Anmälningarna ökar - fler medvetna konsumenter?

Vi ser en kraftig ökning av anmälningar som kommit in till FMI i år och de senaste åren. Hittills, från januari till september, är det 842 anmälningar – det är fler än vad som kom in under hela förra året.

Gunilla Paulsson är myndighetschef på FMI, varför tror du att anmälningarna till oss ökar?

- Det är nog flera anledningar. Kanske är det främst för att FMI blir mer kända bland allmänheten och att de då vet om att de kan anmäla när de är missnöjda med en mäklares agerande. Vi tror också att det finns en ökad medvetenhet bland konsumenter kring vissa frågor, som till exempel så kallat lockpris.

Det är en relativt liten del av alla anmälningar som leder till någon form av påföljd, varför är det inte fler?

- Vi har högt ställda beviskrav och det krävs att en anmälan innehåller tillräckligt med information för att vi ska kunna motivera en utredning och att det ska kunna leda till en påföljd. Nästan hälften av alla anmälningar handlar om så kallat lockpris, där behöver vi se slutpriset i en konkret affär eller åtminstone att budgivningen skenat iväg på ett orimligt sätt för att vi ska påbörja en utredning.

- Många anmälningar handlar dessutom om missförstånd mellan mäklare och konsument, det behöver nödvändigtvis inte vara något som gått fel enligt fastighetsmäklarlagen.

Är det någonting mäklarna skulle kunna tänka på för att det ska bli färre missförstånd?

- Ja, var gärna väldigt tydlig med vad som gäller vid en budgivning. Vi får många anmälningar som handlar om budgivningen på något sätt, det är näst vanligast efter lockpris. Se till så att spekulanterna vet om hur budgivningen ska gå till, särskilt om det handlar om sådant som händer mer sällan. Som till exempel dolda bud eller när den som lagt högsta budet ändå inte får köpa bostaden.

Senast uppdaterad 2020-10-27