Nu inför vi digitala fakturor för årsavgiften. Från och med 2026 kommer mäklare och mäklarföretag att kunna ta emot sina fakturor digitalt. Beroende på hur du vill ha din faktura kan du behöva göra ett val.
Faktura till mäklare
För din personliga faktura finns följande möjligheter:
Digital brevlåda (Kivra, Min myndighetspost m.fl.)
Om du är ansluten till en digital brevlåda som exempelvis Kivra eller Min myndighetspost kommer din faktura att skickas dit automatiskt och du behöver inte göra något val. Det enda som krävs för det här alternativet är att du är ansluten till någon av dessa tjänster. Fakturan skickas då automatiskt dit som en pdf-fil.
Internetbank
Om du hellre vill få fakturan direkt till din internetbank behöver du söka upp Fastighetsmäklarinspektionen i internetbanken och lägga till oss som e-fakturamottagare. Fakturan kommer då att komma dit och inte till din digitala brevlåda.
Vanlig post
Om du inte har en digital brevlåda eller lägger till oss i internetbanken kommer fakturan i pappersformat via posten precis som tidigare.
Kopia på mina sidor
Likt tidigare år kommer du att kunna se en kopia av din faktura på mina sidor på fmi.se. Det här gäller oavsett vilket av alternativen ovan du väljer.
Undantag
Personer med skyddade personuppgifter eller en bostadsadress utomlands kan inte få en digital faktura utan den skickas likt tidigare via vanlig post.
Faktura till företag
För fakturor till företag finns följande alternativ:
Peppol
Om ditt företag är anslutet till Peppol som är en europeisk standard för e-fakturor kommer fakturan i första hand att skickas dit. Inför den här övergången har vi lagt in alla företag som redan har peppol-id. Som behörig företrädare för företaget kan du se detta under fakturauppgifter på mina sidor. Där kan du även justera peppol-id och andra uppgifter om företaget.
Internetbank
Företag kommer inom kort kunna lägga till oss i sin internetbank och få fakturan dit. Företaget behöver då aktivt lägga till oss som e-fakturamottagare i företagets internetbank.
Digital brevlåda (Kivra m.fl.)
Även företag kan ansluta sig till en digital brevlåda, som exempelvis Kivra, Min myndighetspost eller motsvarande tjänster. Fakturan kommer då till företagets digitala brevlåda.
Observera att om företaget har lagt till oss i internetbanken, eller har ett peppol-id, kommer fakturan via någon av dessa kanaler även om företaget är anslutet till en digital brevlåda.
Vanlig post
Om företaget inte har lagt till oss i internetbanken, inte har något peppol-id och inte har en digital brevlåda kommer fakturan i pappersformat precis som tidigare. Det är då viktigt att företagets adressuppgifter är uppdaterade hos oss. Det kan du som behörig företrädare för företaget kolla och uppdatera via mina sidor.
Kopia på mina sidor
Behörig företrädare för företaget kan se en kopia på fakturan via företagets sida på mina sidor.
Mer information
Läs mer och ta del av frågor och svar angående din faktura för årsavgiften via länkarna nedan.
Bra att tänka på
Om du har både en egen registrering som mäklare samt ett registrerat företag får du två fakturor och behöver göra val för respektive faktura.
Illustration över flödet för digitala fakturor för mäklare och företag.