Hoppa till huvudinnehåll

💡 Testa även våra tjänster där du kan söka mäklare, företag och nämndbeslut

Sök beslut

Beslut

Beslutsdatum: 2024-05-30
Diarienummer: 24-0247
FMI:s beslut: Varning
Inte vunnit laga kraft
Beslutet rör ett företag

Frågor som prövats i beslutet

Allmän riskbedömning, mäklarföretagets allmänna skyldigheter, rutiner och riktlinjer - penningtvätt

Sammanfattning

Prövning av om fastighetsmäklarföretaget har verkat för att en fastighetsmäklare verksam i mäklarföretaget ska kunna följa god fastighetsmäklarsed och fullfölja pågående förmedlingsuppdrag efter det att mäklarens verksamhet i företaget upphört. Även prövning av om fastighetsmäklarföretaget har uppfyllt sin skyldighet att ha en dokumenterad allmän riskbedömning samt dokumenterade rutiner och riktlinjer för att förhindra att verksamheten utnyttjas för penningtvätt och finansiering av terrorism.

Fastighetsmäklarinspektionens avgörande

Fastighetsmäklarinspektionen meddelar fastighetsmäklarföretaget NN en varning.

Fastighetsmäklarinspektionen beslutar att fastighetsmäklarföretaget NN ska betala en sanktionsavgift om 100 000 kr.

Ärendet

I en anmälan till Fastighetsmäklarinspektionen har kritik riktats mot fastighetsmäklarföretaget NN. Anmälaren har gett in uppdragsavtal, depositionsavtal, köpekontrakt, mejl och sms-konversationer samt skärmdumpar från marknadsföringen och mäklarsystemet. Anmälaren har även framfört kritik mot en fastighetsmäklare som är företrädare för företaget. Kritiken mot honom prövas i ärendet 23-2175.

På begäran av Fastighetsmäklarinspektionen har fastighetsmäklarföretaget yttrat sig i ärendet. Företaget har gett in uppdragsavtal, mäklarbild, ansökan om medlemskap i en bostadsrättsförening, överlåtelseavtal, depositionsavtal, dokumentation av kundkännedomsåtgärder, journal, kreditupplysning, medicinska intyg, riskbedömning och rutiner avseende penningtvätt samt sms- och e-postkonversationer.

Anmälan

Anmälaren har uppgett i huvudsak följande.

Hon har arbetat för NN. När hon den 6 november 2023 efterfrågade vart hennes lön hade tagit vägen efter en förmedling hon gjort under försommaren 2023 fick hon till svar från företrädare för mäklarföretaget att hon inte hade gjort sig förtjänt av provisionen. Hon avskedades omgående med motiveringen arbetsbrist trots att hon hade aktiva förmedlingsuppdrag. Hennes arbetsmejl och tillgång till mäklarsystemet stängdes ner. Den 10 november 2023 togs hon även bort från NN:s hemsida och hennes aktiva förmedlingsuppdrag publicerades i stället med en av företrädarna för företaget som ansvarig mäklare, trots att företrädaren inte hade något uppdragsavtal avseende dessa bostäder. Eftersom hon fråntagits sin arbetsmejl och tillgången till mäklarsystemet kan hon inte agera utifrån god fastighetsmäklarsed emot de kunder som hon har aktiva förmedlingsuppdrag med. Mäklarföretaget har aktivt förhindrat hennes arbete.

Innan hon avskedades den 6 november 2023 hade hon vid tidigare tillfällen ställt fråga om sin ersättning och då fått besked om att företrädare för bolaget varit tvungen att låna in privata pengar till bolaget för att täcka hyreskostnader och övriga kostnader, samt att bolaget väntade på en återbetalning av lån som lämnats till ett spanskt bolag. Det är röd flagg att inarbetade provisioner lånas ut till någon/några utanför företaget i stället för att betalas ut till ansvarig mäklare för försäljningen. Mäklarföretaget erbjuder inte heller utbildning på penningtvättområdet och har inga rutiner.

Fastighetsmäklarföretagets yttrande

NN har uppgett i huvudsak följande.

Anmälan saknar grund och är framförd av en konsult som blivit uppsagd på grund av misskötsamhet och dåliga arbetsprestationer. Anmälaren arbetade som konsult hos mäklarföretaget från september 2022 fram till december 2023. Under den perioden utförde anmälaren inte en enda försäljning på egen hand. I hopp om att motivera anmälaren betalade företaget ut ett förskottsarvode om 50 000 kr, vilket företaget nu har riktat ett krav på anmälaren om att återfå då anmälarens agerande skadat företaget och lett till uppsagda uppdragsavtal. Anmälaren hade ingen erfarenhet som självständig fastighetsmäklare utan hade ljugit om sin erfarenhet för att få arbetet som konsult. När detta uppdagades fick avtalet formas om och de blev tvungna att hitta andra arbetsuppgifter åt anmälaren. Uppdragsgivare har uppgett att det varit svårt att få kontakt med anmälaren. Företrädare för bolaget har behövt ge anmälaren mycket stöd och själva medverka i anmälarens uppdrag. När uppdragsgivare sagt upp uppdragsavtal med anmälaren har anmälaren blivit bestört. Anmälaren har menat sig inte ha gjort något fel utan ansett sig ha blivit illa behandlad.

Det spanska bolag som anmälaren nämner är ett dotterbolag till NN. Bolagen har gemensamma ekonomiska intressen och stöttar naturligtvis varandra vid behov. Det lånas kapital mellan bolagen vid eventuella likvida behov, men något betalningsproblem har aldrig förekommit.

De ekonomiska uppgifter om NN som Fastighetsmäklarinspektionen inhämtat och som visar ett skuldsaldo stämmer inte utan uppgiften har korrigerats av Kronofogdemyndigheten. Inga betalningsanmärkningar finns registrerade på bolaget. Bolaget har under alla perioder haft stora tillgångar och försäljningen har kontinuerligt fungerat. Affärsidén i bolaget bygger på högre försäljningsprovisioner och höga försäljningspriser vilket tar betydligt längre tid än traditionella mäklartjänster. Bolaget har satsat stort kapital på det spanska dotterbolaget och den investeringen börjar sakta ge frukt. Att revisorns uppdrag upphört har endast att göra med att revisorskravet inte längre finns i bolaget och att företaget försöker skära ner kostnader.

Vid NN arbetar två mäklare som är makar och som båda är bolagsmän i bolaget. De äger en fastighet i Stockholm och den ena maken pendlar mellan Sverige och Spanien. Den andra maken är delvis föräldraledig, men arbetar en dag i veckan med administrativa tjänster, vilket kommer utökas under 2024. Under en längre period behövde personalen i det spanska bolaget stöttning genom mentorskap på plats, men det stämmer inte som anmälaren påstår att bolagsmännen skulle vara bosatta i Spanien. De är aktiva i Stockholm, men stöttar det spanska bolaget.

NN och dess konsulter följer rutinerna från Mäklarsamfundets rekommendationer; se bilaga ”riskbedomning_och_rutiner_avs._penningtvatt_uppdaterad_160915_0”

Handlingarna

I handlingarna har följande uppmärksammats.

E-postmeddelande

I ett e-postmeddelande till anmälaren den 6 november 2023 skrev en företrädare för mäklarföretaget följande.

Hej [anmälarens namn],

Från dagens datum är du härmed uppsagd pga arbetsbrist. Enligt avtal så har du en månads uppsägningstid men jag ser helst att du avslutar ditt uppdrag hos oss omgående.

Jag kommer att kontakta samtliga kunder med de tillhörande uppdrag som du varit involverad i. Du skall inte fullfölja något av de uppdrag som du tilldelats utan det gör jag, jag vill inte att du tar någon visning för mäklarbyråns räkning från och med nu. Dator, telefon, nycklar kan du lämna på kontoret när du önskar sluta.

Återkoppla när du vill avsluta din tjänst.

Allmän riskbedömning samt rutiner och riktlinjer

NN har förelagts att ge in kopia av företagets allmänna riskbedömning avseende finansiering och terrorism i verksamheten enligt 2 kap. 1 § lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism (penningtvättslagen). Företaget har också förelagts att ge in kopia av de dokumenterade rutinerna och riktlinjerna för åtgärder för att förhindra att verksamheten utnyttjas för penningtvätt och finansiering av terrorism som företaget ska ha enligt 2 kap. 8 § penningtvättslagen.

NN har gett in ett dokument med ett försättsblad med titeln Rutiner och riskbedömning av fastighetsmäklarens verksamhet enligt penningtvättslagen. Efter försättsbladet följer en innehållsförteckning av vilken bl.a. framgår att det finns fem bilagor till dokumentet. Dokumentet inleds med rubriken ”Rutiner och riskbedömning av verksamheten för fastighetsmäklaren NN______________ för fastighetsmäklare verksamma vid mäklarföretaget Y_____________”

Dokumentet är odaterat och har inte undertecknats, trots att avsedd plats för detta finns i slutet av dokumentet.

Bilaga 1 till dokumentet har rubriken ”Mall för Rutiner om utvärderingar och uppdateringar av riskbedömningen av fastighetsmäklarens verksamhet” samt underrubriken ”Riskbedömning och kartläggning av fastighetsmäklare XX:s /mäklarföretagets YY:s verksamhet i enlighet med lagen om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism” I bilaga 1 till dokumentet finns en text i rött där det står följande. ”Exempel anges nedan i rött – ersätts med uppgifter från din/er aktuella verksamhet”. Det finns därefter röda exempeltexter under varje avsnitt i bilagan.

Bilaga 1 är odaterad och har inte undertecknats, trots att avsedd plats för detta finns i slutet av dokumentet.

Utdrag Creditsafe

Fastighetsmäklarinspektionen har den 13 februari 2024 inhämtat ett utdrag från Creditsafe avseende NN av vilket framgår bland annat följande. Företaget hade tillfälligt anstånd med skattebetalning om drygt 975 000 kr, revisorns uppdrag upphörde i förtid den 5 juni 2023, företaget hade ett skuldsaldo hos Kronofogdemyndigheten avseende allmänna mål om drygt 237 000 kr och årsredovisningen för 2201 till 2212 var för sent inlämnad alternativt för sent hållen bolagsstämma samt att revisorn avstyrkt årsredovisningen.

Kreditupplysning UC

Av en kreditupplysning från UC beställd den 27 mars 2024 som NN gett in till Fastighetsmäklarinspektionen framgår bland annat följande. Företaget har ingen aktuell skuld rapporterad till KFM per 2024-03-22. Nettoomsättning 2301-2312 och 2201-2212 var 2 364 tkr respektive 1 795 tkr.

Fastighetsmäklarinspektionens bedömning

Fastighetsmäklarföretagets allmänna skyldigheter

Enligt 3 kap. 2 § första stycket fastighetsmäklarlagen (FML) ska ett fastighetsmäklarföretag verka för att fastighetsmäklare som bedriver verksamhet i mäklarföretaget följer bland annat 1 § i samma kapitel. Av den bestämmelsen framgår att en fastighetsmäklare ska utföra sitt uppdrag omsorgsfullt och i allt iaktta god fastighetsmäklarsed.

Enligt 3 kap. 2 § andra stycket FML får ett fastighetsmäklarföretag inte vara part i uppdragsavtal om förmedling av fastigheter.

I förarbetena till fastighetsmäklarlagen anges bland annat följande (prop. 2020/21:119 s. 113 ff).

[…] fastighetsmäklarföretaget ska bedriva sin verksamhet på ett sådant sätt att fastighetsmäklarna som är verksamma i företaget faktiskt kan följa god fastighetsmäklarsed. Detta betyder att mäklarföretaget måste ha rutiner och riktlinjer som underlättar för mäklarna att följa god fastighetsmäklarsed. Sådana rutiner och riktlinjer kan exempelvis avse information och råd om hur uppdrags- och depositions- och överlåtelseavtal kan utformas. Det kan även handla om hur fastighetsmäklaren iakttar de förbud som lagen ställer upp och kontrollerar förfoganderätts- och inskrivningsförhållanden. Rutiner och riktlinjer kan vidare avse hur objektsbeskrivningar utformas och tillhandahålls, och hur fastighetsmäklaren tillgodoser upplysnings- och rådgivningsskyldigheten i olika avseenden. Rutiner och riktlinjer krävs även när det gäller praktiska frågor om journal och budgivningslista och bevarande av handlingar.

Mäklarföretaget ska även se till att mäklarna har tillgång till de verktyg som behövs för att de ska kunna fullgöra sina förmedlingsuppdrag. Det kan handla om att förse mäklarna med ändamålsenliga datasystem och avtalsmallar. Mäklarföretaget ska också se till att mäklarna i företaget är införstådda med företagets rutiner och med hur datasystemen ska användas, t.ex. genom att anordna interna utbildningar. I skyldigheten att verka för att mäklarna uppfyller sina skyldigheter ligger också att mäklarföretaget inte får försvåra för en anställd fastighetsmäklare som ska avsluta sin anställning att fullfölja sina pågående förmedlingsuppdrag. […]

Bedömningen av om ett fastighetsmäklarföretag har uppfyllt sin skyldighet att verka för att en fastighetsmäklare följt god fastighetsmäklarsed är skild från den bedömning som görs av om fastighetsmäklaren har följt god fastighetsmäklarsed. Bedömningen görs utifrån andra handlingsnormer än de som gäller för mäklarna. I fråga om den enskilda fastighetsmäklaren ska det prövas om han eller hon har iakttagit god fastighetsmäklarsed. För fastighetsmäklarföretaget är det fråga om att pröva om företaget har verkat för att fastighetsmäklaren har följt reglerna om god fastighetsmäklarsed. […]

Det kan också förekomma situationer där det bara blir aktuellt med disciplinansvar för fastighetsmäklarföretaget. Så kan t.ex. vara fallet om företagets avtalsmallar innehåller avtalsvillkor som strider mot lagen eller om mäklarföretaget tillhandahåller undermåliga system som inte ger mäklarna möjlighet att uppfylla lagens krav på dokumentation av uppdraget. Mäklarföretaget kan då inte anses ha gett mäklarna förutsättningar att utföra sina uppdrag. I sådant fall sker ingripande i första hand mot mäklarföretaget och inte mot de enskilda mäklarna. […]

Andra stycket

Enligt stycket får fastighetsmäklarföretaget inte vara part i uppdragsavtal om förmedling av fastigheter. Detta hänger samman med att det är fastighetsmäklaren som har ansvaret för utförandet av förmedlingsuppdraget. Av bestämmelsen framgår således motsatsvis att det endast är fastighetsmäklarna som kan ingå uppdragsavtal om förmedling enligt lagen (se även 1 kap. 2 § första stycket 1-3). Om ett fastighetsmäklarföretag kontaktas av någon för ett uppdrag, får företaget anvisa honom eller henne till en av sina fastighetsmäklare. Förmedlingsuppdraget gäller då mellan uppdragsgivaren och den fastighetsmäklare som åtar sig uppdraget (se även 4 §).

Utgångspunkten bör vara att när ett förmedlingsuppdrag ingåtts ska uppdraget kunna fullföljas av den ansvariga mäklaren, såvida inte uppdragsgivaren väljer att avsluta uppdraget eller mäklaren bestämmer sig för att inte längre arbeta som mäklare. (Fastighetsmäklarinspektionen har denna dag även beslutat i en delvis liknande fråga i ett annat ärende, se dnr 24-0309). Uppdragsgivarens val av mäklare bör alltid respekteras och detta val ska kunna ske fritt. Mäklarföretagets skyldighet att verka för att fastighetsmäklare följer god fastighetsmäklarsed innefattar även, enligt ovan citerade förarbeten, en skyldighet för mäklarföretaget att inte försvåra för en anställd fastighetsmäklare att fullfölja sina pågående förmedlingsuppdrag när mäklaren avslutar sin anställning.

Det är i detta ärende inte klarlagt om anmälaren haft en anställning som fastighetsmäklare eller haft uppdrag som fastighetsmäklare hos NN. Uttalandet i förarbetena kan dock inte tolkas så att det bara syftar på anställda mäklare, utan måste också anses omfatta mäklare som är verksamma i företaget utan att ha ett anställningsavtal.

Det framgår av utredningen i ärendet att företrädare för mäklarföretaget har avslutat anmälarens verksamhet vid företaget och har angett att anmälaren inte ska fullfölja något av de uppdrag som hon ”tilldelats”. Vidare framgår av utredningen i ärende 23-2175 avseende företrädaren att företrädaren själv har marknadsfört förmedlingsuppdrag som anmälaren hade uppdragsavtal för. Eftersom förmedlingsuppdrag är personliga kan ett mäklarföretag inte ”tilldela” en mäklare ett uppdrag och därefter ta tillbaka uppdraget. Det saknar således betydelse om anmälaren inte själv har skaffat uppdraget. Eftersom förmedlingsuppdraget ingåtts av anmälaren och uppdragsgivaren är det endast någon av dessa parter som kan välja att säga upp uppdraget. Vad NN har anfört om att anmälaren inte skött sitt arbete saknar också betydelse för pågående uppdrag. Fastighetsmäklarinspektionen finner att NN inte har verkat för att anmälaren har kunnat följa god fastighetsmäklarsed utan tvärtom aktivt har förhindrat henne att fullfölja sina pågående förmedlingsuppdrag. Företagets agerande utgör grund för en varning.

Fastighetsmäklarföretagets skyldigheter enligt penningtvättsregelverket

Fastighetsmäklarinspektionen ska utöva tillsyn enligt penningtvättslagen (PTL) och de föreskrifter som har meddelats i anslutning till den lagen (4 kap. 1 § FML).

Penningtvättslagens syfte är att förhindra att finansiell verksamhet och annan näringsverksamhet utnyttjas för penningtvätt eller finansiering av terrorism. Lagen gäller för bland annat fysiska och juridiska personer som driver verksamhet som fastighetsmäklare eller fastighetsmäklarföretag enligt fastighetsmäklarlagen (1 kap. 2 § p. 14 PTL). Verksamhetsutövaren ska anpassa sina åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism efter riskerna. Detta kallas för det riskbaserade förhållningssättet.

Att inte följa penningtvättslagen och Fastighetsmäklarinspektionens föreskrifter och allmänna råd (KAMFS 2021:3) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism strider mot god fastighetsmäklarsed.

Allmän riskbedömning av verksamheten samt interna rutiner och riktlinjer

En verksamhetsutövare ska göra en bedömning av hur de produkter och tjänster som tillhandahålls i verksamheten kan utnyttjas för penningtvätt eller finansiering av terrorism och hur stor risken är att för att detta sker (allmän riskbedömning). Vid den allmänna riskbedömningen ska det särskilt beaktas vilka slags produkter och tjänster som tillhandahålls, vilka kunder och distributionskanaler som finns och vilka geografiska riskfaktorer som föreligger. Hänsyn ska också tas till uppgifter som kommer fram vid verksamhetsutövarens rapportering av misstänkta aktiviteter och transaktioner samt till information om tillvägagångssätt för penningtvätt och finansiering av terrorism och andra relevanta uppgifter som myndigheter lämnar (2 kap. 1 § PTL).

Omfattningen av den allmänna riskbedömningen ska bestämmas med hänsyn till verksamhetsutövarens storlek och art och de risker för penningtvätt eller finansiering av terrorism som kan antas föreligga. Riskbedömningen ska utformas så att den kan läggas till grund för verksamhetsutövarens rutiner, riktlinjer och övriga åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism. Den allmänna riskbedömningen ska dokumenteras och hållas uppdaterad (2 kap. 2 § PTL).

En verksamhetsutövare ska ha dokumenterade rutiner och riktlinjer avseende sina åtgärder för kundkännedom, övervakning och rapportering samt för behandling av personuppgifter. Rutinerna och riktlinjerna ska fortlöpande anpassas efter nya och förändrade risker för penningtvätt och finansiering av terrorism. Omfattningen och innehållet ska bestämmas med hänsyn till fastighetsmäklarföretagets storlek, art och riskerna för penningtvätt och finansiering av terrorism som identifierats i den allmänna riskbedömningen (2 kap. 8 § PTL).

Fastighetsmäklaren och fastighetsmäklarföretaget ska utvärdera sina rutiner regelbundet, minst en gång per år, och uppdatera dem vid behov. Fastighetsmäklaren och fastighetsmäklarföretaget ska dokumentera datumet för utvärderingen och den eventuella uppdateringen av rutinerna (11 § KAMFS 2021:3).

Vid genomförandet av ett riskbaserat förhållningssätt är verksamhetsutövarens rutiner och riktlinjer av mycket stor betydelse. De interna rutinerna ersätter i praktiken till stor del sådana detaljerade bestämmelser i lag eller föreskrifter som ger tydliga och detaljerade handlingsregler. Penningtvättslagen sätter således i viktiga avseenden endast ramarna för verksamhetsutövarens skyldigheter och ramarna måste fyllas med ett innehåll som är begripligt, situationsanpassat och tillämpbart genom verksamhetsanpassade rutiner och riktlinjer (prop. 2016/17:173 s. 212).

I kapitel 3–6 PTL framgår vilka hänsyn som ska tas till rutinerna och riktlinjerna för kundkännedom, övervakning och rapportering, behandling av personuppgifter och för intern kontroll.

Det dokument som NN har gett in är en mall för rutiner och riskbedömning

Fälten där det står ”fastighetsmäklaren NN /fastighetsmäklare verksamma vid mäklarföretaget Y samt fälten där det står vilka tjänster, objektstyper, kundgrupper och geografiska områden som verksamhetsutövaren förmedlar, förmedlar till och verkar inom, har inte besvarats eller anpassats till mäklarföretagets verksamhet.

Den uppgivna allmänna riskbedömningen saknar många delar som enligt penningtvättsregelverket ska finnas i en riskbedömning hos ett registrerat fastighetsmäklarföretag. En verksamhetsbeskrivning saknas, liksom en bedömning eller beskrivning av vilka risker för penningtvätt och finansiering av terrorism som kan antas föreligga avseende verksamhetens tjänster, kunder, distributionskanaler, geografiska riskfaktorer och verksamhetsspecifika omständigheter. Den uppgivna allmänna riskbedömningen svarar inte på frågan om och hur företagets tjänster kan användas för att till exempel dölja medels samband med brott eller brottslig verksamhet.

Sammantaget bedömer Fastighetsmäklarinspektionen att NN har saknat en allmän riskbedömning. Företaget har alltså inte haft en allmän riskbedömning att lägga till grund för företagets riskbedömning av kunder samt för företagets rutiner, riktlinjer och övriga åtgärder som företaget ska vidta för att minska risken för att verksamheten utnyttjas för penningtvätt och finansiering av terrorism. Följaktligen har företaget även saknat förutsättningar för att uppfylla kraven på att den allmänna riskbedömningen ska utvärderas minst en gång per år och uppdateras vid behov, samt att dokumentera datum för utvärderingen. Inspektionen anser att underlåtelserna utgör mycket allvarliga överträdelser av penningtvättsregelverket eftersom företaget därigenom har saknat insikt om hur verksamhetens tjänster kan utnyttjas för penningtvätt eller finansiering av terrorism samt har löpt en ökad risk att utnyttjas för penningtvätt och finansiering av terrorism. 

Avseende de interna rutiner och riktlinjer som företaget har inkommit med gör Fastighetsmäklarinspektionen följande bedömning.

Företagets avsaknad av en allmän riskbedömning medför att företaget har saknat förutsättningar för att ha användbara och verksamhetsanpassade rutiner och riktlinjer för att motverka att företaget utnyttjas för penningtvätt och finansiering av terrorism. De inlämnade rutinerna förefaller dessutom även de vara mallar, bland annat utifrån att samtliga dokument är odaterade och inte har undertecknats. Dokumenterade datum för utvärdering och eventuell uppdatering av rutinerna saknas också. Sammantaget bedöms företaget ha saknat användbara och verksamhetsanpassade rutiner och riktlinjer enligt 2 kap. 8 § penningtvättslagen.

Val av ingripande

Fastighetsmäklarinspektionen ska återkalla registreringen för ett fastighetsmäklarföretag som överträder en bestämmelse i penningtvättslagen eller föreskrifter som har meddelats med stöd av den lagen. Om det kan anses tillräckligt, får inspektionen i stället för att återkalla registreringen, ge en varning eller en erinran. Om förseelsen är ringa, får inspektionen avstå från att ge en påföljd (4 kap. 4 § första stycket p. 4 och andra stycket FML).

Inspektionen får besluta att ett fastighetsmäklarföretag som meddelas en varning eller en erinran för en överträdelse även ska betala en sanktionsavgift (4 kap. 6 § FML).

Omständigheter som ska beaktas vid en bedömning av om ett mäklarföretag ska betala en sanktionsavgift, är hur allvarlig överträdelsen är och hur länge den har pågått. Särskild hänsyn ska tas till skador som har uppstått och graden av ansvar. I försvårande riktning ska beaktas om fastighetsmäklarföretaget tidigare har begått en överträdelse. I förmildrande riktning ska beaktas om mäklarföretaget i väsentlig utsträckning genom ett aktivt samarbete har underlättat utredningen och om mäklarföretaget snabbt verkat för att överträdelsen ska upphöra sedan den anmälts till eller påtalats av Fastighetsmäklarinspektionen (4 kap. 8 § FML).

En sanktionsavgift ska som högst fastställas till det högsta av två gånger den vinst som gjorts till följd av överträdelsen, om beloppet går att fastställa, eller ett belopp i kronor motsvarande en miljon euro. En sanktionsavgift får inte bestämmas till lägre belopp än 5 000 kr. Vid bestämmande av sanktionsavgiftens storlek ska särskild hänsyn tas till sådana omständigheter som anges i 4 kap. 8 § FML, samt till den berördes finansiella ställning och, om det går att fastställa, den vinst som gjorts till följd av överträdelsen (4 kap. 9 § FML).

De i lagtexten angivna omständigheterna att beakta vid bestämmandet av sanktionsavgiftens storlek är endast exemplifierande (prop. 2016/17:173 s. 411). Som en allmän utgångspunkt bör sanktionsavgiften stå i proportion till överträdelsens allvarlighet (prop. 2016/17:173 s. 556) Sanktionsavgiftens storlek ska också stå i relation till verksamhetsutövarens storlek och omsättning (prop. 2016/17:173 s. 403 f.). Med finansiell ställning avses exempelvis verksamhetsutövarens årsomsättning men även andra faktorer, som t.ex. ett utdömt skadestånd eller ålagd företagsbot, bör kunna beaktas (prop. 2016/17:173 s. 556).

Fastighetsmäklarinspektionen har i ett tidigare beslut prövat liknande förseelser och därvid meddelat det berörda företaget en varning samt ålagt företaget att betala en sanktionsavgift om 200 000 kr (dnr 23-0562). Beslutet har överklagats av företaget. Beslutet har således inte ännu prövats slutligt och vunnit laga kraft. Fastighetsmäklarinspektionen ser dock inte skäl att i detta fall göra någon annan bedömning. NN har, till följd av de allvarliga överträdelser av centrala delar av penningtvättsregelverket som företaget har begått, löpt en ökad risk att utnyttjas för penningtvätt och finansiering av terrorism. Överträdelserna motiverar en varning och det finns skäl att besluta om sanktionsavgift.

Överträdelsernas karaktär är sådana att det inte går att fastställa den vinst som mäklarföretaget har gjort till följd av dem. Några försvårande omständigheter som ska beaktas vid bedömningen av sanktionsavgiftens storlek har inte framkommit. Inte heller har det framkommit något i bolagets agerande som kan verka i förmildrande riktning. Företagets avsaknad av en allmän riskbedömning samt interna rutiner och riktlinjer visar enligt inspektionen på att företaget uppvisat i vart fall en likgiltighet i förhållande till de skyldigheter företaget haft enligt regelverket. Överträdelserna har därtill begåtts i en verksamhet som typiskt sett löper en betydande risk för att utnyttjas för penningtvätt och terrorism. Sanktionsavgiften ska därför bestämmas till ett kännbart belopp.

Vid en sammantagen bedömning, då särskilt har beaktats bolagets finansiella ställning och verksamhet samt överträdelsernas art och allvarlighet, bestämmer Fastighetsmäklarinspektionen sanktionsavgiften till 100 000 kr.

NN ska således meddelas en varning samt betala en sanktionsavgift om 100 000 kr.

Övrigt

Det som i övrigt har kommit fram i ärendet ger inte anledning till någon åtgärd av Fastighetsmäklarinspektionen.

Påföljd

NN ska varnas för att företaget inte har verkat för att en mäklare vid företaget kunnat följa god fastighetsmäklarsed och fullfölja sina pågående förmedlingsuppdrag efter det att mäklarens verksamhet vid mäklarföretaget upphört samt för att företaget har saknat en allmän riskbedömning och användbara och verksamhetsanpassade rutiner och riktlinjer enligt penningtvättslagen. Dessa förseelser motiverar var för sig en varning.

NN ska också betala en sanktionsavgift om 100 000 kr.

Tillsynsärendet avslutas genom detta beslut. NN:s skyldighet att upprätta en allmän riskbedömning, rutiner och riktlinjer som efterlever penningtvättsregelverket kvarstår emellertid. Fastighetsmäklarinspektionen kan komma att följa upp att verksamheten följer penningtvättsregelverket genom nya tillsynsinitiativ.


Det här är den avidentifierade webbversionen av beslutet. För att ta del av originalbeslutet kan du kontakta FMI:s registrator.