Marknadsför rum och storlek schysst

Nu har vi uppdaterat fmi.se med mer information om kraven på att redovisa bostadens storlek och antal rum i objektbeskrivningen och i marknadsföring. Det är viktigt att använda korrekta uttryck, det vill säga att skilja på boarea, biarea och utrymme som inte räknas som mätvärd yta.

– Vi får en hel del anmälningar om detta och på nämndens sammanträde i november hade vi uppe flera ärenden. Det är ofta väldigt viktig information för en potentiell köpare att veta om hur många rum och vilken yta bostaden har. Det är vilseledande om marknadsföringen inte stämmer överens med verkligheten, säger David Johansson, tillsynschef på Fastighetsmäklarinspektionen.

Ett rum och kök marknadsfördes som tre rum

Ett av dessa ärenden som Disciplinnämnden hade på agendan i november resulterade i en varning. Bland annat för att mäklaren marknadsfört en lägenhet med ett rum och kök som att den hade tre rum, varav två sovrum. Det stod fel både i objektbeskrivningen och i övrig marknadsföring.

– Den som köper en bostad ska veta vad hen köper, i det här fallet var det en lägenhet med ett rum och kök. Det skulle mäklaren såklart ha berättat från början för att följa god fastighetsmäklarsed, säger David Johansson.

Senast uppdaterad 2020-12-18