Här har vi samlat vanliga frågor vi får. Om du inte hittar svaret på din fråga här finns det också bra information om du i menyn väljer t.ex. "vad gäller vid förmedling", "för mäklare", "bli mäklare", "anmälan och tillsyn" eller "det här är FMI".
Din sökning inom "Årsavgift för mäklare" gav 12 träffar
-
Varför har jag fått en faktura för årlig avgift?
Kategori: Årsavgift för mäklare
Den som är registrerad som fastighetsmäklare ska från och med kalenderåret efter registreringsåret betala en årlig avgift på 3 250 kronor. Eftersom du var registrerad fastighetsmäklare den 1 januari har du fått en faktura.
-
Behöver jag betala hela avgiften om jag bara är registrerad en kort period under året?
Kategori: Årsavgift för mäklare
Ja, hela den årliga avgiften ska betalas oavsett om du är registrerad en vecka eller tolv månader av året.
-
Kan jag avregistrera mig när jag får fakturan för att slippa betala avgiften om jag inte kommer att jobba som mäklare under året?
Kategori: Årsavgift för mäklare
Nej, du måste ha avregistrerat dig före årsskiftet för att slippa betala den årliga avgiften för kommande år. Betalar du inte fakturan kommer du att få en påminnelse och en påminnelseavgift. Du kan även få en disciplinär påföljd exempelvis en varning eller en erinran.
-
Vad händer om jag inte betalar den årliga avgiften?
Kategori: Årsavgift för mäklare
Om du inte betalar avgiften i tid får du en påminnelseavgift på 500 kronor. Om du, efter påminnelsen, fortfarande inte har betalat den årliga avgiften och påminnelseavgiften kan du få en disciplinär påföljd, exempelvis en erinran eller en varning. Disciplinnämnden kan även återkalla din registrering. Du måste i så fall fortfarande betala din årliga avgift samt påminnelseavgiften. Utebliven betalning skickas vidare till inkasso.
-
Vad händer om jag inte betalar påminnelseavgiften?
Kategori: Årsavgift för mäklare
Om du efter en påminnelse har betalat den årliga avgiften, men inte påminnelseavgiften, kan FMI:s disciplinnämnd komma att besluta om en disciplinär påföljd, exempelvis en erinran eller en varning. Disciplinnämnden kan även besluta att återkalla din registrering. Du måste i så fall fortfarande betala påminnelseavgiften. Utebliven betalning skickas vidare till inkasso
-
Vad gör jag om jag inte får någon faktura i februari?
Kategori: Årsavgift för mäklare
Kontakta registrator@fmi.se för att få en ny faktura om den inte har kommit fram till dig i mitten av februari. Orsaken kan vara att du inte bor på din folkbokföringsadress. Du har ändå en skyldighet att betala den årliga avgiften i tid.
-
Blir jag avregistrerad om jag inte betalar den årliga avgiften?
Kategori: Årsavgift för mäklare
Nej, om du inte betalar i tid du får en påminnelse med en påminnelseavgift. Du måste därmed betala både den årliga avgiften och påminnelseavgiften om du är registrerad i början av det nya kalenderåret och inte betalar den årliga avgiften i tid.
-
Kan jag få tillbaka någon del av avgiften om jag avregistrerar mig under året?
Kategori: Årsavgift för mäklare
Nej, du kan inte få tillbaka någon del av avgiften.
-
Jag har precis blivit registrerad fastighetsmäklare. Varför har jag inte fått någon faktura för årlig avgift?
Kategori: Årsavgift för mäklare
Du börjar betala årlig avgift från och med kalenderåret efter ditt registreringsår. Blev du t.ex. registrerad i början av 2022 behöver du inte betala årlig avgift förrän 2023. Blev du däremot registrerad i slutet av 2021 behöver du betala årlig avgift för 2022 och har fått en faktura för detta.
-
Kan ni skicka min faktura direkt till mäklarföretaget där jag jobbar?
Kategori: Årsavgift för mäklare
Nej, fakturan och betalningsansvaret är personligt och skickas därför alltid till din folkbokföringsadress. FMI har inga synpunkter på vem som i slutändan betalar fakturan, men du får själv ombesörja att ta fakturan vidare till ditt företag om företaget ska betala avgiften åt dig.
Hittade du inte svaret på din fråga?
Då vill vi tipsa om att det även finns information här: