Hoppa till huvudinnehåll

💡 Testa även våra tjänster där du kan söka mäklare, företag och nämndbeslut

2024

Pålästa mäklare inom penningtvätt – men det finns utmaningar

I en aktuell enkät till mäklare har vi bland annat ställt frågor om hur de ser på sina kunskaper enligt penningtvättslagstiftningen, vad de upplever som svårt samt frågor om värderingsuppdrag och hantering av klientmedelskonton.

Mäklarna anser att de har goda kunskaper inom området penningtvätt, där 98 procent svarar i spannet ok/godtagbart till mycket bra på frågan om hur de bedömer sina kunskaper enligt penningtvättslagstiftningen. Samtidigt svarar nästan hälften av mäklarna att de tycker det är svårt eller mycket svårt att veta vad som ska göras vid skärpta kundkännedomsåtgärder. Ungefär fyra av tio mäklare uppger också att det är svårt eller mycket svårt att:

  • Veta när man ska avsäga sig ett uppdrag.
  • Veta när man ska vidta skärpta åtgärder för kundkännedom.
  • Göra anmälan i goAML.

Mäklarna uppger också att de är nöjda med stödet från sitt mäklarföretag i arbetet mot penningtvätt där 75 procent svarar att de får bra eller mycket bra stöd. De uttrycker även att mer stöd och information från FMI, branschorganisation och företagen är välkommet.

När det gäller hantering av klientmedelskonton uppger 92 procent av mäklarna att de endast använder klientmedelskontot till handpenning, 52 procent av mäklarna tycker också att det borde finnas ett förbud mot att använda klientmedelskonto till annat än handpenning. I svaren från de som använder kontot till annat framgår bland annat att det ibland efterfrågas av banken och att det kan vara en förutsättning för att kunna genomföra affären på grund av objektets karaktär.

Mäklarna anser i stor utsträckning också att man ska besöka en bostad innan en värdering eller en objektsbeskrivning görs, 69 procent svarar ja och 30 procent svarar att det beror på, endast en procent svarar nej. 20 procent av mäklarna uppger att de har gjort en värdering eller objektsbeskrivning utan att ha besökt bostaden.

Om enkäten

Enkätundersökningen innefattade även frågor om bland annat budgivning och marknadsföring som även har ställts till konsumenter. Undersökningen har genomförts i samarbete med Mistat och Nordstat. Totalt har 1864 mäklare och 1052 konsumenter deltagit i undersökningen. Läs mer om andra delar av undersökningen via länken.

Vad tycker mäklare och konsumenter?
Senast uppdaterad 2024-12-19