Mer självservice för mäklare på mina sidor

Från 1 april blir det smidigare för mäklare att ändra sina uppgifter genom att logga in på mina sidor. Då kan du som mäklare själv ändra kontaktuppgifter och arbetsplats. Du ska också själv meddela om du har tecknat en ny ansvarsförsäkring.

Den 1 april lanserar FMI tre nya e-tjänster för mäklare: ändra kontaktuppgifter, ändra arbetsplats och meddela ny försäkring.

I dagsläget behöver mäklare kontakta FMI via e-post för att ändra sina uppgifter. Från 1 april blir det smidigare – då kan mäklaren logga in på mina sidor på fmi.se med sin e-legitimation och själv ange aktuellt telefonnummer, e-postadress och arbetsplats.

– Det är viktigt att vi har aktuella uppgifter i fastighetsmäklarregistret så att mäklaren inte går miste om viktig information och att kommunikationen i exempelvis tillsynsärenden kommer fram, säger Lina Lindahl, registrator på FMI.

Mäklarens namn och postadress hämtar FMI automatiskt från Skatteverket. En mäklare som flyttar eller byter namn behöver alltså inte ändra något på mina sidor.

– Men eftersom mer och mer av vår kommunikation sker digitalt så är det nödvändigt att vi har rätt e-post till mäklaren, säger Lina Lindahl.

Nya försäkringsintyg laddas upp av mäklaren själv

En annan förändring är att mäklaren själv framöver ska informera FMI om hen tecknar en ny ansvarsförsäkring. Tidigare har FMI fått sådan information från försäkringsbolagen, men från 1 april är det alltså du som mäklare som själv ska ladda upp ditt nya försäkringsintyg på mina sidor.

– Vid ansökan om registrering är det redan idag mäklaren själv som bifogar sitt försäkringsintyg i e-tjänsten. Nu gör vi det enhetligt, så att det alltid är mäklaren som ska meddela FMI att hen har tecknat en ansvarsförsäkring, säger Maria Nyman, office manager på FMI.

Försäkringsbolagen kommer däremot även fortsättningsvis att meddela FMI om en ansvarsförsäkring upphör.

Senast uppdaterad 2022-03-09