Hoppa till huvudinnehåll

💡 Testa även våra tjänster där du kan söka mäklare, företag och nämndbeslut

Sök beslut

Beslut

Beslutsdatum: 2025-10-02
Diarienummer: 25-0582
FMI:s beslut: Varning
Laga kraft
Beslutet rör en mäklare

Frågor som prövats i beslutet

Objektsbeskrivning

Sammanfattning

Prövning av om fastighetsmäklaren har åsidosatt sina skyldigheter vid tillhandahållandet av objektsbeskrivningen samt om mäklaren har underlåtit att ange korrekta uppgifter i objektsbeskrivningen avseende bostadens boarea, driftskostnader, byggår, byggnadssätt och taxeringsvärde.

Fastighetsmäklarinspektionens avgörande

Fastighetsmäklarinspektionen meddelar fastighetsmäklaren NN en varning.

Ärendet

I en anmälan till Fastighetsmäklarinspektionen har kritik riktats mot fastighetsmäklaren NN (verksam vid [namnet på företaget]/[namnet på kedjan]). Anmälarna har gett in objektsbeskrivningen, ett utdrag från fastighetsregistret, handlingar från kommunen rörande bygglov/marklov, skärmdumpar på foton av bostaden samt e-postmeddelanden.

På begäran av Fastighetsmäklarinspektionen har fastighetsmäklaren yttrat sig i ärendet. Han har gett in uppdragsavtalet, ett utdrag från fastighetsregistret, ett utlåtande från kontrollansvarig, ritningar, ett värdeutlåtande, bildmaterial, mäklarföretagets allmänna riskbedömning och rutiner och riktlinjer enligt lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism (penningtvättslagen), riskklassificeringen av kunden samt dokumentationen över vidtagna kundkännedomsåtgärder.

Vidare har Fastighetsmäklarinspektionen på eget initiativ inhämtat underlag från kommunen avseende bygglov.

Anmälan

Anmälarna har uppgett i huvudsak följande.

På mäklarföretagets webbplats fanns det endast knapphändig information om den marknadsförda bostaden. De bad därför om att få en objektsbeskrivning från mäklaren, som var ovillig att tillhandahålla handlingen. Efter flera skickade mejl fick de till slut objektsbeskrivningen, men dels saknas det uppgifter i den, dels förekommer det felaktiga uppgifter.

Det saknas information om byggnadssätt och fastighetens driftskostnader. Det taxeringsvärde som anges är inte uppdaterat utifrån 2024 års fastighetstaxering. Byggåret anges till 2024/2025, medan det av taxeringsinformationen framgår att det bör stå 1969. Enligt underlag de har inhämtat från kommunen är det en tillbyggnad som har skett, inte en rivning följt av uppförandet av en ny byggnad.

Av objektsbeskrivningen framgår att boarean enligt taxeringsinformationen är 600 kvadratmeter. Enligt Lantmäteriets information är dock boarean 105 kvadratmeter och biarean 161 kvadratmeter. Enligt kommunens ritningar uppgår tillbyggnaderna till cirka 40 kvadratmeter. Ny boarea skulle då kunna vara cirka 145 kvadratmeter. Även om biarean skulle räknas som boarea blir arean inklusive tillbyggnaderna ändå inte mer än cirka 306 kvadratmeter. De har även blivit informerade av andra mäklare om att del av källare i ett suterränghus inte utgör boarea. Av den anledningen kan boarean oavsett inte vara så stor som mäklaren har angett. Enligt informationen i objektsbeskrivningen saknas biarea, trots att bostaden fortfarande är ett suterränghus. Utifrån ritningarna förevisande den ursprungliga bostaden samt de nya tillbyggnaderna är det enligt deras uppfattning omöjligt att boarean skulle ha utökats med cirka 500 kvadratmeter.

Fastighetsmäklarens yttrande

Fastighetsmäklaren har uppgett i huvudsak följande.

Det är av stor betydelse för utformningen av objektsbeskrivningen att villan fortsatt är under konstruktion och att inget slutbesked ännu har meddelats. De flesta siffror och tal får vara preliminära tills de är fastställda genom taxering eller på annat sätt i ett fullt färdigt husprojekt. Det borde gå att marknadsföra en fastighet med en byggnad som inte är färdig, men det innebär att det finns mycket information som måste delges särskilt för att en köpare ska kunna få en uppfattning om vad man ska ingå ett köpeavtal om.

Den aktuella fastigheten är inte såld. Förmedlingen är pausad för tillfället, då det pågår en prisdiskussion mellan honom och säljaren. Han inväntar även dokument från den kontrollansvarige, vilket skulle medföra att han kan lämna mer information till tilltänkta köpare.

Han fick ett mejl från anmälarna en fredag och svarade på lördag morgon. Det har varit en infekterad debatt i området angående byggnationen. Den information som han för säljarens del fick dela offentligt finns med i internetannonsen. När han talat med kunder om fastigheten och förstått att intresset för fastigheten beror på ett köpintresse har han delat alla handlingar och dokument som finns, vilket var ett krav från säljarens sida. Han hade en ytterst märklig dialog med anmälarna. Han har aldrig tidigare varit med om att spekulanter inte har velat uppge sina namn och hur man ska kunna komma i personlig kontakt med dem. Det kändes helt enkelt väldigt annorlunda och han funderade över syftet med kommunikationen. Utifrån respekten för säljarens privatliv och den infekterade situationen kring bygget ville han inte bidra till att delta i den debatten eller på något sätt försvåra situationen. Han kontaktade säljaren för att efterfråga hur denne önskade agera. Säljaren ville att han skulle dela viss information med anmälarna samt att han skulle fortsätta att uppmana anmälarna till en personlig kontakt med namnkännedom. Han skickade då den objektsbeskrivning som anmälarna har gett in. I dialogen med anmälarna har han angett skäl för att vilja veta vilka de är och han har utfäst att kunna hantera informationen diskret om detta önskades.

Det rör sig om en exceptionell villa, med bland annat en stor utomhuspool, en mindre inomhuspool, spaavdelning likt ett hotell, en multiarena med professionell belysning, en stor garagebyggnad och elektroniska övervakningssystem med kameror och andra elektriska säkerhetsprodukter. Det finns även en komplementbyggnad som inte har tagits i bruk ännu.

Säljaren hade inte möjlighet att överblicka hur stora driftskostnaderna skulle kunna bli. Alla faciliteter är inte använda ännu, då de inte är färdigbyggda. Han bedömde att det inte gick att ange några schablonmässiga driftskostnader eftersom villan är en helt unik byggnad för Sverige. Alla eventuella antaganden skulle ändå visa sig vara felaktiga. Han beslutade sig därför för att informera varje kund om dessa omständigheter samt att inhämta aktuella och då gällande driftskostnader vid det tillfälle det skulle uppstå en diskussion om ett köp. Då många andra handlingar kring färdigställandet ändå måste inhämtas innan ett köpekontrakt skulle kunna undertecknas ansåg han denna hantering rimlig. Beroende på hur stora delar av alla faciliteter och boytor som används skulle en köpare då vid tillfället för överlåtelsen kunna skapa sig en bättre uppfattning om vad driftskostnaderna kan uppgå till.

Objektsbeskrivningen innehåller tillräckligt mycket information för att tilltänkta köpare ska kunna bilda sig en uppfattning om el, uppvärmning, fläktsystem samt utrustningen och tekniken i byggnaden. Det finns inte nog många rader eller fält för att kunna beskriva konstruktionen av alla olika delar, såsom spaavdelningens uppbyggnad och poolens, multiarenans och komplementbyggnadens kopplingar mot huset. Det finns även diverse säkerhetsanordningar som säljaren uttryckligen bad honom att informera om först när det fanns en seriös spekulant. Han hade naturligtvis kunnat ange betong i stomme, trä i tak och så vidare, men sådan information hade inte varit korrekt eller allra minst helt ofullständig. Han har säkerställt att han har full kontroll över vad han förmedlar och skulle i god tid innan en kontraktsskrivning ha gått igenom samtlig dokumentation med köparen. En närmare fördjupning kräver definitivt en genomgång med honom som guide genom alla dokument. Med det sagt måste all sådan information vara preliminär tills ett slutbesked har meddelats.

Den bild han har gett in till inspektionen visar en total byggarbetsplats. Villan från 1969 finns inte mer. Det kan finnas delar av den kvar och det hade i så fall en besiktningsman fått information om vid en överlåtelsebesiktning. Det är rimligt att ange året för färdigställandet av den nya byggnaden som byggnadsår. Att ange 1969 som byggnadsår hade varit direkt felaktigt.

Han har angett det taxeringsvärde som finns i det fastighetsutdrag som han har gett in till inspektionen. Det är den uppgift han hade tillgänglig vid förmedlingsuppdragets start och det fanns ingen anledning att ifrågasätta informationen. Det fastighetsutdrag som anmälarna har gett in är från mars 2025, då nyare taxeringsinformation har tillkommit. Likväl är även den uppgiften inkorrekt, eftersom fastighetens byggnadsuppgifter inte har uppdaterats. Vid en framtida kontraktsskrivning hade han tagit ut aktuella fastighetsdata och angett i köpekontraktet, samt sannolikt rekommenderat att initiera en omtaxering.

När det gäller uppgiften om boarea har han grundat informationen på säljarens uppgift, den värdering som tidigare gjorts av en annan mäklare, hans eget besök på fastigheten samt ritningar och inlagor han fått från säljaren. Den tidigare bostaden som inte existerar längre, men som fortfarande utgör underlag för fastighetstaxeringen, hade en bostadsyta på cirka 105 kvadratmeter. Man kan tro att det rör sig om en kraftig souterräng när man står vid vägen. Det mesta av höjdskillnaden tas dock upp från gatuentrén ner till bostaden. När man står vid byggnaden är höjdskillnaden med tillhörande del av byggnaden under mark mycket liten. Bottenvåningen är helt inredd som bostad. Den mäklare som tidigare har värderat fastigheten, i det läge den befann sig i 2023, har uppgett en yta på cirka 575 kvadratmeter. Efter värderingen 2023 har det också tillkommit en fristående komplementbyggnad med full bostandard på cirka 55 kvadratmeter. Han har inte tagit med komplementbyggnadens area i den angivna uppgiften, men med denna area som komplement kan man med fog uttala att den angivna uppgiften överstigs med råge. En kontrollmätning på ritningarna visade honom att det inte fanns anledning att ifrågasätta säljarens uppgift. Han valde avsiktligt att inte ange någon biyta, då han ansåg det oklart hur stora delar som skulle klassas som detta.

Hade han kunnat kommunicera bättre med anmälarna hade han rekommenderat dem att vid större intresse låta göra en kontrollmätning av vad som just då var färdigställt, så att en korrekt boyta kunde säkerställas innan ett köpbeslut, alternativt att ett villkor togs in i köpekontraktet som reglerade en uppmätning av arean. Han hade ingen möjlighet att ge anmälarna all kompletterande information på ett bra sätt, då de inte ville lämna ut namn eller telefonnummer. I ett eventuellt köpekontrakt hade han rekommenderat parterna att vid behov ta in villkor som reglerade areamätning, pågående eventuella tvister, slutbevis, besiktning, kontrollmätning av yttre anläggningar, servitut och andra rättigheter, omtaxering och energideklaration.  

Handlingarna

Fastighetsmäklarinspektionen har i detta ärende granskat de ingivna dokumenten som underlag för bedömningen av anmälarnas klagomål samt utifrån penningtvättsregelverket. Dokumentens innehåll i övrigt har inte ingått i granskningen.

I handlingarna har följande uppmärksammats.

E-postmeddelanden mellan anmälarna och mäklaren

Anmälarna har den 14 mars 2025 kontaktat mäklaren per e-post för att bland annat efterfråga en mejlad objektsbeskrivning. Mäklaren har besvarat meddelandet på morgonen den 15 mars. Han återkopplar då kring prisfrågor och ber anmälarna att återkomma om intresse kvarstår. Anmälarna ber på nytt om en objektsbeskrivning, varpå mäklaren svarar att all fakta om fastigheten finns på mäklarföretagets webbplats. Han ber även om namn och kontaktuppgifter för att kunna ringa upp anmälarna. I sitt svar anger anmälarna att det endast finns knapphändig information på webbplatsen och att de vill få objektsbeskrivningen översänd. Mäklaren ber återigen om namn och telefonnummer och anger att företaget har en mycket konfidentiell behandling av lämnade uppgifter. Anmälarna anger i sitt svar att de önskar få objektsbeskrivningen innan de snart ska åka förbi fastigheten och att de kan återkomma med kontaktuppgifter därefter om intresset för bostaden kvarstår. I sitt svarsmejl anger mäklaren att mäklarföretaget har stort fokus på personlig kontakt samt integritet och hänsyn. Han uppger sig stå till tjänst under dagen för att skicka information, men att det är viktigt att veta vem han kommunicerar med. Detta då han ska dela fördjupad kunskap om säljarens egendom. Han hoppas på förståelse och anger att anmälarnas personliga information kommer att behandlas med samma respekt som säljarens uppgifter. Anmälarna ber åter om att få objektsbeskrivningen. Mäklaren mejlar då över handlingen och uppger att detta har skett efter samråd med säljaren.

Utöver anmälarnas inledande mejl har samtliga meddelanden sänts mellan anmälarna och mäklaren den 15 mars mellan klockan 07.25 och 11.30.

Objektsbeskrivningen

I objektsbeskrivningen anges bland annat följande.

Boarea 600 m2

Areakälla taxeringsinformation

[…]

Vatten & avlopp Kommunalt vatten året om.

Kommunalt avlopp.

[…]

Taxeringsår 2021

Taxeringsvärde Totalt 2 948 000 kr […]

Byggår 2024–2025!

Fasad Plåt, trä, puts

Fönster Se text i beskrivning

Uppvärmning FTX, se text i beskrivning

[…]

Villa [nummer] är utrustad med fönster och skjutpartier från [företagsnamn], […] Med två nyinstallerade pannor och FTX-ventilation med integrerat doftsystem är hemmet optimerat för komfort och välmående året om.

Luftkonditioneringen på övervåningen och golvvärmen genom hela huset säkerställer ett behagligt klimat oavsett säsong.

Det finns inga uppgifter om driftskostnader angivna, utöver omnämnandet av en fastighetsavgift på 10 074 kronor.

Utdragen från fastighetsregistret

Det utdrag från fastighetsregistret som mäklaren har gett in är daterat den 2 augusti 2024. I utdraget anges bland annat att fastighetens taxeringsvärde var 2 948 000 kronor vid taxeringsåret 2021, att boytan är 105 kvadratmeter, att biytan är 161 kvadratmeter och att nybyggnadsåret är 1969.

Det utdrag från fastighetsregistret som anmälarna har gett in är daterat den 17 mars 2025. Däri anges bland annat att fastighetens taxeringsvärde var 3 550 000 kronor vid taxeringsåret 2024 samt likadana uppgifter om boarean, biarean och nybyggnadsåret som i registerutdraget som mäklaren har gett in.

Ritningen som använts för kontrollmätning

I den ritning som mäklaren har använt för en egen kontrollmätning avseende säljarens uppgifter om arean finns bland annat följande noterat.

Totalt ca 560 kvm huvudbyggn.

Biyta ca 70 kvm

Komplem. ca 55 kvm

Värdeutlåtandet från en annan mäklare

Mäklaren har gett in ett värdeutlåtande från en annan fastighetsmäklare, daterat den 14 augusti 2023. Marknadsvärdet bedöms uppgå till 27 000 000 kronor plus/minus 1 000 000 kronor. I utlåtandet anges bland annat följande.

[…] Påkostat hus med utsikt över [vattendrag] som har genomgått en totalrenovering av allt från fasad till tillbyggnader. […]

Boarea ca 575 kvm (Areauppgifter enligt säljaren)

Byggår 1969

Grundläggning Källare

Stomme Betong/trä

Fasad Cederträ

Tak Papp

Fönster 3-glasfönster

Utvändigt plåtarbete Plåt

Uppvärmning Värmepump – Luft/vatten

Vattenburen golvvärme

Handlingarna från kommunen

Handlingarna från kommunen avser bygglov för tillbyggnader och nybyggnad av murar samt marklov för markuppfyllnad.

Ingivna foton på bostaden

Såväl mäklaren som anmälarna har gett in foton som återger bostaden sedd utifrån vid olika tidpunkter.

Fastighetsmäklarinspektionens bedömning

Fastighetsmäklarens allmänna omsorgsplikt

Enligt 3 kap. 1 § fastighetsmäklarlagen ska en fastighetsmäklare utföra sitt uppdrag omsorgsfullt och i allt iaktta god fastighetsmäklarsed. Mäklaren ska ta till vara både säljarens och köparens intresse. Inom ramen för de krav som god fastighetsmäklarsed ställer ska mäklaren särskilt beakta uppdragsgivarens ekonomiska intressen.

Objektsbeskrivningen

Enligt 3 kap. 14 § fastighetsmäklarlagen ska en fastighetsmäklare tillhandahålla en tilltänkt köpare som är konsument en skriftlig beskrivning av fastigheten (objektsbeskrivning). I lagen anges vissa specifika uppgifter som alltid ska finnas med i objektsbeskrivningen, däribland information om fastighetens taxeringsvärde och driftskostnader samt uppgift om byggnadens storlek, ålder och byggnadssätt.

Tillhandahållandet av objektsbeskrivningen

Objektsbeskrivningen ska som utgångspunkt lämnas i god tid före kontraktsskrivningen (se prop. 2020/2:119 s. 124). Fastighetsmäklarinspektionen har tidigare uttalat att en fastighetsmäklare har en skyldighet att vara aktiv i sina förmedlingsuppdrag. Mäklaren ska vara uppmärksam på uppdragsgivarens önskemål. Inom mäklarens ansvar ligger även att vara nåbar och att besvara försändelser i den utsträckning som kan anses krävas enligt god fastighetsmäklarsed och mäklarens omsorgsplikt (jfr inspektionens beslut med dnr 2015–1960 och 2013–2246).

Mot bakgrund av mäklarens uppgift om att hans agerande avseende tillhandahållandet av objektsbeskrivningen grundade sig på uppdragsgivarens önskemål, att han har översänt en objektsbeskrivning till anmälarna efter avstämning med uppdragsgivaren och att detta har skett dagen efter det att anmälarna efterfrågade handlingen finner Fastighetsmäklarinspektionen att mäklarens agerande inte utgör grund för en påföljd. Ärendet ska därför avskrivas i denna del.

Uppgifterna i objektsbeskrivningen

Boarean

Information om bostadens storlek är en obligatorisk uppgift i en objektsbeskrivning. Uppgifter om bo- och biarea är ofta av väsentlig betydelse för parterna i en fastighetsaffär (se Kammarrätten i Stockholms dom den 19 september 2017 i mål nr 8455–16). Felaktiga eller otydliga uppgifter i frågan riskerar att leda till en tvist mellan parterna.

Om motstridiga uppgifter förekommer om bostadens area har Fastighetsmäklarinspektionen uttalat att mäklaren ska redovisa samtliga uppgifter eller på något annat sätt tydligt klargöra att det finns andra uppgifter än de som har redovisats i objektsbeskrivningen (se b.la. inspektionens beslut med dnr 20–0827 och 2019–0481).

Fastighetsmäklarinspektionen har inom ramen för utredningen inte kunnat fastställa bostadens exakta boarea och biarea. Det kan dock konstateras att mäklarens angivelse i objektsbeskrivningen om att uppgiften om boarean grundar sig på taxeringsinformation är felaktig. Uppgift om den senast taxerade boarean saknas i stället i objektsbeskrivningen. Det framgår inte att den angivna uppgiften härrör från säljaren samt mäklarens egen uppskattning utifrån ritningarna. Vidare kan konstateras att mäklaren vid sin kontrollmätning utifrån en ritning har funnit att huvudbyggnadens boarea är cirka 560 kvadratmeter och biarean cirka 70 kvadratmeter. Utifrån att bostaden har ett souterrängplan finner Fastighetsmäklarinspektionen att det inte heller kan anses klarlagt huruvida någon del av ytan på det nedre planet bör klassas som biarea. Apropå att mäklaren även har lyft den fristående byggnadens area på cirka 55 kvadratmeter kan tilläggas att mäklare tidigare har meddelats påföljd när marknadsföringen har kunnat uppfattas som att en fristående byggnads area utgör en del av huvudbyggnadens area (jfr Kammarrätten i Stockholms dom den 19 september 2017 i mål nr 8455–16 och inspektionens beslut med dnr 24–1712). Fastighetsmäklarinspektionen bedömer sammantaget att mäklaren har brustit i sitt ansvar att ange rättvisande och fullständig information om bostadens storlek samt vilka källor han har använt som grund för den angivna uppgiften.

Driftskostnaderna

I förarbetena (se prop. 2010/11:15 s. 30 f. och 58) uttalas att det ofta är av stor betydelse för konsumenter att veta vilka driftskostnaderna är för en fastighet och att de ska redovisas så utförligt att köpare kan göra en bedömning av hur deras ekonomi skulle påverkas vid ett köp. 

Om ingen har bott på fastigheten eller om bostaden är nybyggd har Fastighetsmäklarinspektionen bedömt att driftskostnaderna bör anges på ett schablonmässigt sätt eller att mäklaren i vart fall ska ange i objektsbeskrivningen varför det saknas uppgifter om driftskostnader (jfr inspektionens beslut med dnr 23–0097, 20–1494 och 2014–1715).

I den aktuella objektsbeskrivningen anges inga andra driftskostnader än fastighetsavgiften. Fastighetsmäklarinspektionen finner att mäklaren har åsidosatt sitt ansvar genom att varken ha angett schabloniserade driftskostnader eller skälet till att det saknas uppgifter om övriga driftskostnader i objektsbeskrivningen.

Byggnadens ålder

När det gäller byggnadens ålder kan den ha betydelse bland annat när det gäller att bedöma förekomsten av eventuella dolda fel enligt jordabalken (se SOU 1981:102, s. 206). I Hovrättens för Västra Sveriges mål T 3102–06 bedömdes en mäklare vara solidariskt skadeståndspliktig gentemot köparen, då såväl mäklaren som säljaren kände till att byggnaden ursprungligen var från 1930. Efter en omfattande om- och tillbyggnad angavs i stället 1980 som byggnadsår i objektsbeskrivningen. Hovrätten fann att det var större sannolikhet att de i målet aktuella skadorna uppkom i en byggnad från 1930 än i en byggnad från 1980 (se Melin, M., Fastighetsmäklarlagen – en kommentar, femte upplagan, s. 190).

I förevarande ärende har mäklaren angett 2024 – 2025 som byggnadsår. Han har dock i sitt yttrande uppgett att det kan finnas delar av den tidigare byggnaden kvar. Nybyggnadsåret enligt taxeringsinformationen omnämns inte i objektsbeskrivningen. I värdeutlåtandet från 2023 anges att det rör sig om en totalrenovering beträffande allt från fasad till tillbyggnader. Handlingarna från kommunen avser främst bygglov för tillbyggnader. Utifrån dessa uppgifter, samt det bildmaterial som har getts in avseende bostaden, finner Fastighetsmäklarinspektionen att mäklaren skulle ha angett byggnadens ursprungliga ålder till 1969 i objektsbeskrivningen. Om tillbyggnader, ombyggnader och omfattande renoveringsarbeten har skett kan det däremot även vara lämpligt att redovisa åldern för dessa byggnationer/arbeten separat.

Byggnadssättet

Uppgift om byggnadssättet är obligatorisk information som ska finnas med i en objektsbeskrivning. Byggnadssättet kan i de flesta fall anges genom en mer allmän beskrivning. Av beskrivningen bör framgå byggnadens grundförhållanden, väggarnas ytterbeklädnad, takbeklädnad, uppvärmnings- och VVS-förhållanden samt annat som i det särskilda fallet är av intresse (se prop. 1983/84:16, s. 40).

I den aktuella objektsbeskrivningen finns vissa uppgifter om byggnadssättet. Det saknas dock information om byggnadens grundförhållanden och takbeklädnaden, vilket borde ha angetts av mäklaren.

Taxeringsvärdet

I objektsbeskrivningen anges det taxeringsvärde som finns med i det registerutdrag som mäklaren har tagit ut i augusti 2024.

Fastighetsmäklarinspektionen har tidigare uttalat att marknadsföringen får anses pågå fram till dess att parterna har ingått bindande avtal med varandra och att mäklare därför är skyldiga att iaktta de lagstadgade kraven på marknadsföringens innehåll och utformning fram till denna tidpunkt. Det åligger därför mäklaren att omedelbart vidta rättelse genom att justera marknadsföringsmaterialet när hen uppmärksammar eller blir uppmärksammad på att det innehåller en felaktig och/eller vilseledande uppgift (se inspektionens beslut med dnr 19–0546, 20–1240 och 20–1751).

Småhusenheter omfattas vart tredje år av en allmän eller förenklad fastighetstaxering. Beslut om det nya taxeringsvärdet förs in i offentliga register en tid efter det att beslutet har meddelats. Lantmäteriet brukar göra två större uppdateringar av sina register med nya taxeringsvärden i juli och i september. Det nya värdet gäller från 1 januari det år som taxeringen sker. Fastighetsmäklarinspektionen anser att reglerna kring fastighetstaxering är något som en mäklare i åtminstone någon grad ska vara insatt i. Eftersom fastigheten senast taxerades 2021 anser Fastighetsmäklarinspektionen att mäklaren borde ha insett att fastigheten skulle få ett nytt taxeringsvärde vid 2024 års förenklade fastighetstaxering. Vid tidpunkten för tillhandahållandet av objektsbeskrivningen i mars 2025   anser inspektionen därför att mäklaren skulle ha hunnit inhämta det nya taxeringsvärdet och justerat uppgiften i objektsbeskrivningen.  

Sammantagen bedömning

Fastighetsmäklarinspektionen har ovan funnit att NN har brustit i sina skyldigheter avseende fem olika uppgifter i objektsbeskrivningen. Enligt inspektionens bedömning har mäklaren därför inte i tillräcklig omfattning tillgodosett tilltänkta köpares intresse av att få korrekta uppgifter om fastigheten. NN har agerat i strid med 3 kap. 14 § fastighetsmäklarlagen samt god fastighetsmäklarsed. Vid en sammantagen bedömning anser Fastighetsmäklarinspektionen att bristerna i objektsbeskrivningen motiverar en varning.

Övrigt

Det som i övrigt har kommit fram i ärendet ger inte anledning till någon åtgärd av Fastighetsmäklarinspektionen.


Det här är den avidentifierade webbversionen av beslutet. För att ta del av originalbeslutet kan du kontakta FMI:s registrator.