Frågor och svar
Här finns svar på de frågor som ofta ställs till oss.
Din sökning inom "Förvaring av handlingar" gav 2 träffar
-
Hur länge kräver FMI att jag sparar min dokumentation om jag slutar som mäklare?
Kategori: Förvaring av handlingar
Ur FMI:s perspektiv ska du spara dokumenten lika länge som det står i bokföringslagen, alltså i sju år. För din egen skull rekommenderar vi dock att du sparar dem i minst tio år, eftersom preskriptionstiden för skadeståndskrav är tio år.
-
Vilken dokumentation kräver FMI att jag ska spara om jag slutar som mäklare?
Kategori: Förvaring av handlingar
Du ska bevara de handlingar som FMI kan behöva när vi utför tillsyn.
Exempel på sådana handlingar är:
- Uppdragsavtal.
- Köpekontrakt och köpebrev.
- Depositionsavtal.
- Eventuella tilläggsavtal.
- Objektsbeskrivning.
- Spekulantlista.
- Boendekostnadskalkyl.
- Fullmakter.
- Journal.
- Budgivningslista.
- Skriftliga bekräftelser.
- Andra meddelanden med rättslig innebörd.
Tänk på att om du bedriver din verksamhet i ett mäklarföretag så ska du förvara kopior av de handlingar som hör till verksamheten hos företaget.
Hittade du inte svaret på din fråga?
Då vill vi tipsa om att det även finns information här: