Hoppa till huvudinnehåll

💡 Testa även våra tjänster där du kan söka mäklare, företag och nämndbeslut

2024

Budgivning och marknadsföring – vad tycker mäklare och konsumenter?

En ny undersökning visar på positiva signaler från mäklare och konsumenter om fler regler för budgivning samt ett mer enhetligt sätt att redovisa driftskostnader för bostäder.

I samarbete med Nordstat och Mistat har FMI genomfört en enkätundersökning riktad till konsumenter som varit aktiva på bostadsmarknaden samt registrerade fastighetsmäklare. De konsumenter som tillfrågats i undersökningen är de som uppgett att de har köpt eller sålt en bostad de senast tre åren eller varit aktiva genom att till exempel ha gått på visningar eller deltagit i budgivning.

Totalt har 1052 konsumenter och 1864 mäklare deltagit i undersökningen.

Två områden som undersökts hos både konsumenterna och mäklarna är upplevelsen av budgivningsprocessen och marknadsföringen av driftskostnader och antalet rum för bostäder. Hos mäklarna har vi också undersökt hur de ser på arbetet med att motverka penningtvätt. Läs mer om det här: Pålästa mäklare inom penningtvätt

Om budgivning

Konsumenterna är överlag ganska nöjda med hur budgivningsprocessen fungerar idag, men 64 procent svarar samtidigt att de är positiva till införande av fler bindande regler i samband med budgivningen. Bland de som har köpt eller sålt de senaste tre åren är siffran ännu lite högre, 73 procent.

Hos mäklarna är inställningen lite mer delad beroende på vilka regler som avses. Exempelvis är 77 procent av mäklarna positiva till att införa ett förbud mot dolda bud, men endast 13 procent tycker att det borde finnas en regel om en bestämd tid innan en budgivning får starta. Se tabellen nedan som visar mäklarnas svar på enkätfrågan: Om det skulle bli aktuellt med en budgivning för din del, skulle det kännas tryggare för dig om följande regler fanns? Svaren anges i procent. 

  Nej den regeln behövs verkligen inte Nej Tveksamt Ja, tryggare Ja, mycket tryggare Ja, definitivt, den regeln borde finnas

ID-kontroll av alla budgivare (t ex bank-ID)

3

6 11 25 23 33
Förbud mot användning av dolda bud 3 6 13 14 15 48
Bindande bud – budgivaren är skyldig att stå fast vid lämnade bud 5 9 21 19 20 26
Mäklaren meddelar alla budgivare en tid innan kontraktsskrivning för att ge chans att lägga sista bud 20 21 32 17 9 7
Bestämd tidsrymd för att lägga bud, det finns en given tid för start och avslut av budgivningen 19 21 32 13 8 7
En bestämd tid innan budgivningen får starta (exempelvis et dygn efter sista visningstillfället) 33 31 24 6 4 3

För konsumenternas del är svaren mer enhetligt positiva med ca 70 procent eller högre positiva svar på alla alternativ utom på alternativet En bestämd tid innan budgivning år starta som får 54 procent positiva svar.

Om marknadsföring och att jämföra objekt

Ett område som är vanlig förkommande bland anmälningar till FMI och som även varit föremål för diskussion inom branschen är marknadsföringen av bostäder och hur vissa uppgifter presenteras. I undersökningen har vi bland annat frågat om redovisningen av antalet rum för en bostad samt hur driftskostnaderna presenteras i marknadsföringen.

När det gäller marknadsföringen och möjligheten att jämföra objekt tycker konsumenterna och mäklarna väldigt lika och båda grupperna är ganska nöjda med dagens situation. Bland konsumenterna är det däremot fler som ser positivt på att införa fler regler för att göra det enklare att jämföra objekt, där 74 procent ger ett positivt svar. Bland mäklarna är andelen positiva svar 49 procent.

Konsumenterna tillfrågades även om vad som skulle göra det tryggare för dem vid köp av en bostad när det gäller redovisning av driftskostnader. Och 92 procent anser att tryggheten skulle öka om det fanns en mer enhetlig redovisning av driftskostnader hos alla mäklare och en enhetlig redovisning av el- och uppvärmningskostnader inklusive uppgift om bostadens elförbrukning.

Mäklarna fick frågan om de tycker det är lätt eller svårt att redovisa driftskostnader och en klar majoritet, 78 procent, anser att det är ganska eller mycket lätt. På frågan om hur mäklarna skulle ställa sig till att FMI tillsammans med branschorganisationerna tog fram en mall som ett hjälpmedel för hur driftskostnaderna ska redovisas svarade 73 procent av mäklarna positivt.

Redovisning av antal rum

Både mäklare och konsumenter har fått ta ställning till frågan om hur de tycker att antalet rum borde redovisas i annonser och objektsbeskrivningar. De fick ta ställning till om rum borde redovisas enligt Lantmäteriets definition om vad som utgör ett rum, hur säljaren har nyttjat bostaden eller båda uppgifterna. 49 procent av mäklarna tyckte båda uppgifterna, samma siffra för konsumenterna var 37 procent.

Cirkeldiagram. Diagramet visar mäklarnas svar på frågan om hur de tycker att antalet rum borde redovisas. 49 procent svarar både och, 27 procent svarar säljarens nyttjande, 18 procent svarar Lantmäteriets definition, 6 procent uppger att de inte kan svara.

Cirkeldiagram om vad konsumenterna tycker om redovisning av antalet rum. 37  procent svarar både och, 39 procent svarar enligt Lantmäteriets definition, 15 procent svara enligt säljarens nyttjande och 9 procent kan inte svara.

Senast uppdaterad 2024-12-19