uppstå mellan parterna.
För FMI:s tillsynsarbete kan journalen ge en klar bild av vad mäklaren har gjort och inte gjort under sitt uppdrag.
Vanliga frågor om journal
-
Jag fick ingen journal av mäklaren efter att ha sålt min bostad, måste jag som säljare själv begära ut den från mäklaren?
Det är mäklarens ansvar att överlämna journalen till sin uppdragsgivare när uppdraget har slutförts. Om ett överlåtelseavtal ingås, ska även den som köpt eller sålt fastigheten få journalen när uppdraget har slutförts.