Allmän riskbedömning
Både mäklarföretag och mäklare måste göra en så kallad allmän riskbedömning. Alltså bedöma hur stor risken är att tjänsten som erbjuds utnyttjas för penningtvätt och finansiering av terrorism.
I de fall ett fastighetsmäklarföretag har mäklare som bedriver sin verksamhet som anställd i företaget så är det företagets skyldighet att göra en allmän riskbedömning. Vid riskbedömningen ska företaget och mäklaren bland annat ta hänsyn till vilken tjänst som erbjuds, vilka kunder och distributionskanaler som finns och om det finns några geografiska riskfaktorer.
Utvärdering och uppdatering av den allmänna riskbedömningen
Mäklarföretaget och mäklaren ska:
- Utvärdera den allmänna riskbedömningen minst en gång per år och uppdatera den vid behov.
- Utvärdera den allmänna riskbedömningen när fastighetsmarknaden eller andra relevanta omvärldsfaktorer väsentligt förändras.
- Utvärdera den allmänna riskbedömningen om den egna verksamheten inriktas mot nya eller väsentligt förändrade tjänster, produkter eller geografiska områden.
- Dokumentera vilket datum utvärderingen gjordes. Av dokumentationen ska det även framgå när den allmänna riskbedömningen senast uppdaterades.