Handläggning av ansökan
När du ansöker är det viktigt att du skickar in en komplett ansökan – korrekt ifylld och att alla bilagor är med. Den generella handläggningstiden är tre veckor. Om din ansökan behöver kompletteras kan det påverka handläggningstiden.
Tänk på att
- Betala ansökningsavgiften.
- Skicka allt samtidigt.
- Ange rätt datum på praktikintyget.
- Kontrollera kurserna mot utbildningskraven.
- Teckna ansvarsförsäkring.
Vad du behöver göra
Betala ansökningsavgiften
Vi börjar handlägga din ansökan först när du har betalat ansökningsavgiften. Om vi får in din ansökan men inte ansökningsavgiften kommer vi kontakta dig via e-post med en uppmaning att betala in din avgift.
Skicka allt samtidigt
Skicka in din ansökan och alla bilagor på samma gång. Vänta tills utbildningen är avklarad och betygen registrerade för att undvika onödiga kompletteringar.
Ange rätt datum på praktikintyget
Kontrollera att praktikintyget inte är undertecknat innan du fullgjort praktiken. Praktiken kan delas upp på flera perioder, men får inte påbörjas innan dina studier. Samtliga moment som anges på praktikintyget ska vara uppfyllda.
Kontrollera kurserna mot utbildningskraven
Det är du som måste visa att de kurser som du åberopar har det innehåll som anges i utbildningskraven. Vi kan inte ta reda på det åt dig. Om vi inte kan se att en kurs har det innehåll som anges i kraven kan du behöva bifoga ett skriftligt intyg från den kursansvarige.
Teckna ansvarsförsäkring
Vi kan inte bifalla din ansökan förrän ansvarsförsäkringen har börjat gälla. Vänd dig till din försäkringsgivare eller eventuellt en branschorganisation för frågor om din försäkring.
Om du behöver komplettera din ansökan
Om din ansökan saknar bilagor eller inte är korrekt ifylld kommer vi be dig att skicka in en komplettering. Vi skickar då ut ett så kallat föreläggande till din e-post eller postadress med uppgifter om vad som saknas. Du har två veckor på dig att komplettera din ansökan. Är det därefter fortfarande något som saknas kan vi komma att avvisa eller avslå din ansökan. Ansökningsavgiften betalas då inte tillbaka.
Uppgifter som FMI inhämtar
Vid handläggningen av din ansökan begär vi ut utdrag ur Polismyndighetens belastningsregister och Kronofogdemyndighetens register. Du behöver alltså inte själv skicka med ett utdrag ur belastningsregistret. Dessa myndigheter svarar olika snabbt beroende på aktuell arbetsbelastning, vilket varken du eller vi kan påverka.
Finns det anmärkningar i utdragen från Polismyndigheten eller Kronofogdemyndigheten kan det påverka handläggningstiden och även din möjlighet att bli registrerad. Vad som utgör hinder för registrering bedömer vi utifrån omständigheterna i varje enskilt ärende.
Vanliga frågor om handläggning av ansökan från mäklare
-
Kan jag skicka in min ansökan nu och komplettera med bilagor senare?
Skicka in din ansökan tillsammans med alla bilagor samtidigt. Då går handläggningen så snabbt som möjligt och riskerar inte att dra ut på tiden då vi kommer att be dig om kompletteringar.
-
Jag och min kompis skickade in samtidigt och hen har redan fått sin registrering, varför har inte jag fått min?
Vår genomsnittliga handläggningstid är tre veckor. Oftast går det snabbare än så om du har skickat in en komplett ansökan. Om din ansökan kräver särskild handläggning kan det ta längre tid. Detsamma gäller under de perioder då många skickar in ansökningar samtidigt.
-
Hur går det med min ansökan?
Om du skickade in din ansökan via vår e-tjänst så kan du följa din ansökan genom att logga in på Mina sidor.
-
Jag kom på att jag saknar en kurs enligt utbildningskraven, hinner jag läsa den?
Vi kan inte hålla din ansökan öppen under den tid det tar att läsa en hel kurs. Om du inte kan komplettera med de handlingar som saknas kommer din ansökan att avvisas eller avslås. Du behöver då ansöka på nytt och betala en ny ansökningsavgift för att kunna bli registrerad längre fram när du uppfyller kraven.
-
Kan jag återta min ansökan om att bli registrerad mäklare ifall jag ångrar mig?
Ja, så länge vi inte har hunnit fatta beslut i ditt registreringsärende kan du kontakta oss och återta din ansökan. Tänk på att den ansökningsavgift du har betalat är till för att täcka vår handläggning av ansökan, oavsett om ärendet leder till en godkänd registrering eller inte. Det är därmed inte möjligt att få avgiften återbetald om vi har börjat handlägga ärendet.
-
Om jag får avslag på min ansökan, går det att överklaga?
Om du får avslag på din ansökan bifogar vi instruktioner för överklagan med ditt beslut. Ett beslut om avslag får överklagas hos Förvaltningsrätten i Karlstad. En överklagan ska ske skriftligen och komma in till FMI inom tre veckor från den dag du fick del av beslutet.