Beslut
Beslutsdatum: 2024-04-25
Diarienummer: 23-2119
FMI:s beslut: Erinran
Laga kraft
Beslutet rör en mäklare
Frågor som prövats i beslutet
Marknadsföring
Sammanfattning
Prövning av fastighetsmäklarens marknadsföring av den egna förmedlingsverksamheten.
Fastighetsmäklarinspektionens avgörande
Fastighetsmäklarinspektionen meddelar fastighetsmäklaren NN en erinran.
Ärendet
I en anmälan till Fastighetsmäklarinspektionen har kritik riktats mot fastighetsmäklaren NN (verksam vid [namn på företag/ namn på kedja]). Anmälaren har gett in två bilder på den aktuella marknadsföringen.
På begäran av Fastighetsmäklarinspektionen har fastighetsmäklaren yttrat sig i ärendet.
Anmälan
Anmälaren har uppgett i huvudsak följande.
Han har fått oadresserad marknadsföring från fastighetsmäklaren trots att brevlådan är tydligt uppmärkt med ”Ej reklam, tack!”. Anmälaren hänvisade till två tidigare beslut i sin anmälan, ärende 23-0512 och 21-3065.
Fastighetsmäklarens yttrande
Fastighetsmäklaren har uppgett i huvudsak följande.
Han tycker att det är tråkigt att det gått till på det här sättet. Han kan inte med säkerhet säga om skylten ”Ej reklam tack” var uppe när utskicket gjordes eller inte. Om skylten däremot var uppsatt så ber han så mycket om ursäkt över att det skett ett eventuellt misstag. Han anser inte att det är tydligt att han agerat i strid med god fastighetsmäklarsed i samband med händelsen.
Handlingarna
Fastighetsmäklarinspektionen har i detta ärende granskat de ingivna dokumenten enbart som underlag för bedömningen av anmälarens klagomål, så kallad riktad granskning. Dokumentens innehåll i övrigt har alltså inte ingått i granskningen.
I handlingarna har följande uppmärksammats.
Bilder på annonsbladet
Anmälaren har gett in en bild på ett annonsblad. På annonsbladet förekommer mäklaren tillsammans med en text om mäklarens tidigare förmedlingsuppdrag i närområdet. Det finns även kontaktuppgifter till mäklaren och en logotyp för det mäklarföretag där han är verksam.
På den andra bilden visas mäklaren tillsammans med recensioner av mäklarens verksamhet från kunder med adresser i närområdet. Även på den bilden syns kontaktuppgifter till mäklaren och en logotyp för det mäklarföretag där han är verksam. På båda bilderna syns även brevlådan med nycklar i låset intill annonsen, med en skylt där det står ”Ej reklam, tack”.
Fastighetsmäklarinspektionens bedömning
Fastighetsmäklarens allmänna omsorgsplikt
Enligt 3 kap. 1 § fastighetsmäklarlagen ska en fastighetsmäklare utföra sitt uppdrag omsorgsfullt och i allt iaktta god fastighetsmäklarsed. Mäklaren ska ta till vara både säljarens och köparens intresse. Inom ramen för de krav som god fastighetsmäklarsed ställer ska mäklaren särskilt beakta uppdragsgivarens ekonomiska intressen.
Av tidigare förarbeten till fastighetsmäklarlagen framgår att formuleringen i allt innebär att mäklarens skyldighet att iaktta god fastighetsmäklarsed inte bara gäller vid fullgörandet av de enskilda förmedlingsuppdragen utan även i andra sammanhang där mäklaren uppträder i sin yrkesroll. Det kan exempelvis gälla mäklarens marknadsföring av sina tjänster (prop. 1994/95:14 s. 76).
Marknadsföringen
Fastighetsmäklarinspektionen har tillsyn över fastighetsmäklaren personligen. I den mån en mäklare använder sig av otillbörlig reklam i samband med marknadsföringen av sin förmedlingstjänst kan Fastighetmäklarinspektionen normalt ingripa med stöd av fastighetsmäklarlagen (se beslut med dnr 19-0443 och 21-3065).
Enligt 21 § marknadsföringslagen (2008:486) följer det att en näringsidkare får använda andra metoder för individuell kommunikation än sådana som avses i 19 §, om inte den fysiska personen tydligt motsatt sig att metoden används. Oadresserad direktreklam är en sådan metod. För att motsätta sig sådan reklam anges det i förarbetena till bestämmelsen att det bör vara tillräckligt att det på brevlådan eller i omedelbar anslutning till brevinkastet anges att den enskilde inte önskar någon reklam (prop. 1999/2000:40 s. 41). Ett motsättande kan göras genom en så kallad ”nej-tack skylt”. Enligt 5 och 6 §§ marknadsföringslagen, ska marknadsföring stämma överens med god marknadsföringssed och vara tillbörlig.
Av utredningen framgår det att annonsbladen har delats ut till anmälarens brevlåda trots att han har motsatt sig oadresserad direktreklam. NN har inte bestritt att så kan ha skett. I egenskap av näringsidkare är mäklaren ansvarig för marknadsföringen av sin förmedlingstjänst. Enligt Fastighetsmäklarinspektionen bedömning har reklamen delats ut i strid med god marknadsföringssed och därmed också i strid med god fastighetsmäklarsed (se beslut dnr 19-0443, 23-0512 och 23-1478). Förseelsen motiverar en erinran.
Det här är den avidentifierade webbversionen av beslutet. För att ta del av originalbeslutet kan du kontakta FMI:s registrator.