Frågor och svar
Här finns svar på de frågor som ofta ställs till oss.
Din sökning inom "Ansökan om att registrera fastighetsmäklarföretag" gav 4 träffar
-
Vilka mäklarföretag ska ansöka om registrering?
Kategori: Ansökan om att registrera fastighetsmäklarföretag
FMI:s tolkning av definitionen i lagen är att ett företag ska ansöka om registrering om det i företaget finns åtminstone en mäklare som bedriver registreringspliktig verksamhet – det vill säga har förmedlingsuppdrag och är aktiv. Om mäklaren bedriver verksamheten genom att vara anställd i företaget, eller genom ett samarbetsavtal två företag emellan, spelar ingen roll.
Definitionen av ett mäklarföretag är, enligt lagen, en juridisk person i vilken en eller flera fastighetsmäklare bedriver yrkesmässig förmedling av fastigheter, delar av fastigheter, bostadsrätter, byggnader på annans mark, tomträtter, andelsrätter avseende lägenhet, arrenderätter eller hyresrätter.
-
Kan jag få ett kvitto på företagets ansökningsavgift?
Kategori: Ansökan om att registrera fastighetsmäklarföretag
Några dagar efter att företaget har betalat in avgiften för ansökan kan du som är vd eller styrelseledamot ladda ner ett betalningsintyg från mina sidor. Intyget fungerar som ett kvitto på att företaget har betalat ansökningsavgiften.
Efter att du loggat in på mina sidor byter du till att företräda ditt företag i webbsidans sidhuvud. Du hittar sedan intyget på sidan "Företagets ansökan", under rubriken "Ansökningsavgiften betald."
-
Kan jag återta företagets ansökan om att bli registrerat och få tillbaka ansökningsavgiften?
Kategori: Ansökan om att registrera fastighetsmäklarföretag
Så länge FMI inte har hunnit fatta beslut i företagets registreringsärende kan du kontakta oss och be om att ansökan ska återtas.
Om vi har börjat handlägga ansökan kan du tyvärr inte få ansökningsavgiften återbetald. Avgiften är till för att täcka FMI:s handläggningskostnader, oavsett om ärendet leder till en godkänd registrering eller inte.
-
Hur ligger ni till med mitt företags ansökan - hur lång handläggningstid ska jag räkna med?
Kategori: Ansökan om att registrera fastighetsmäklarföretag
Den generella handläggningstiden är cirka tre veckor. Det kan ta längre tid om vi behöver be företaget om kompletteringar eller om betalningen av ansökningsavgiften dröjer. Handläggningstiden påverkas även av hur snabbt vi får in nödvändiga uppgifter från andra myndigheter och vad som framkommer i våra kontroller.