Hoppa till huvudinnehåll

💡 Testa även våra tjänster där du kan söka mäklare, företag och nämndbeslut

Sök beslut

Beslut

Beslutsdatum: 2023-05-10
Diarienummer: 23-0512
FMI:s beslut: Erinran
Laga kraft
Beslutet rör en mäklare

Frågor som prövats i beslutet

Marknadsföring

Sammanfattning

Prövning av fastighetsmäklarens marknadsföring av den egna förmedlingsverksamheten.

Fastighetsmäklarinspektionens avgörande

Fastighetsmäklarinspektionen meddelar fastighetsmäklaren NN en erinran.

Ärendet

I en anmälan till Fastighetsmäklarinspektionen har kritik riktats mot fastighetsmäklaren NN (verksam vid [namnet på företaget]/[namnet på kedja]). Anmälaren har gett in ett foto av ett annonsblad.

På begäran av Fastighetsmäklarinspektionen har fastighetsmäklaren yttrat sig i ärendet.

Anmälan

Anmälaren har uppgett i huvudsak följande.

Trots kommunikation till både NN och [namn på fastighetsmäklarföretag] väljer han att ignorera god sed och respektera "Ingen reklam tack"-skyltar. Det är vansinne att mäklare tror sig stå över påbud från brevlådans ägare och både fylla denna med oadresserad reklam och orsaka onödigt slitage på miljön. Dessutom har han personligen konfronterat en av dem som delar ut mäklarreklam i fastigheten som hävdar att de uttryckligen fått instruktioner att ignorera "ingen reklam tack"-skyltar.

Fastighetsmäklarens yttrande

Fastighetsmäklaren har uppgett i huvudsak följande.

Gällande marknadsföringen så är det företaget [namn på fastighetsmäklarföretag] där han är både anställd och delägare, som har anlitat ett företag som delar ut reklamen åt dem. [Namn på fastighetsmäklarföretag] valde att anlita företaget för att marknadsföra effektivt. [Namn på fastighetsmäklarföretag] utgick från att företaget skulle göra det på professionellt sätt och inte där det står ”Ingen reklam tack”-skylt.

Just den här lappen marknadsför honom, men det är inte han personligen som tagit beslutet för lappen. Däremot har han tagit det här med delägarna i [namn på fastighetsmäklarföretag]. De har kontaktat företaget som distribuerar marknadsföringen, att så här får det inte gå till och de kommer se över sina rutiner gällande det här. Det är beklagligt att det sker så här, vilket de som företag ber om ursäkt för att det hänt. Det är inte företagets avsikt att det ska delas ut reklam till hushåll där det står ”Ingen reklam tack”.

Handlingarna

Fastighetsmäklarinspektionen har i detta ärende granskat de ingivna dokumenten enbart som underlag för bedömningen av anmälarens klagomål, så kallad riktad granskning. Dokumentens innehåll i övrigt har alltså inte ingått i granskningen.

I handlingarna har följande uppmärksammats.

Foto av annonsblad

Ett foto av ett annonsblad som anmälaren skickat in visar ett foto av NN tillsammans med en säljande text av mäklarens förmedlingsverksamhet samt med kontaktuppgifter till honom. I hörnet finns en logotyp för det företag där mäklaren är verksam.

Fastighetsmäklarinspektionens bedömning

Fastighetsmäklarens allmänna omsorgsplikt

Enligt 3 kap 1 § fastighetsmäklarlagen ska en fastighetsmäklare utföra sitt uppdrag omsorgsfullt och i allt iaktta god fastighetsmäklarsed. Mäklaren ska ta till vara både säljarens och köparens intresse. Inom ramen för de krav som god fastighetsmäklarsed ställer ska mäklaren särskilt beakta uppdragsgivarens ekonomiska intressen.

Av förarbeten framgår att formuleringen i allt innebär att mäklarens skyldighet att iaktta god fastighetsmäklarsed inte bara gäller vid fullgörandet av de enskilda förmedlingsuppdragen utan även i andra sammanhang där mäklaren uppträder i sin yrkesroll. Det kan exempelvis gälla mäklarens marknadsföring av sina tjänster (prop. 1994/95:14 s. 76). I den mån en mäklare använder sig av otillbörlig reklam i samband med marknadsföringen av sin förmedlingstjänst kan inspektionen normalt ingripa med stöd av fastighetsmäklarlagen (se beslut med dnr 19-0443 och beslut med dnr 21-3065).

Marknadsföringen

Av 21 § marknadsföringslagen (2008:486) följer det att en näringsidkare får använda andra metoder för individuell kommunikation än sådana som avses i 19 §, om inte den fysiska personen tydligt motsatt sig att metoden används. Oadresserad direktreklam är en sådan metod. För att motsätta sig sådan reklam anges det i förarbetena till bestämmelsen att det bör vara tillräckligt att det på brevlådan eller i omedelbar anslutning till brevinkastet anges att den enskilde inte önskar någon reklam (prop. 1999/2000:40 s. 41). Ett sådant motsättande kan alltså göras genom en så kallad ”Nej tack-skylt”. Enligt 5 och 6 §§ marknadsföringslagen, ska marknadsföring stämma överens med god marknadsföringssed och vara tillbörlig.

Av utredningen i ärendet framgår det att annonsbladen som marknadsför mäklaren har delats ut till hushåll av ett företag som anlitats för detta. Mäklaren har uppgett att det inte är företagets avsikt att det ska delas ut reklam till hushåll där det finns skyltar med ”Ingen reklam tack”. Enligt anmälaren har annonsblad delats ut trots att det funnits sådana skyltar. Mäklaren har inte motsatt sig att så skett, utan har bett om ursäkt att det hänt. Av annonsbladet är det tydligt att annonsbladet marknadsför NN som mäklare. I egenskap av näringsidkare är mäklaren ansvarig för marknadsföringen avseende sin förmedlingstjänst. Även om en annan aktör anlitas för att dela ut reklamen, anser Fastighetsmäklarinspektionen att mäklaren ansvarar för och har att säkerställa att den reklam som marknadsför hans förmedlingstjänst delas ut i enlighet med god sed. Fastighetsmäklarinspektionen bedömer det som otvetydigt fastställt att reklamen delats ut i strid med 21 § marknadsföringslagen och därmed i strid med god fastighetsmäklarsed (se beslut med dnr 19-0443). Förseelsen motiverar en erinran.


Det här är den avidentifierade webbversionen av beslutet. För att ta del av originalbeslutet kan du kontakta FMI:s registrator.