Årsavgift för mäklare
Du som är registrerad mäklare ska varje år betala en årlig avgift på 3 250 kronor till FMI. Avgiften ska vara betald senast 28 februari.
Nyhet!
Från och med 2026 har vi möjlighet att skicka årsavgiftsfakturan digitalt.
Vem ska betala årsavgift?
- Om du är registrerad mäklare den 1 januari ett visst år ska du betala årsavgift för det året.
-
Även du som bara är registrerad en kort period i början av året ska betala hela årsavgiften.
-
Du behöver inte betala årsavgift för det år du blev registrerad. Fick du till exempel din registrering i januari 2025 betalar du årsavgift först 2026.
-
Om du har en tillfällig registrering behöver du inte heller betala årsavgift.
Missa inte årsskiftet
Om du inte tänker arbeta som mäklare nästa kalenderår är det viktigt att du begär avregistrering innan årsskiftet. Annars måste du betala årsavgift.
Om fakturan
-
Från och med 2026 skickar vi fakturan för årsavgiften digitalt. Du kan få den till din digitala brevlåda eller via din internetbank. Om du inte har något av detta får du fakturan med post till din folkbokföringsadress.
-
Fakturan kommer i slutet av januari. Den ska vara betald senast 28 februari.
-
Du kan ladda ner en fakturakopia i pdf-format från mina sidor, under förutsättning att du inte har skyddad- eller utlandsadress. På mina sidor kan du också se om fakturan är betald eller inte.
-
Det är viktigt att du anger fakturans unika OCR-referens när du betalar. Annars kan vi inte se att det är du som har betalat den.
Om du inte betalar i tid
-
Om du inte betalar den årliga avgiften i tid skickar vi ut en påminnelse. Påminnelseavgiften är 500 kronor.
-
Att låta bli betala årsavgiften leder inte till att du blir avregistrerad och slipper betala årsavgiften. Du kommer behöva betala den och eventuell påminnelseavgift ändå.
-
Betalar du inte din årsavgift och eventuell påminnelseavgift i tid kan du även få en disciplinär påföljd, det vill säga en erinran eller varning. Din registrering kan även återkallas.
Ett mäklarföretag kan inte betala in årsavgiften för alla anställda på samma gång
Det förekommer att ett mäklarföretag betalar in årsavgiften för alla sina anställda på samma gång, det vill säga i en klumpsumma. Eftersom en sådan betalning inte går att härleda till en specifik mäklare riskerar alla mäklare vars arbetsgivare gör på detta sätt att få en påminnelseavgift. Det är därför väldigt viktigt att varje årsavgift betalas för sig och att den unika OCR-referensen anges.
Vanliga frågor om årsavgift för mäklare och företag
-
När kommer fakturan för den årliga avgiften?
Fakturan med årsavgiften för mäklare respektive mäklarföretag kommer i slutet av januari. Från och med då kan du också hämta en kopia av fakturan på mina sidor. Avgiften ska vara betald senast 28 februari.
-
Hur skickar ni fakturan för den årliga avgiften?
Beroende på dina/företagets förutsättningar skickas fakturan antingen till din digitala brevlåda, din internetbank eller med post. Till företag kan vi även skicka så kallade peppol-fakturor som kommer direkt till företagets ekonomisystem.
Företag som är anslutna till peppol, och har ett peppol-id angivet på mina sidor, får sin faktura den vägen.
Både mäklare och företag kan själva lägga till Fastighetsmäklarinspektionen som e-fakturamottagare i sin internetbank. Fakturan kommer då dit (gäller dock ej företag som har peppol).
Mäklare och företag som inte har lagt till oss som e-fakturamottagare och inte har peppol får fakturan till sin digitala brevlåda (Kivra, min myndighetspost m.fl.) om mäklaren/företaget har anslutit sig till en sådan.
Saknas alla kanaler enligt ovan går fakturan med papperspost till mäklarens folkbokföringsadress respektive företagets fakturaadress. Även personer med skyddade personuppgifter eller utlandsadress får sin faktura med papperspost.
-
Kan jag begära avregistrering när jag får fakturan för att slippa betala årsavgiften?
Nej, du måste ha avregistrerat dig respektive företaget före årsskiftet för att slippa betala den årliga avgiften för kommande år. Betalar du inte fakturan kommer vi att skicka en påminnelse och en påminnelseavgift. Mäklaren respektive företaget kan även få en disciplinär påföljd, exempelvis en varning eller en erinran.
-
Blir jag avregistrerad om jag inte betalar den årliga avgiften?
Nej, om du inte betalar i tid du får en påminnelse med en påminnelseavgift. Du måste därmed betala både den årliga avgiften och påminnelseavgiften om du är registrerad i början av det nya kalenderåret och inte betalar den årliga avgiften i tid. Motsvarande gäller för ett registrerat mäklarföretag.
-
Varför har jag fått en faktura för årlig avgift?
Registrerade mäklare och mäklarföretag ska från och med kalenderåret efter registreringsåret betala en årlig avgift på 3 250 kronor. Om du var registrerad fastighetsmäklare den 1 januari har du fått en faktura. Detsamma gäller om du har ett mäklarföretag som var registrerat den 1 januari.
-
Vad gör jag om jag inte får någon faktura i februari?
Om du är mäklare kan du logga in på mina sidor och hämta en fakturakopia.
För att ett företag ska kunna hämta en fakturakopia på mina sidor krävs att företaget är ett aktiebolag och att du som loggar in är vd eller ordinarie styrelseledamot enligt Bolagsverkets register.
Gäller det ett företag med annan bolagsform (exempel ett kommanditbolag eller handelsbolag) mejlar du till registrator@fmi.se och anger företagets namn och organisationsnummer, så skickar vi en kopia.Om din faktura inte kommer fram har du ändå en skyldighet att betala den årliga avgiften i tid.
-
Vad händer om jag inte betalar den årliga avgiften?
Om du inte betalar avgiften i tid får du en påminnelseavgift på 500 kronor. Om du, efter påminnelsen, fortfarande inte har betalat den årliga avgiften och påminnelseavgiften kan du få en disciplinär påföljd, exempelvis en erinran eller en varning. Disciplinnämnden kan även återkalla din registrering. Du måste i så fall fortfarande betala din årliga avgift samt påminnelseavgiften. Utebliven betalning skickas vidare till inkasso. Motsvarande gäller även för mäklarföretag som inte betalar i tid.
-
Vad händer om jag inte betalar påminnelseavgiften?
Om du efter en påminnelse har betalat den årliga avgiften, men inte påminnelseavgiften, kan FMI:s disciplinnämnd komma att besluta om en disciplinär påföljd, exempelvis en erinran eller en varning. Disciplinnämnden kan även besluta att återkalla din registrering. Du måste i så fall fortfarande betala påminnelseavgiften. Utebliven betalning skickas vidare till inkasso. Motsvarande gäller även för mäklarföretag som inte betalar en påminnelseavgift.
-
Kan ni skicka fakturan för min mäklarårsavgift direkt till mäklarföretaget där jag jobbar?
Nej, fakturan och betalningsansvaret för mäklare är personligt och skickas därför alltid till din privata adress. FMI har inga synpunkter på vem som i slutändan betalar fakturan, men du får själv ombesörja att ta fakturan vidare till ditt företag om företaget ska betala avgiften åt dig. Det är i så fall viktigt att företaget anger ditt unika OCR-nummer vid betalningen. Vill du ha en pdf-kopia av fakturan kan ladda ner en sådan från mina sidor.
-
Behöver jag betala hela avgiften om jag bara är registrerad en kort period under året?
Ja, hela den årliga avgiften ska betalas oavsett om du är registrerad en vecka eller tolv månader av året.
-
Jag har precis blivit registrerad fastighetsmäklare. Varför har jag inte fått någon faktura för årlig avgift?
Du börjar betala årlig avgift från och med kalenderåret efter ditt registreringsår. Blev du t.ex. registrerad i början av 2023 behöver du inte betala årlig avgift förrän 2024. Blev du däremot registrerad i slutet av 2022 behöver du betala årlig avgift för 2023 och har fått en faktura för detta. Motsvarande gäller även för mäklarföretag.
-
Jag har fått dubbla fakturor med årsavgifter. Har det blivit något fel?
Om du både är mäklare och har ett eget registrerat mäklarföretag kommer du att få två fakturor. En för din egen registrering och en för företagets. Om ditt företags adress är densamma som din hemadress så får du alltså två fakturor hem med posten. På din egen faktura står bara ditt namn, medan företagets faktura är adresserad till företagsnamnet.
-
Kan jag få tillbaka någon del av årsavgiften om jag avregistrerar mig under året?
Nej, du eller ditt företag kan inte få tillbaka någon del av avgiften.
-
Jag anser att jag har synnerliga skäl som gör att jag inte ska behöva betala fakturan. Hur gör jag då?
Om du missat att begära avregistrering innan årsskiftet eller betalat in avgiften för sent och det finns synnerliga skäl för det kan FMI undantagsvis bevilja betalningsbefrielse. Exempel på sådana situationer kan vara att du varit allvarligt sjuk, kanske vårdats på sjukhus och därför varit förhindrad att begära avregistrering eller betala fakturan i tid.
För att få en prövning om betalningsbefrielse kan du mejla FMI på registrator@fmi och beskriva varför du anser att du ska bli befriad från att betala din årsavgift. Det är viktigt att du styrker dina uppgifter genom att till exempel bifoga kopia på läkarintyg.
Även om du väljer att bestrida fakturan är det viktigt att du betalar den. I annat fall riskerar du att få betala påminnelseavgift och kanske även indrivningskostnader. Du riskerar också att få en disciplinär påföljd, du kan bli avregistrerad, få en varning eller erinran. Om FMI efter prövning kommer fram till att du ska beviljas betalningsbefrielse kommer dina pengar att återbetalas.
-
Kan ni kontrollera vilka mäklare på ett visst företag som har betalat den årliga avgiften?
Nej, som mäklare är du registrerad personligen och vi kan därför tyvärr inte kontrollera om betalningen är gjord för ett helt företag.
-
Är den årliga avgiften avdragsgill?
Skatteverket anser att den årliga avgift som fastighetsmäklare betalar till FMI är avdragsgill. Läs mer om medlemsavgifter och vissa andra avgifter samt avdrag och förmånsbeskattning på Skatteverkets webbplats.
-
Vilka avgifter behöver ett företag betala?
Ansökningsavgiften och den årliga avgiften för mäklarföretag är på samma nivå som för mäklare. Det innebär att ansökningsavgiften i dagsläget är 3 300 kr och den årliga avgiften 3 250 kr. Den årliga avgiften börjar företaget betala året efter att det blev registrerat. Ett företag som t.ex. fick sin registrering i november 2025 ska betala årlig avgift 2026 medan ett företag som får sin registrering i januari 2026 ska betala årlig avgift först 2027.
-
Hur lägger jag till FMI i internetbanken för att få årsavgiftsfakturan den vägen?
Det är bäst att du vänder dig till din banks kundtjänst, eftersom det fungerar olika i olika internetbanker. Generellt brukar det finnas en sida där du kan hantera dina e-fakturamottagare. Där ska du kunna söka efter ”Fastighetsmäklarinspektionen”, och FMI ska då dyka upp som en mottagare som kan läggas till.
-
Hur skaffar jag peppol till mitt företag, så att jag kan få årsavgiftsfakturan direkt till ekonomisystemet?
Det är bäst att du vänder dig till leverantören av ditt företages ekonomisystem, eftersom det fungerar olika i olika system.
-
Var hittar jag mitt företags peppol-id?
Det är bäst att du vänder dig till leverantören av ditt företages ekonomisystem, eftersom det fungerar olika i olika system.
-
FMI har lagt in ett peppol-id på mitt företag, men jag vill inte ha fakturor via peppol. Hur gör jag?
Logga in på "mina sidor" som ditt företag och ta bort peppol-id:t. Gå till sidan där du ändrar företagets kontaktuppgifter, sudda ut peppol-id:t och spara ändringarna.
-
Hur skickar ni fakturor till mäklare som har skyddade personuppgifter eller bor utomlands?
Personer som har skyddade personuppgifter eller en utlandsadress kommer fortfarande få sina fakturor i pappersformat. Vi kan tyvärr inte skicka e-fakturor i de fallen.
-
Kan jag få min mäklarfaktura som e-faktura till företaget där jag jobbar?
Nej, tyvärr. Eftersom du är personligt ansvarig för fakturan som avser din mäklarregistrering kan vi inte skicka den till ett företag. Vare sig som e-faktura eller på papper.