Uppgifter om mäklare
Alla registrerade mäklare finns med i fastighetsmäklarregistret. En del av uppgifterna publiceras i tjänsten ”Sök mäklare” på denna webbplats. Det är ditt ansvar att se till att uppgifterna i registret alltid är aktuella.
Håll dina uppgifter uppdaterade
Det är viktigt att de uppgifter som finns om dig i fastighetsmäklarregistret är aktuella. Det är ditt ansvar att se till så att uppgifterna alltid är uppdaterade och informera oss om något ändras. Ändring av namn och folkbokföringsadress behöver du inte anmäla till oss eftersom dessa uppgifter automatiskt uppdateras via folkbokföringen.
Uppgifter du ska hålla uppdaterade
-
Telefonnummer och e-postadress
Logga in på mina sidor och ange dina nya kontaktuppgifter. -
Arbetsplats
Logga in på mina sidor och ange vilket mäklarföretag som du bedriver din förmedling inom. Det är bara de företag som finns registrerade hos FMI som du kan ange som arbetsplats. Du kan alltså inte ange ett företag som ännu inte är registrerat. Inte heller ett företag som är undantaget från registreringskravet, till exempel en enskild firma. -
Ansvarsförsäkring
Om du byter ansvarsförsäkring måste du meddela oss. Det gör du genom att ladda upp ditt nya försäkringsintyg på mina sidor. Intyget får du från ditt försäkringsbolag. På mina sidor kan du se din ansvarsförsäkring, försäkringsgivare samt försäkringsdatum.
Sök mäklare
I tjänsten ”Sök mäklare” kan alla söka efter information om registrerade mäklare. Om du inte hittar dig själv kan det bland annat bero på att du har skyddade personuppgifter. Kontakta vår registratur för ytterligare information.
Registerutdrag
På mina sidor kan du ladda ner ett så kallat registerutdrag. Där kan du se vilka uppgifter om dig som finns i fastighetsmäklarregistret.
Vanliga frågor om fastighetsmäklarregistret
-
Vad ska jag tänka på om jag får skyddade personuppgifter?
Du behöver kontakta oss om du fortfarande vill synas i tjänsten "sök mäklare". Även andra externa aktörer hämtar sin information därifrån och kan påverkas om du inte visas i den tjänsten.
-
Hur länge sparas uppgifter om mäklare och företag i fastighetsmäklarregistret?
Det beror på vilka uppgifter det handlar om. Utgångspunkten är att de tas bort när de inte längre behövs för registrets syfte.
Uppgifter om att vi har haft ett tillsynsärende mot dig eller förtaget tas bort ur registret senast fem år efter att beslutet i ärendet vunnit laga kraft. Om ärendet ledde till en varning eller erinran tas även påföljden bort ur registret efter fem år. Om beslutet blev återkallelse av registreringen, sparas uppgifter om ärendet och påföljden i tio år.
Övriga uppgifter i registret tas bort senast tio år efter att du eller företaget avregistrerades.
Alla uppgifter i ärenden finns däremot kvar i vårt diarium – där sparas de för alltid.