Beslut
Beslutsdatum: 2024-03-14
Diarienummer: 23-0562
FMI:s beslut: Varning
Inte vunnit laga kraft
Beslutet rör ett företag
Frågor som prövats i beslutet
Allmän riskbedömning, rutiner och riktlinjer - penningtvätt
Sammanfattning
Prövning av om fastighetsmäklarföretaget har uppfyllt sin skyldighet att ha en dokumenterad allmän riskbedömning samt dokumenterade rutiner och riktlinjer för att förhindra att verksamheten utnyttjas för penningtvätt och finansiering av terrorism. Därefter en prövning av sanktionsavgiftens storlek.
Fastighetsmäklarinspektionens avgörande
Fastighetsmäklarinspektionen meddelar fastighetsmäklarföretaget NN en varning.
Fastighetsmäklarinspektionen beslutar att fastighetsmäklarföretaget NN ska betala en sanktionsavgift om 200 000 kr.
Ärendet
I en anmälan till Fastighetsmäklarinspektionen har kritik riktats mot två registrerade fastighetsmäklare (dnr 22-1982 och dnr 22-1983). Med anledning av omständigheter som framkommit under handläggningen av de tillsynsärendena beslutade inspektionen den 14 mars 2023 att initiera ett tillsynsärende gentemot fastighetsmäklarföretaget NN (mäklarföretaget).
Fastighetsmäklarinspektionen har begärt att mäklarföretaget ska ge in sin allmänna riskbedömning avseende penningtvätt och finansiering av terrorism i verksamheten enligt 2 kap. 1 § lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism (penningtvättslagen) samt sina dokumenterade rutiner och riktlinjer för åtgärder för kundkännedom, övervakning och rapportering samt för behandling av personuppgifter enligt 2 kap. 8 § penningtvättslagen.
Efter att mäklarföretaget har inkommit med en allmän riskbedömning daterad den 16 mars 2023 har inspektionen begärt att mäklarföretaget ska inkomma med den allmänna riskbedömning som gällt för verksamheten under tiden för förmedlingsuppdragen i ärendena med dnr 22-1982 och 22-1983. Mäklarföretaget uppmanades samtidigt att redogöra för om riskbedömningen uppdaterats under den tiden. Företaget registrerades som ett fastighetsmäklarföretag med fullständig registrering den 9 mars 2022. Tillsynsperioden har fastställts till den 9 mars 2022–15 mars 2023.
Fastighetsmäklarinspektionen har tillfört ärendet årsredovisningar.
Fastighetsmäklarföretagets yttrande
Mäklarföretaget har uppgett bl.a. följande.
Den allmänna riskbedömningen för företaget sattes upp enligt Mäklarsamfundets vägledning och Mall för Allmän riskbedömning den 28 februari 2022. Den uppdaterades därefter den 16 mars 2023.
Handlingarna
Av handlingarna i ärendet framkommer i huvudsak följande.
Allmän riskbedömning
Uppgiven allmän riskbedömning är benämnd ”Bilaga 1. Vägledning och mall för utvärderingar och uppdateringar av den allmänna riskbedömningen fastighetsmäklarföretagets verksamhet”. Dokumentet är odaterat och har inte undertecknats. Det finns textfält, markerade i rött, där det står att verksamhetsutövaren själv ska fylla i uppgifter relevanta för verksamheten. Det framgår inte vem eller vad dokumentet gäller för, utan skrivningen att det avser ”fastighetsmäklare xx/mäklarföretaget yy” kvarstår.
Interna rutiner och riktlinjer
Dokumentet ”Rutiner för behandling av personuppgifter” samt två dokument som saknar rubriker men där det framgår att de bl.a. innehåller ”Rutiner om utförandet av övervakningsskyldigheten” och ”Riskbedömning av kunder” är samtliga odaterade och har inte undertecknats. Till det senare dokumentet finns två bilagor. I den första bilagan finns ett rödmarkerat textfält i kursiv stil där det i huvudsak framgår, angående vem som är behörig beslutsfattare att fatta beslut om att ingå eller avbryta en affärsförbindelse, att mäklarföretaget självt ska avgöra vem som är utsedd till behörig beslutsfattare samt ange vem den personen är. Detta finns inte angivet. Av inget dokument framgår vilken verksamhetsutövare dokumenten gäller för, utan skrivningen ”Fastighetsmäklare verksamma i mäklarföretaget X tillämpar ovanstående rutiner och riktlinjer” kvarstår.
Årsredovisningarna
Av årsredovisningarna avseende räkenskapsåren 2021-09-01–2022-08-31 och 2022-09-01–2023-08-31 framgår att företagets nettoomsättningar för perioderna var 4 840 000 kr respektive 2 515 000 kr.
Fastighetsmäklarinspektionens bedömning
Fastighetsmäklarföretagets allmänna skyldigheter
Ett fastighetsmäklarföretag ska verka för att fastighetsmäklare som bedriver verksamhet i mäklarföretaget följer god fastighetsmäklarsed (3 kap 2 § fastighetsmäklarlagen).
Fastighetsmäklarföretagets skyldigheter enligt penningtvättsregelverket
Fastighetsmäklarinspektionen ska utöva tillsyn enligt penningtvättslagen och de föreskrifter som har meddelats i anslutning till den lagen (4 kap. 1 § fastighetsmäklarlagen).
Penningtvättslagens syfte är att förhindra att finansiell verksamhet och annan näringsverksamhet utnyttjas för penningtvätt eller finansiering av terrorism. Lagen gäller för bl.a. fysiska och juridiska personer som driver verksamhet som fastighetsmäklare eller fastighetsmäklarföretag enligt fastighetsmäklarlagen (1 kap. 2 § p. 14 penningtvättslagen). Verksamhetsutövaren ska anpassa sina åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism efter riskerna. Detta kallas för det riskbaserade förhållningssättet.
Att inte följa penningtvättslagen och Fastighetsmäklarinspektionens föreskrifter och allmänna råd (KAMFS 2021:3) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism strider mot god fastighetsmäklarsed.
Allmän riskbedömning av verksamheten samt interna rutiner och riktlinjer
En verksamhetsutövare ska göra en bedömning av hur de produkter och tjänster som tillhandahålls i verksamheten kan utnyttjas för penningtvätt eller finansiering av terrorism och hur stor risken är att för att detta sker (allmän riskbedömning). Vid den allmänna riskbedömningen ska det särskilt beaktas vilka slags produkter och tjänster som tillhandahålls, vilka kunder och distributionskanaler som finns och vilka geografiska riskfaktorer som föreligger. Hänsyn ska också tas till uppgifter som kommer fram vid verksamhetsutövarens rapportering av misstänkta aktiviteter och transaktioner samt till information om tillvägagångssätt för penningtvätt och finansiering av terrorism och andra relevanta uppgifter som myndigheter lämnar (2 kap. 1 § penningtvättslagen).
Omfattningen av den allmänna riskbedömningen ska bestämmas med hänsyn till verksamhetsutövarens storlek och art och de risker för penningtvätt eller finansiering av terrorism som kan antas föreligga. Riskbedömningen ska utformas så att den kan läggas till grund för verksamhetsutövarens rutiner, riktlinjer och övriga åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism. Den allmänna riskbedömningen ska dokumenteras och hållas uppdaterad (2 kap. 2 § penningtvättslagen).
En verksamhetsutövare ska ha dokumenterade rutiner och riktlinjer avseende sina åtgärder för kundkännedom, övervakning och rapportering samt för behandling av personuppgifter. Rutinerna och riktlinjerna ska fortlöpande anpassas efter nya och förändrade risker för penningtvätt och finansiering av terrorism. Omfattningen och innehållet ska bestämmas med hänsyn till fastighetsmäklarföretagets storlek, art och riskerna för penningtvätt och finansiering av terrorism som identifierats i den allmänna riskbedömningen (2 kap. 8 § penningtvättslagen).
Fastighetsmäklaren och fastighetsmäklarföretaget ska utvärdera sina rutiner regelbundet, minst en gång per år, och uppdatera dem vid behov. Fastighetsmäklaren och fastighetsmäklarföretaget ska dokumentera datumet för utvärderingen och den eventuella uppdateringen av rutinerna (11 § KAMFS 2021:3).
Vid genomförandet av ett riskbaserat förhållningssätt är verksamhetsutövarens rutiner och riktlinjer av mycket stor betydelse. De interna rutinerna ersätter i praktiken till stor del sådana detaljerade bestämmelser i lag eller föreskrifter som ger tydliga och detaljerade handlingsregler. Penningtvättslagen sätter således i viktiga avseenden endast ramarna för verksamhetsutövarens skyldigheter och ramarna måste fyllas med ett innehåll som är begripligt, situationsanpassat och tillämpbart genom verksamhetsanpassade rutiner och riktlinjer (prop. 2016/17:173 s. 212).
I kapitel 3–6 penningtvättslagen framgår vilka hänsyn som ska tas till rutinerna och riktlinjerna för kundkännedom, övervakning och rapportering, behandling av personuppgifter och för intern kontroll.
Fastighetsmäklarinspektionens granskning avser perioden den 9 mars 2022–15 mars 2023. Den allmänna riskbedömning som upprättats per den 16 mars 2023 kommer därför inte att bedömas inom ramen för detta ärende.
Mäklarföretaget uppger, som svar på föreläggandet om att inkomma med sin allmänna riskbedömning, att den allmänna riskbedömningen för företaget sattes upp enligt Mäklarsamfundets vägledning och Mall för Allmän riskbedömning den 28 februari 2022 och har till yttrandet bifogat ett dokument. Mäklarföretaget uppger vidare att den allmänna riskbedömningen därefter uppdaterades den 16 mars 2023.
Det till yttrandet bifogade dokumentet är benämnt ”Bilaga 1. Vägledning och mall för utvärderingar och uppdateringar av den allmänna riskbedömningen av fastighetsmäklarföretagets verksamhet”. Fastighetsmäklarinspektionen konstaterar att den uppgivna allmänna riskbedömningen är just en vägledning och mall för utvärdering och uppdatering av en allmän riskbedömning. Fälten där det står ”fastighetsmäklare XX:s/mäklarföretaget YY:s verksamhet” samt fälten där det står vilka tjänster, objektstyper, kundgrupper och geografiska områden som verksamhetsutövaren förmedlar, förmedlar till och verkar inom, har inte besvarats eller anpassats till mäklarföretagets verksamhet.
Den uppgivna allmänna riskbedömningen saknar många delar som enligt penningtvättsregelverket ska finnas i en riskbedömning hos ett registrerat fastighetsmäklarföretag. En verksamhetsbeskrivning saknas, liksom en bedömning eller beskrivning av vilka risker för penningtvätt och finansiering av terrorism som kan antas föreligga avseende verksamhetens tjänster, kunder, distributionskanaler, geografiska riskfaktorer och verksamhetsspecifika omständigheter. Den uppgivna allmänna riskbedömningen svarar inte på frågan om och hur företagets tjänster kan användas för att t.ex. dölja medels samband med brott eller brottslig verksamhet.
Sammantaget bedömer Fastighetsmäklarinspektionen att företaget under tillsynsperioden har saknat en allmän riskbedömning. En allmän riskbedömning att lägga till grund för företagets riskbedömning av kunder samt för företagets rutiner, riktlinjer och övriga åtgärder som företaget ska vidta för att minska risken för att verksamheten utnyttjas för penningtvätt och finansiering av terrorism, har således saknats. Följaktligen har företaget saknat förutsättningar för att uppfylla kraven på att den allmänna riskbedömningen ska utvärderas minst en gång per år och uppdateras vid behov, samt att dokumentera datum för utvärderingen. Inspektionen anser att underlåtelserna utgör mycket allvarliga överträdelser av penningtvättsregelverket eftersom företaget därigenom har saknat insikt om hur verksamhetens tjänster kan utnyttjas för penningtvätt eller finansiering av terrorism samt har löpt en ökad risk att utnyttjas för penningtvätt och finansiering av terrorism.
Avseende de interna rutiner och riktlinjer som företaget har inkommit med gör Fastighetsmäklarinspektionen följande bedömning.
Företagets avsaknad av en allmän riskbedömning under tillsynsperioden medför att företaget har saknat förutsättningar för att ha användbara och verksamhetsanpassade rutiner och riktlinjer för att motverka att företaget utnyttjas för penningtvätt och finansiering av terrorism. De inlämnade rutinerna förefaller dessutom även de vara mallar, bl.a. utifrån att ett stycke i dokumentet med bl.a. innehållet ”Riskbedömning av kunder” har ett rödmarkerat textfält i kursiv stil som inte har anpassats till mäklarföretaget, men även utifrån att samtliga dokument är odaterade och inte har undertecknats. Dokumenterade datum för utvärdering och eventuell uppdatering av rutinerna saknas också. Sammantaget bedöms företaget ha saknat användbara och verksamhetsanpassade rutiner och riktlinjer enligt 2 kap. 8 § penningtvättslagen.
Val av ingripande
Fastighetsmäklarinspektionen ska återkalla registreringen för ett fastighetsmäklarföretag som överträder en bestämmelse i penningtvättslagen eller föreskrifter som har meddelats med stöd av den lagen. Om det kan anses tillräckligt, får inspektionen i stället för att återkalla registreringen, ge en varning eller en erinran. Om förseelsen är ringa, får inspektionen avstå från att ge en påföljd (4 kap. 4 § första stycket p. 4 och andra stycket fastighetsmäklarlagen).
Inspektionen får besluta att ett fastighetsmäklarföretag som meddelas en varning eller en erinran för en överträdelse även ska betala en sanktionsavgift (4 kap. 6 § fastighetsmäklarlagen).
Omständigheter som ska beaktas vid en bedömning av om ett mäklarföretag ska betala en sanktionsavgift, är hur allvarlig överträdelsen är och hur länge den har pågått. Särskild hänsyn ska tas till skador som har uppstått och graden av ansvar. I försvårande riktning ska beaktas om fastighetsmäklarföretaget tidigare har begått en överträdelse. I förmildrande riktning ska beaktas om mäklarföretaget i väsentlig utsträckning genom ett aktivt samarbete har underlättat utredningen och om mäklarföretaget snabbt verkat för att överträdelsen ska upphöra sedan den anmälts till eller påtalats av Fastighetsmäklarinspektionen (4 kap. 8 § fastighetsmäklarlagen).
En sanktionsavgift ska som högst fastställas till det högsta av två gånger den vinst som gjorts till följd av överträdelsen, om beloppet går att fastställa, eller ett belopp i kronor motsvarande en miljon euro. En sanktionsavgift får inte bestämmas till lägre belopp än 5 000 kr. Vid bestämmande av sanktionsavgiftens storlek ska särskild hänsyn tas till sådana omständigheter som anges i 4 kap. 8 § fastighetsmäklarlagen, samt till den berördes finansiella ställning och, om det går att fastställa, den vinst som gjorts till följd av överträdelsen (4 kap. 9 § fastighetsmäklarlagen).
De i lagtexten angivna omständigheterna att beakta vid bestämmandet av sanktionsavgiftens storlek är endast exemplifierande (prop. 2016/17:173 s. 411). Som en allmän utgångspunkt bör sanktionsavgiften stå i proportion till överträdelsens allvarlighet (prop. 2016/17:173 s. 556) Sanktionsavgiftens storlek ska också stå i relation till verksamhetsutövarens storlek och omsättning (prop. 2016/17:173 s. 403 f.). Med finansiell ställning avses exempelvis verksamhetsutövarens årsomsättning men även andra faktorer, som t.ex. ett utdömt skadestånd eller ålagd företagsbot, bör kunna beaktas (prop. 2016/17:173 s. 556).
Fastighetsmäklarinspektionen bedömer att mäklarföretaget till följd av de allvarliga överträdelser av centrala delar av penningtvättsregelverket som företaget har begått har löpt en ökad risk att utnyttjas för penningtvätt och finansiering av terrorism. Bristerna är i den omfattningen att överträdelserna inte kan bedömas som ringa. Överträdelserna motiverar en varning. Av samma skäl finns anledning att besluta om sanktionsavgift.
Överträdelsernas karaktär är sådana att det inte går att fastställa den vinst som mäklarföretaget har gjort till följd av dem. Några försvårande omständigheter som ska beaktas vid bedömningen av sanktionsavgiftens storlek har inte framkommit. Inte heller har det framkommit något i bolagets agerande som kan verka i förmildrande riktning. Företagets avsaknad av en allmän riskbedömning samt interna rutiner och riktlinjer visar enligt inspektionen på att företaget uppvisat i vart fall en likgiltighet i förhållande till de skyldigheter företaget haft enligt regelverket. Överträdelserna har därtill begåtts i en verksamhet som typiskt sett löper en betydande risk för att utnyttjas för penningtvätt och terrorism. Sanktionsavgiften ska därför bestämmas till ett kännbart belopp.
Vid en sammantagen bedömning, då särskilt har beaktats bolagets finansiella ställning och verksamhet samt överträdelsernas art och allvarlighet, bestämmer Fastighetsmäklarinspektionen sanktionsavgiften till 200 000 kr.
Mäklarföretaget ska således meddelas en varning samt betala en sanktionsavgift om 200 000 kr.
Tillsynsärendet avslutas genom detta beslut. Mäklarföretagets skyldighet att upprätta en allmän riskbedömning, rutiner och riktlinjer som efterlever penningtvättsregelverket kvarstår emellertid. Fastighetsmäklarinspektionen kan komma att följa upp att verksamheten följer penningtvättsregelverket genom nya tillsynsinitiativ.
Information
Sanktionsavgiften tillfaller staten och faktureras av Fastighetsmäklar-inspektionen efter att beslutet har vunnit laga kraft.
Det här är den avidentifierade webbversionen av beslutet. För att ta del av originalbeslutet kan du kontakta FMI:s registrator.