FMI och Konsumentverket redovisar regeringsuppdrag
Fastighetsmäklarinspektionen och Konsumentverket har slutfört uppdraget att undersöka förutsättningarna för en sammanslagning av myndigheterna. Redovisningen har nu skickats in till regeringen.
Uppdraget lämnades i november förra året. Sedan dess har myndigheterna tillsammans arbetat med att analysera vilka möjliga effekter och konsekvenser en sammanslagning skulle kunna innebära.
I redovisningen konstateras att det finns flera skillnader i myndigheternas uppdrag, finansiering och förutsättningar. Såväl för- som nackdelar med en sammanslagning har identifierats.
- Det finns flera faktorer som skulle komplicera en sammanslagning. FMI har tillsyn över ett reglerat yrke och har en disciplinnämnd som är ett särskilt beslutsorgan som inte finns inom Konsumentverkets verksamhet. FMI finansieras också av de avgifter som mäklare och mäklarföretag betalar medan Konsumentverket bekostas av skattemedel, säger Gunilla Paulsson, myndighetschef på Fastighetsmäklarinspektionen.
En sammanslagning skulle under en övergångsperiod innebära ökade kostnader, men samtidigt visar beräkningar på en långsiktig effektivisering bland annat genom minskade lokalkostnader.
När ett eventuellt besked om sammanslagning kommer är i nuläget oklart.
-Det är upp till riksdagen att fatta beslut om. Jag kan konstatera att det arbete vi lagt ned på uppdraget utgör ett bra beslutsunderlag, säger Cecilia Tisell, generaldirektör på Konsumentverket.
Kontaktuppgifter för mer information
Gunilla Paulsson, myndighetschef, Fastighetsmäklarinspektionen
Telefon: 010-4900122
Cecilia Tisell, generaldirektör, Konsumentverket
Via Konsumentverkets presstjänst 054-19 40 20