Frågor och svar
Här finns svar på de frågor som ofta ställs till oss.
Din sökning inom "Handläggning av ansökan från mäklare" gav 6 träffar
-
Kan jag skicka in min ansökan nu och komplettera med bilagor senare?
Kategori: Handläggning av ansökan från mäklare
Skicka in din ansökan tillsammans med alla bilagor samtidigt. Då går handläggningen så snabbt som möjligt och riskerar inte att dra ut på tiden då vi kommer att be dig om kompletteringar.
-
Jag och min kompis skickade in samtidigt och hen har redan fått sin registrering, varför har inte jag fått min?
Kategori: Handläggning av ansökan från mäklare
Vår genomsnittliga handläggningstid är tre veckor. Oftast går det snabbare än så om du har skickat in en komplett ansökan. Om din ansökan kräver särskild handläggning kan det ta längre tid. Detsamma gäller under de perioder då många skickar in ansökningar samtidigt.
-
Hur går det med min ansökan?
Kategori: Handläggning av ansökan från mäklare
Om du skickade in din ansökan via vår e-tjänst så kan du följa din ansökan genom att logga in på Mina sidor.
-
Jag kom på att jag saknar en kurs enligt utbildningskraven, hinner jag läsa den?
Kategori: Handläggning av ansökan från mäklare
Vi kan inte hålla din ansökan öppen under den tid det tar att läsa en hel kurs. Om du inte kan komplettera med de handlingar som saknas kommer din ansökan att avvisas eller avslås. Du behöver då ansöka på nytt och betala en ny ansökningsavgift för att kunna bli registrerad längre fram när du uppfyller kraven.
-
Om jag får avslag på min ansökan, går det att överklaga?
Kategori: Handläggning av ansökan från mäklare
Om du får avslag på din ansökan bifogar vi instruktioner för överklagan med ditt beslut. Ett beslut om avslag får överklagas hos Förvaltningsrätten i Karlstad. En överklagan ska ske skriftligen och komma in till FMI inom tre veckor från den dag du fick del av beslutet.
-
Kan jag återta min ansökan om att bli registrerad mäklare ifall jag ångrar mig?
Kategori: Handläggning av ansökan från mäklare
Ja, så länge vi inte har hunnit fatta beslut i ditt registreringsärende kan du kontakta oss och återta din ansökan. Tänk på att den ansökningsavgift du har betalat är till för att täcka vår handläggning av ansökan, oavsett om ärendet leder till en godkänd registrering eller inte. Det är därmed inte möjligt att få avgiften återbetald om vi har börjat handlägga ärendet.
Hittade du inte svaret på din fråga?
Då vill vi tipsa om att det även finns information här: