Hoppa till huvudinnehåll

💡 Testa även våra tjänster där du kan söka mäklare, företag och nämndbeslut

Sök beslut

Beslut

Beslutsdatum: 2024-12-12
Diarienummer: 24-1376
FMI:s beslut: Varning
Inte vunnit laga kraft
Beslutet rör en mäklare

Frågor som prövats i beslutet

Anbudsförteckning, marknadsföring

Sammanfattning

Prövning av om fastighetsmäklaren har upprättat en fullständig budgivningslista samt om mäklaren har marknadsfört en fastighet med slutpris efter avslutat förmedlingsuppdrag utan säljarens samtycke.

Fastighetsmäklarinspektionens avgörande

Fastighetsmäklarinspektionen meddelar NN en varning.

Ärendet

I en anmälan till Fastighetsmäklarinspektionen har kritik riktats mot fastighetsmäklaren NN (verksam vid [namn på mäklarföretag]/[namn på mäklarkedja]). Anmälaren har gett in bl.a. en e-postkonversation med kontorschefen på det mäklarföretag där han är anställd (kontorschefen).

På begäran av Fastighetsmäklarinspektionen har fastighetsmäklaren yttrat sig i ärendet. Han har bl.a. gett in en budgivningslista.

Anmälan

Anmälaren har uppgett bl.a. följande.

Hon anlitade NN för att han skulle sälja hennes föräldrahem. Publicering av slutpriset fick inte ske på nätet, men NN publicerade slutpriset så fort hon lämnat kontoret. Budgivningslistan är därtill ofullständig.

Fastighetsmäklarens yttrande

Fastighetsmäklaren har uppgett bl.a. följande.

Slutpriset publicerades under ca 1-2 timmar av misstag på en bostadssajt. Han ringde omgående till supporten och frågade hur det kunde hända. Han hade gjort rätt men slutpriset visades tyvärr ändå. Han ringde genast till säljaren och bad om ursäkt, men hon vägrade lyssna.

Han framförde alla bud till säljaren men redovisade inte skambuden i budgivningslistan. I arbetet hade han lärt sig att man inte alltid gör det. Innerst inne visste han emellertid att även skambuden skulle redovisas. Han förstår nu att han gjorde fel.

Handlingarna

Fastighetsmäklarinspektionen har i detta ärende granskat de ingivna dokumenten enbart som underlag för bedömningen av anmälarens klagomål, s.k. riktad granskning. Dokumentens innehåll i övrigt har alltså inte ingått i granskningen.

I handlingarna har följande uppmärksammats.

Budgivningslistan

Av budgivningslistan framgår tre bud om 1 250 000 kr, 1 800 000 kr och 2 050 000 kr.

E-postkonversationen

I en e-postkonversation mellan anmälaren och kontorschefen finns det inklippta skärmbilder på inkomna bud redovisade för säljaren av NN. Av skärmbilderna framkommer att bud om 1 250 000 kr, 1 300 000 kr, 1 400 000 kr, 1 500 000 kr och 1 800 000 kr lämnades.

Fastighetsmäklarinspektionens bedömning

Fastighetsmäklarens allmänna omsorgsplikt

Enligt 3 kap 1 § fastighetsmäklarlagen ska en fastighetsmäklare utföra sitt uppdrag omsorgsfullt och i allt iaktta god fastighetsmäklarsed. Mäklaren ska ta till vara både säljarens och köparens intresse. Inom ramen för de krav som god fastighetsmäklarsed ställer ska mäklaren särskilt beakta uppdragsgivarens ekonomiska intressen.

Av 3 kap. 18 § fastighetsmäklarlagen framgår att fastighetsmäklaren ska upprätta en förteckning över de anbud som lämnas på fastigheten med angivande av anbudsgivarens namn, kontaktuppgifter, det belopp som bjudits och tidpunkt för när anbudet lämnades samt villkor för anbudet. Dokumentationen ska överlämnas till uppdragsgivaren när uppdraget har slutförts.

En korrekt förd och riktigt hanterad budgivningslista tjänar flera syften, varav ett av de viktigaste är att värna om de skilda intressen som ingår i mäklarens roll att iaktta. Avsikten är också att göra budgivningsförfarandet mer transparent och därmed bidra till att öka förtroendet för förfarandet. En sådan förteckning måste därför anses tillhöra de centrala inslagen i ett förmedlingsuppdrag (se HFD 2016 ref. 2).

NN medger att han inte har redovisat alla inkomna bud i budgivningslistan. Agerandet utgör grund för en varning.

Marknadsföring av mäklartjänsten

Att en mäklare vid marknadsföringen av den egna mäklartjänsten använder information som har tagits emot vid tidigare förmedlingar är som huvudregel tillåtet endast om köpare och säljare har lämnat sitt samtycke till detta. Det är inte förenlig med god fastighetsmäklarsed att inte infordra ett samtycke – lämpligen skriftligt – från både köpare och säljare om uppgifter om dem ska användas vid marknadsföring av den egna mäklartjänsten (se bl.a. Fastighetsmäklarinspektionens beslut med dnr 23-0565).

I ärendet vidgår NN att slutpriset publicerades på en bostadssajt trots att säljaren inte ville det. I enlighet med praxis är fastighetsmäklare ansvariga för att sådana uppgifter inte lämnas ut utan samtycke och bör därför kontrollera de system som används (se bl.a. Fastighetsmäklar-inspektionens beslut med dnr 20-1898). Vad NN har anfört om systemets eventuella brister föranleder därmed inte att han kan undgå ansvar för åtgärden. Med beaktande av att NN fick bort publiceringen inom ett par timmar från att han fick kännedom om den, bedömer Fastighetsmäklarinspektionen att påföljden utgör grund för endast en erinran.

Övrigt

Det som i övrigt har kommit fram i ärendet ger inte anledning till någon åtgärd av Fastighetsmäklarinspektionen.

Påföljd

NN ska meddelas en varning för att ha upprättat en ofullständig budgivningslista. I varningen ingår en erinran för att ha marknadsfört fastigheten med slutpris efter avslutat förmedlingsuppdrag utan säljarens samtycke.


Det här är den avidentifierade webbversionen av beslutet. För att ta del av originalbeslutet kan du kontakta FMI:s registrator.

Du håller på att bli utloggad...

Du blir utloggad från mina sidor om {timer}.

Vill du fortsätta att vara inloggad?

Du har blivit utloggad

Du har blivit utloggad från mina sidor.

Logga in på nytt