Efter tillträdet
I och med tillträdet avslutas normalt sett mäklarens förmedlingsuppdrag. Mäklaren har inte någon skyldighet att medla i eventuella tvister som uppstår mellan köpare och säljare efter tillträdet.
Vad kan mäklaren hjälpa till med efter tillträdet?
-
Att sakligt beskriva vad som gäller enligt lagen.
-
Att ta fram förlikningsavtal.
-
Att hjälpa parterna att komma överens.
Om mäklaren ändå vill hjälpa till bör hen begränsa hjälpen. Mäklaren kan hjälpa till genom att sakligt beskriva vad som gäller enligt lagen, ta fram förlikningsavtal, det vill säga ett avtal där det står hur parterna ska lösa den aktuella tvisten, eller i övrigt hjälpa parterna att komma överens.
Mäklaren kan exempelvis generellt informera parterna om:
-
Vad som gäller enligt lagen angående fel i fastighet.
-
Skyldigheten att tala om för den andra parten att man inte är nöjd och varför, det vill säga reklamera, inom skälig tid.
-
På vilka olika sätt köparen eller säljaren kan hantera en viss situation. Mäklaren får inte rekommendera vilket av alternativen köparen eller säljaren bör välja.
Mäklaren måste vara opartisk i förhållande till både köparen och säljaren. Ofta kan det finnas anledning för mäklaren att råda parterna att vända sig till en jurist. Mäklaren får inte agera ombud för någon av parterna.
Vanliga frågor om problem efter tillträdet
-
Mäklaren skickade ett mejl till mig där hen skrev att jag var skyldig köparen 5 000 kr för ett trasigt element och sa åt mig att betala detta snarast. Får mäklaren göra så?
Mäklaren kan informera generellt om vad som gäller om till exempel en köpare upptäcker en skada på sin bostad efter tillträdet men hen får inte företräda köparen mot dig som säljare. Att mäklaren skickar ett krav till dig för köparens räkning och gör en bedömning av saken är inte i enlighet med god fastighetsmäklarsed.
-
Jag är missnöjd med städningen som säljaren gjort och har talat om det för mäklaren men det händer inget, vad ska jag göra?
Tvisten om flyttstädningen är mellan dig och säljaren. Du kan inte kräva att få hjälp av mäklaren. Om mäklaren vill hjälpa till kan hen förklara vad som gäller generellt i en sådan här situation, tala om vilka alternativ du har för att gå vidare eller hjälpa er att komma fram till en lösning. Mäklaren bör uppmana dig att reklamera till säljaren, det vill säga tala om för säljaren att du inte är nöjd med städningen och varför, om hen har anledning att tro att du inte redan har gjort det.