Rutiner och riktlinjer
Mäklarföretag och mäklare ska ha dokumenterade rutiner och riktlinjer för åtgärder för kundkännedom, övervakning och rapportering och för behandling av personuppgifter.
När ett mäklarföretag har mäklare som bedriver sin verksamhet som anställda i företaget är det företagets skyldighet att ha dessa rutiner och riktlinjer istället för mäklarens.
Rutinerna och riktlinjerna ska utgå från den allmänna riskbedömningen. De ska bland annat omfatta:
-
Åtgärder för kundkännedom.
-
Övervakning och rapportering till Finanspolisen.
-
Bevarande av handlingar inklusive behandling av personuppgifter.
Mäklarföretaget ska utöver ovanstående rutiner ha rutiner för lämplighetsprövning och utbildning av anställda, uppdragstagare och andra som på liknande grund deltar i verksamheten. Företaget ska också ha rutiner om skydd mot hot, hämnd och andra fientliga åtgärder mot anställda, uppdragstagare och andra som på liknande grund deltar i verksamheten samt rutiner för funktioner om intern kontroll.
Rutinerna och riktlinjerna ska utvärderas regelbundet. Dock minst en gång per år. När detta är gjort ska mäklaren anteckna datumet för när utvärderingen genomfördes. Mäklaren ska även anteckna det datum då en eventuell uppdatering gjordes.