Beslut
Beslutsdatum: 2020-12-16
Diarienummer: 19-1478
FMI:s beslut: Varning
Laga kraft
Beslutet rör en mäklare
Frågor som prövats i beslutet
Journal, kundkännedom, kundkännedom - dokumentation och bevarande
Sammanfattning
Prövning av om mäklaren har vidtagit åtgärder för att uppnå kundkännedom om en köpare och om tillräckliga åtgärder har vidtagits om en köpare som befann sig på distans. Även prövning av om mäklaren har dokumenterat och bevarat vidtagna åtgärder för kundkännedom. Frågan om mäklaren har gjort en bedömning av en kunds riskprofil och även dokumenterat grunderna för en sådan bedömning har prövats. Dessutom har en prövning gjorts av om mäklaren har utrett frågan huruvida det fanns en verklig huvudman avseende en säljare och om en köpares familjemedlem eller kända medarbetare har utgjort en person i politiskt utsatt ställning. Slutligen frågan om mäklaren har upprättat en korrekt journal.
Fastighetsmäklarinspektionens avgörande
Fastighetsmäklarinspektionen meddelar NN en varning.
Ärendet
I en anmälan till Fastighetsmäklarinspektionen har kritik framförts mot fastighetsmäklaren NN med anledning av hennes förmedling av en bostadsrätt.
NN har via ombud yttrat sig i ärendet och har gett in handlingar i två förmedlingar avseende samma objekt.
Följande handlingar har getts in avseende den första förmedlingen.
Uppdragsavtalet, journalen, objektsbeskrivningen, anbudsförteckningen, överlåtelseavtalet, tilläggsavtal, fullmakt för köparen, riskbedömningen av den egna verksamheten, rutiner och riktlinjer för att förhindra penningtvätt och finansiering av terrorism samt dokumentation av kundkännedomsåtgärder.
Följande handlingar har getts in avseende den andra förmedlingen.
Uppdragsavtalet, fullmakt för säljaren, objektsbeskrivningen, anbudsförteckningen, överlåtelseavtalet, riskbedömningen av den egna verksamheten, rutiner och riktlinjer för att förhindra penningtvätt och finansiering av terrorism samt dokumentation av kundkännedomsåtgärder.
Anmälan
Anmälaren har uppgett i huvudsak följande.
Hon sålde sin bostadsrätt den 4 september 2019 med tillträde den 4 oktober 2019. Mäklaren värderade bostaden till 2 300 000 – 2 400 000 kronor och valde att lägga ut den för 2 150 000 kronor, vilket hon litade på var en korrekt bedömning. Det bokades två visningstillfällen av objektet. Den första var den 25 augusti kl. 14.00 – 14.30 vilket hade kunnat vara en bra tid men var i detta fall mitt under ett storderby. Nästa visningstillfälle var måndagen den 26 augusti kl. 13.30 – 14.00. Hon har inte sett andra mäklare ha visningar mitt på dagen en vardag vilket hon menar förmodligen är av den enkla anledningen att folk jobbar dessa tider. Hon ifrågasatte tiden men fick till svar att det var bra för yngre spekulanter som inte har något jobb eller är lediga mitt på dagen.
Efter några dagar kom det in ett bud på 2 100 000 kronor som dels var under utgångspriset, dels långt ifrån de 2 300 000 – 2 400 000 kronor som mäklaren hade värderat lägenheten till. Hon förväntade sig att mäklaren skulle återkoppla med olika förslag på hur de skulle gå vidare med nya visningar eller en annan strategi, men uppmanades istället att ta budet med motiveringen att det inte hade kommit in några andra bud och att det fanns risk att inte få fler bud om en senare visning hölls och att budgivaren då skulle ta tillbaka det lagda budet. Anmälaren litade på mäklarens omdöme och accepterade budet.
Den 25 oktober 2019, 21 dagar efter tillträdesdagen, lades bostadsrätten ut till försäljning igen, nu renoverad och stylad, av samma mäklare och med dåvarande köparen som uppdragsgivare. Hon är av uppfattningen att mäklaren inte verkade för att sälja hennes lägenhet till ett så bra pris som möjligt. Vid vidareförsäljningen marknadsfördes lägenheten med ett utgångspris på 1 995 000 kronor, men när hon själv sålde lägenheten, utan att den renoverats, bedömdes utgångspriset till 2 150 000 kronor. Vid vidareförsäljningen användes även normala visningstider som helg- och kvällstider. I den objektsbeskrivning som upprättades vid hennes försäljning ska mäklaren ha velat beskriva lägenheten med ”passar perfekt som övernattningslägenhet” men som sedan ändrades efter uppmaning av anmälaren. Objektet beskrivs vid vidareförsäljningen istället som ”rymlig med plats för familj och vänner”.
Handlingarna
Fastighetsmäklarinspektionen har i detta ärende granskat de ingivna dokumenten enbart som underlag för anmälarens kritik i ärendet, så kallad riktad granskning.
Handlingar avseende den första förmedlingen
Uppdragsavtalet
Uppdragsavtalet ingicks den 15 augusti 2019.
Överlåtelseavtalet
Överlåtelseavtalet ingicks den 4 september 2019.
Fullmakt för köparen
Av dokumentationen framgår att köparen har ställt ut en fullmakt för fullmaktshavaren att företräda köparen i bostadsköpet. Fullmakten är signerad och daterad till den 4 september 2019.
Journalen
Av journalen framgår bland annat följande.
2019-08-20
Uppdragsavtal har undertecknats av samtliga uppdragsgivare och fastighetsmäklaren, information har lämnats om avtalets innebörd och omfattning.
2019-08-20
ID-kontroll utförd av samtliga säljare. Id-handling kopierad. Lagkravet om grundläggande åtgärder för att uppnå kundkännedom samt riskbedömning har utförts.
Den allmänna riskbedömningen av den egna verksamheten
Av den allmänna riskbedömningen av verksamheten framgår bland annat följande.
De allra flesta uppdrag utgörs av förmedlingsuppdrag. Nästan alla förmedlingar avser privatpersoners byten av bostad och där finansieringen sker kontant eller genom lån via en svensk bank. Kunderna är nästan alltid privatpersoner boende i Sverige. Risken att använda medel härrör från brottslig verksamhet, och risken för att verksamheten utnyttjas för penningtvätt eller finansiering av terrorism, framstår i dessa fall som normal.
Dokumentationen för att uppnå kundkännedom om säljaren
Av dokumentationen framgår att riskbedömningen i affären har bedömts som låg. Det finns ingen notering om varför risken har ansetts som låg.
Det finns ingen notering om huruvida det har utretts om det fanns någon verklig huvudman. Det saknas även notering om huruvida uppdragsgivaren har tillfrågats om dennes familjemedlem eller medarbetare är en person i politiskt utsatt ställning.
Dokumentet är i sin helhet signerat av NN och daterat till den 15 augusti 2020.
Det saknas en kopia av säljarens ID-handling.
Dokumentationen för att uppnå kundkännedom om köparen
Det som har getts in gällande vidtagna åtgärder för kundkännedom är kopior av köparen respektive köparens fullmaktshavares ID-handlingar. ID-handlingarna är kopierade och signerade av NN den 4 september 2019.
Handlingar avseende den andra förmedlingen
Uppdragsavtalet
Uppdragsavtalet tecknades den 15 oktober 2019.
Fullmakt för säljaren
Av dokumentationen framgår att säljaren har ställt ut en fullmakt för fullmaktshavaren att företräda säljaren vid försäljningen av bostaden. Fullmakten är signerad och daterad till den 15 oktober 2019.
Överlåtelseavtalet
Överlåtelseavtalet tecknades den 8 november 2019.
Den allmänna riskbedömningen av den egna verksamheten
Av den allmänna riskbedömningen av verksamheten framgår bland annat följande.
De allra flesta uppdrag utgörs av förmedlingsuppdrag. Nästan alla förmedlingar avser privatpersoners byten av bostad och där finansieringen sker kontant eller genom lån via en svensk bank. Kunderna är nästan alltid privatpersoner boende i Sverige. Risken att använda medel härrör från brottslig verksamhet, och risken för att verksamheten utnyttjas för penningtvätt eller finansiering av terrorism, framstår i dessa fall som normal.
Dokumentationen för att uppnå kundkännedom om säljaren
Av dokumentationen framgår inte vilken riskbedömning som gjorts av säljaren i den enskilda affären.
Dokumentet är i sin helhet signerat av NN och daterat till den 15 oktober 2019.
Dokumentationen för att uppnå kundkännedom om köparen
Det har inte inkommit någon dokumentation av vidtagna åtgärder för kundkännedom avseende köparen.
Fastighetsmäklarens yttrande
NN har uppgett i huvudsak följande.
Hon försöker lägga in visningstider under dag/lunchtid då det visat sig vara uppskattat bland många spekulanter. Det är också ett sätt att nå ut till fler och andra grupper av spekulanter. Åtgärder som utgångspris, visningstider, annonsering, säljarens önskemål om tillträde m.m. diskuterades, som alltid, tillsammans med säljaren. Hon ifrågasatte först visningstiderna men var efter en förklaring ändå nöjd.
Vid den första förmedlingen bedömde NN objektet till ett marknadspris mellan 2 300 000 – 2 400 000 kronor. Hon var tillsammans med säljaren överens om att sätta ett utgångspris på 2 150 000 kronor, men fick enbart in ett bud vilket var på 2 100 000 kronor. Vid värderingen har hon utgått från liknande bostäder. Många lägenheter på adressen är ettor på cirka 35 – 39 kvm. Hon har därför utgått från tidigare försäljningar men med hänsyn till huruvida lägenheten är renoverad, har balkong, sovalkov samt på vilket våningsplan lägenheten är belägen. I detta fall kunde inte föreningen svara på huruvida just denna lägenhet var stambytt vilket gjorde att många spekulanter var tveksamma till att lägga bud efter visningen. Det kan vara en förklaring till att lägenheten värderades något högre än vad slutpriset landade på. I de flesta förmedlingar använder hon sig av en oberoende värderingstjänst.
Vad gäller hennes värdering av objektet vid vidareförsäljningen har hon utgått från den första förmedlingens utgångspris och bud till grund för ett nytt lägre marknadspris och utgångspris. Eftersom hon vid den första försäljningen endast fick ett bud under utgångspris ansåg hon att utgångspriset vid den första förmedlingen var för högt. Det var därför naturligt att sänka såväl marknadspriset som utgångspriset. Det nya marknadspriset i den andra förmedlingen sattes därför till 2 100 000 kronor med ett utgångspris på 1 995 000 kronor vilket även var säljarens önskemål. Försäljningspriset blev 2 320 000 kronor.
Vad hon förstod på säljaren hade de målat om lägenheten samt hyrt in en stylingfirma. Anledningen till att beskrivningen av lägenheten skiljer sig förmedlingarna emellan beror enligt NN på att det var de olika säljarnas önskemål om hur lägenheten skulle marknadsföras.
Avseende kundkännedomsåtgärder vidtog hon åtgärder om uppdragsgivaren i den första förmedlingen när uppdragsavtalet ingicks den 15 augusti 2019. Anledningen till att åtgärderna är daterade till den 20 augusti i journalen är ren felskrift. Detsamma gäller kundkännedomsdokumentationen som av misstag är daterad till den 15 augusti 2020 istället för år 2019. Kopia av uppdragsgivarens ID-handling saknas. Risken i den enskilda affären bedömde hon till en början som normal, men bedömde den som allt lägre under förmedlingens gång och slutligen som låg. Bedömningen av att uppdragsgivaren inte hade en verklig huvudman utredde hon genom svar på frågor och genom säljarens handlande. För att uppnå kundkännedom om köparen i den första förmedlingen ställde hon allmänna frågor om bakgrunden till köpet, hörde sig för var köpeskillingen kom ifrån samt utförde ID-kontroll av köparen och köparens fullmaktshavare, vidtaget den 4 september 2019. På frågan om köparen och/eller fullmaktshavaren befann sig på distans har hon uppgett att det var fullmaktshavaren som närvarade på kontraktsskrivningen.
Fastighetsmäklarinspektionens bedömning
Mäklarens allmänna omsorgsplikt
Enligt 8 § fastighetsmäklarlagen ska en fastighetsmäklare utföra sitt uppdrag omsorgsfullt och i allt iaktta god fastighetsmäklarsed. Mäklaren ska ta till vara både säljarens och köparens intresse. Inom ramen för de krav som god fastighetsmäklarsed ställer ska mäklaren särskilt beakta uppdragsgivarens ekonomiska intressen.
Inom ramen för god fastighetsmäklarsed ingår att följa annan tillämplig lagstiftning.
Journalen
Enligt 20 § fastighetsmäklarlagen ska fastighetsmäklaren föra anteckningar över förmedlingsuppdraget. Dokumentationen ska överlämnas till uppdragsgivaren när uppdraget har slutförts. Om ett överlåtelseavtal ingås, ska även den som har köpt eller sålt fastigheten få dokumentationen när uppdraget slutförts.
Enligt förarbetena till fastighetsmäklarlagen är syftet med regeln dels att det ska finnas dokumentation om mäklaren hamnar i tvist med köpare eller säljare, dels för att underlätta Fastighetsmäklarinspektionens tillsynsarbete. Skyldigheten omfattar uppgifter om när uppdraget ingicks, när och på vilket sätt en åtgärd har vidtagits samt när uppdraget upphör (se prop. 2010/11:15 s. 60 f.).
NN har uppgett att uppdragsavtalet i den första förmedlingen ingicks den 15 augusti 2019, vilket även ska ha varit det datum då hon vidtog åtgärder för kundkännedom om säljaren. Av den ingivna journalen framgår emellertid att uppdragsavtalet ingicks den 20 augusti 2019 samt att även kundkännedom uppnåddes samma datum. Hon har medgett att de uppmärksammade datumen i journalen är felaktiga (jfr Fastighetsmäklarinspektionens beslut den 23 november 2016 Dnr 2014-2244). Bristerna i journalen utgör grund för en erinran.
Det riskbaserade förhållningssättet
Allmän riskbedömning av verksamheten
I enlighet med 2 kap. 1–2 §§ och 1 kap. 2 § p.13 lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism (penningtvättslagen) ska en fastighetsmäklare med fullständig registrering göra en bedömning av hur fastighetsmäklartjänsten kan utnyttjas för penningtvätt eller finansiering av terrorism och hur stor risken är för att detta sker, en så kallad allmän riskbedömning. Riskbedömningen ska utformas så att den kan ligga till grund för fastighetsmäklarens rutiner och riktlinjer samt övriga åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism.
Rutiner och riktlinjer
I enlighet med 2 kap. 8 § penningtvättslagen ska en fastighetsmäklare ha dokumenterade rutiner och riktlinjer avseende sina åtgärder för kundkännedom, övervakning och rapportering samt för behandling av personuppgifter. Rutinerna och riktlinjerna ska fortlöpande anpassas efter nya och förändrade risker för penningtvätt och finansiering av terrorism. Omfattningen och innehållet ska bestämmas med hänsyn till verksamhetsutövarens storlek, art och riskerna för penningtvätt och finansiering av terrorism som identifierats i den allmänna riskbedömningen.
Riskbedömning av kunder
Med utgångspunkt i den allmänna riskbedömningen och fastighetsmäklarens kännedom om kunden ska fastighetsmäklaren enligt 2 kap. 3 § penningtvättslagen bedöma den risk för penningtvätt eller finansiering av terrorism som kan förknippas med en specifik kundrelation, kundens riskprofil.
Kundens riskprofil ska följas upp under pågående affärsförbindelser och ändras när det finns anledning till det.
Bedömning av kundens riskprofil
Av utredningen har framkommit att det saknas en notering i dokumentationen av kundkännedomsåtgärderna om huruvida NN har bedömt risken avseende uppdragsgivaren i den andra förmedlingen. Det har inte framkommit något i ärendet i övrigt som visar att hon har gjort en riskklassificering av uppdragsgivaren. Det är av särskild vikt att bedöma kundens riskprofil eftersom bedömningen av risken påverkar omfattningen av resterande åtgärder för att uppnå kundkännedom. I förevarande fall kan uppdragsgivarens korta innehavstid av objektet vara en faktor som, beroende på omständigheterna, kräver att mäklaren vidtar skärpta åtgärder för kundkännedom. NNs underlåtenhet att bedöma risken i den enskilda affären strider mot en uttrycklig bestämmelse i penningtvättslagen, vilket motiverar en varning.
Dokumentation om kundens riskprofil
Fastighetsmäklarinspektionen har tidigare uttalat att i de fall fastighetsmäklaren har bedömt risken för penningtvätt eller finansiering av terrorism som är förknippad med kundrelationen som låg respektive hög så är kravet på att dokumentera skälet till detta särskilt viktigt (se Fastighetsmäklarinspektionens beslut den 1 april 2020 Dnr 20-0111).
Det är utrett i ärendet att NN bedömt risken i den enskilda kundrelationen avseende uppdragsgivaren i den första förmedlingen som låg. Av dokumentationen i ärendet saknas emellertid uppgifter om grunderna till varför hon bedömt risken för penningtvätt och finansiering av terrorism som låg i kundrelationen. Dokumentationen är därmed bristfällig. Förseelsen motiverar en erinran.
Åtgärder för kundkännedom
Av 3 kap. 1 § första stycket penningtvättslagen följer att en fastighetsmäklare inte får etablera eller upprätthålla en affärsförbindelse eller utföra en enstaka transaktion om fastighetsmäklaren inte har uppnått tillräcklig kundkännedom om kunden för att bland annat kunna hantera risken för penningtvätt eller finansiering av terrorism som kan förknippas med kundrelationen.
Fastighetsmäklaren ska enligt 3 kap. 4 § penningtvättslagen vidta åtgärder för kundkännedom vid etableringen av en affärsförbindelse. I de fall fastighetsmäklaren inte har en affärsförbindelse med kunden, ska åtgärder för kundkännedom vidtas vid enstaka transaktioner som uppgår till ett belopp motsvarande 15 000 euro eller mer.
Med kundkännedomsåtgärder avses bland annat att fastighetsmäklaren ska identifiera kunden genom identitetshandlingar, registerutdrag eller andra uppgifter från en oberoende och tillförlitlig källa. Fastighetsmäklaren ska också utreda om kunden har en verklig huvudman och bedöma om kunden eller kundens verkliga huvudman är en person i politisk utsatt ställning eller en familjemedlem eller känd medarbetare till en sådan person. Om kunden har en verklig huvudman ska fastighetsmäklaren vidta åtgärder för att kontrollera den verkliga huvudmannens identitet. Kontroll av kundens och den verkliga huvudmannens identitet ska slutföras innan en affärsförbindelse etableras eller en enstaka transaktion genomförs. Detta följer av 3 kap. 7, 8, 9 och 10 §§ penningtvättslagen.
Handlingar och uppgifter som en fastighetsmäklare har upprättat avseende åtgärder som har vidtagits för kundkännedom enligt tredje kapitlet penningtvättslagen ska enligt 5 kap. 3 § samma lag bevaras i fem år.
Av 9 § i Fastighetsmäklarinspektionens föreskrifter och allmänna råd om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism (KAMFS 2019:1) (penningtvättsföreskrifterna) följer att fastighetsmäklaren ska dokumentera åtgärderna som vidtagits för att kontrollera kundens identitet enligt 3 kap. 7 § första stycket penningtvättslagen. Det ska framgå av dokumentationen vilket datum respektive åtgärd vidtogs. De identitetshandlingar som använts för att kontrollera kundens identitet ska dokumenteras genom kopior.
Av 10 § penningtvättsföreskrifterna följer att fastighetsmäklaren ska kontrollera identiteten hos fysiska personer på distans genom kontroll av
- tillförlitlig elektronisk legitimation eller
- personens namn och personnummer, samordningsnummer eller motsvarande nummer samt adress mot externa register, intyg eller andra oberoende och tillförlitliga källor samt genom att därefter
- skicka en bekräftelse till kundens folkbokföringsadress eller motsvarande tillförlitliga adress. Bekräftelsebrevet ska bestyrkas med mottagningsbevis, och
- inhämta en vidimerad kopia av kundens identitetshandling. Om kunden saknar en identitetshandling ska en motsvarande tillförlitlig, vidimerad handling som innehåller kundens namnteckning inhämtas och kontrolleras.
Fastighetsmäklaren ska dokumentera kontrollåtgärderna enligt första stycket. Det ska framgå av dokumentationen vilket datum respektive åtgärd vidtogs. Kontrollåtgärden enligt första stycket punkt 1 ska dokumenteras genom att bevara en kopia av bekräftelsen på den elektroniska legitimationen. Kontrollåtgärden enligt första stycket punkt 2 ska dokumenteras genom att bevara en kopia av det dokument och uppgifter som legat till grund för kontrollen samt en kopia av den vidimerade kopian på identitetshandlingen och bekräftelsebrevet.
Av de allmänna råden till 10 § penningtvättsföreskrifterna framgår bland annat följande om vad som avses med vidimering.
[…] personen bekräftar att kopian av identitetshandlingen är korrekt. Personen intygar med sin namnteckning, namnförtydligande och kontaktuppgifter att kopian överensstämmer med originalhandlingen.
Åtgärder för kundkännedom om köparen
NN förelades att inkomma med dokumentation av vidtagna åtgärder för att uppnå kundkännedom om köparen i den andra förmedlingen. Någon dokumentation har emellertid inte inkommit i ärendet. Det har inte heller framkommit några uppgifter i övrigt som visar på att hon skulle ha vidtagit sådana åtgärder. Fastighetsmäklarinspektionen har därför att utgå ifrån att hon inte vidtagit några åtgärder för att uppnå kundkännedom om köparen inför överlåtelsen. Att etablera en affärsförbindelse eller utföra en enstaka transaktion utan att först ha uppnått tillräcklig kundkännedom om kunden står i strid med uttryckliga bestämmelser i penningtvättslagen (se bland annat Fastighetsmäklarinspektionens beslut den 21 november 2012 i årsbok 2012 2012-11-21:16). Förseelsen föranleder en varning.
Kontroll av fysiska personer på distans och dokumentation av vidtagna åtgärder för kundkännedom
Av utredningen har framkommit att köparen i den första förmedlingen befann sig på distans. NN har gett in signerade och daterade kopior på köparen respektive köparens fullmaktshavares ID-handlingar. Köparens ID-handling har emellertid inte vidimerats i enlighet med kraven för distanskunder (se Fastighetsmäklarinspektionens beslut den 13 maj 2020 Dnr 20-0108). För att uppnå kundkännedom om köparen har hon också uppgett att hon har ställt allmänna frågor om bakgrunden till köpet och var köpeskillingen kom ifrån. Någon dokumentation över de åtgärder hon ska ha vidtagit har emellertid inte getts in i ärendet. Hon har därmed brustit i att dokumentera flera av de åtgärder hon är skyldig att vidta. Sammantaget finner Fastighetsmäklarinspektionen att NN inte har uppnått tillräcklig kundkännedom om köparen och åsidosatt sina skyldigheter enligt penningtvättslagen på ett sätt som motiverar en varning.
Avseende uppdragsgivaren i den första förmedlingen har NN uppgett att hon har utrett frågan huruvida det fanns en verklig huvudman genom att bland annat ställa frågor till uppdragsgivaren. Den dokumentation som getts in i ärendet innehåller emellertid ingen notering om att några sådana åtgärder ska ha vidtagits. Dokumentationen är därmed bristfällig (se Fastighetsmäklarinspektionens beslut den 16 december 2015 Dnr 2015-1193). Förseelsen motiverar en erinran.
Det framgår också av utredningen att NN har bedömt att uppdragsgivaren i den första förmedlingen inte har utgjort en person i politiskt utsatt ställning. Hon har emellertid inte gjort någon bedömning om köparens familjemedlem eller kända medarbetare har utgjort en person i politiskt utsatt ställning. Fastighetsmäklarinspektionen har tidigare meddelat en erinran för liknande förseelse (se Fastighetsmäklarinspektionens beslut den 13 maj 2020 Dnr 20-0109). Det finns inte anledning att frångå praxis i detta fall.
Dokumentationen för vidtagna åtgärder avseende uppdragsgivaren i den första förmedlingen är i sin helhet daterad till den 15 augusti 2020. NN har medgett att årtalet är en felskrivning. Korrekt datum skulle ha varit den 15 augusti 2019. Dokumentationen är således bristfällig på ett sätt som motiverar en erinran.
Bevarande av dokumentation
Det är utrett i ärendet att det saknas en kopia av säljarens ID-handling i den första förmedlingen i enlighet med kraven för kundkännedomsåtgärder. Att inte bevara dokumentation står i strid med penningtvättslagstiftningen (se Fastighetsmäklarinspektionens beslut den 30 augusti 2017 Dnr 2015-1521). Förseelsen föranleder en erinran.
Påföljd
NN meddelas en varning för att inte ha bedömt risken i den enskilda affären avseende en säljare, för att ha inte ha vidtagit åtgärder för att uppnå kundkännedom om en köpare och för att inte ha uppnått tillräcklig kundkännedom om en köpare som befann sig på distans. De tre förseelserna föranleder en varning även bedömda var för sig.
I varningen ingår en erinran för att inte ha dokumenterat grunderna till varför risken för penningtvätt och finansiering av terrorism bedömdes som låg avseende en säljare, för att inte ha dokumenterat vidtagna åtgärder för utredningen av om det fanns en verklig huvudman, för att inte ha gjort någon bedömning av om en köpares familjemedlem eller kända medarbetare utgjort en person i politiskt utsatt ställning, för att ha upprättat en bristfällig dokumentation och för att inte ha bevarat dokumentation i enlighet med penningtvättslagen samt för att ha upprättat en bristfällig journal. De sex förseelserna utgör grund för en erinran även bedömda var för sig.
Övrigt
Det som i övrigt har kommit fram i ärendet ger inte anledning till någon åtgärd från Fastighetsmäklarinspektionens sida.
Det här är den avidentifierade webbversionen av beslutet. För att ta del av originalbeslutet kan du kontakta FMI:s registrator.