Kontakta oss
Du är välkommen att kontakta oss om du har frågor eller vill begära ut allmänna handlingar.
Många frågor kan du få svar på direkt här på webbplatsen:
Om du har ett pågående ärende
Om du har ett ärende hos oss och har blivit tilldelad en handläggare är det den du ska kontakta i första hand. Det gäller till exempel dig som har ansökt om registrering och dig som vi har ett pågående tillsynsärende mot.
Kontaktuppgifter
Om du inte hittar svar på dina frågor via webbplatsen, eller om du vill få uppgifter om en specifik mäklare eller ett specifikt mäklarföretag, kan du skicka e-post eller ringa till oss under vår telefontid.
Skicka e-post
Ringa
Telefonnummer under telefontiden
010-490 01 80
Telefon- och besökstider
Måndagar: 13–15
Tisdagar: 9–11.
Onsdagar: 13–15
Torsdagar: 9–11
Fredagar: 9–11
Frågor om ansökning och registrering besvaras under telefontiderna på måndagar och onsdagar.
Växel
010-490 01 00
Till växeln ringer du om du vill prata med en viss person hos oss eller om du vill ta del av allmänna handlingar.
Besöka kontoret
Våxnäsgatan 10, Karlstad
Våra besökstider är desamma som våra telefontider; se ovan.
Skicka brev
Fastighetsmäklarinspektionen
Box 5045
650 05 Karlstad
Om du skickar rekommenderad post ska den adresseras till Fastighetsmäklarinspektionen och inte till en specifik person på myndigheten.
Skicka faktura
Alla inköp i offentlig sektor ska faktureras med e-faktura. Kontakta oss för att få de fakturauppgifter som behövs.
Dataskyddsombud
Om du har frågor om eller synpunkter på FMI:s behandling av dina personuppgifter kan du kontakta vårt dataskyddsombud genom kontaktuppgifterna ovan.
Vanliga frågor om kontaktuppgifter
-
Kan FMI hjälpa mig att få skadestånd från en mäklare?
Vi kan inte hjälpa dig att få skadestånd från en mäklare eftersom vi inte prövar tvister mellan konsumenter och fastighetsmäklare. Vi kan inte heller vara ombud för dig eller ge dig råd om hur du ska handla i en viss situation. Om du inte är nöjd med mäklarens arbete ska du i första hand vända dig till mäklaren. Om du är köpare eller säljare ska du meddela mäklaren om att du är missnöjd så fort som möjligt. Konsumenter kan få tvister om skadestånd från mäklare och mäklarens rätt till provision och annan ersättning prövad av Fastighetsmarknadens Reklamationsnämnd (FRN). Självklart kan du också få tvisten prövad av en allmän domstol, det vill säga i första hand en tingsrätt.
-
Jag har hamnat i en tvist med köparen av min lägenhet. Kan ni hjälpa mig att lösa den tvisten?
Vi kan tyvärr inte hjälpa dig att lösa tvisten eftersom vi inte prövar tvister mellan säljare och köpare. Vi kan inte heller vara ombud för dig eller ge dig råd om hur du ska handla i en viss situation. För att få hjälp kan du vända dig till exempelvis en privat juristbyrå.