Frågor och svar
Här finns svar på de frågor som ofta ställs till oss.
Din sökning inom "Förvaring av handlingar" gav 2 träffar
-
Vilken dokumentation kräver FMI att jag ska spara om jag slutar som mäklare?
Kategori: Förvaring av handlingar
Du ska bevara de handlingar som FMI kan behöva när vi utför tillsyn.
Exempel på sådana handlingar är:
- Uppdragsavtal.
- Köpekontrakt och köpebrev.
- Depositionsavtal.
- Eventuella tilläggsavtal.
- Objektsbeskrivning.
- Spekulantlista.
- Boendekostnadskalkyl.
- Fullmakter.
- Journal.
- Budgivningslista.
- Skriftliga bekräftelser.
- Andra meddelanden med rättslig innebörd.
Tänk på att om du bedriver din verksamhet i ett mäklarföretag så ska du förvara kopior av de handlingar som hör till verksamheten hos företaget.
-
Hur länge kräver FMI att jag sparar min dokumentation om jag slutar som mäklare?
Kategori: Förvaring av handlingar
Ur FMI:s perspektiv ska du spara dokumenten lika länge som det står i bokföringslagen, alltså i sju år. För din egen skull rekommenderar vi dock att du sparar dem i minst tio år, eftersom preskriptionstiden för skadeståndskrav är tio år.
Hittade du inte svaret på din fråga?
Då vill vi tipsa om att det även finns information här: