Återregistrera mäklare
Har du varit registrerad som fastighetsmäklare tidigare och vill registrera dig på nytt? Här kan du läsa mer om vad som gäller för dig som tidigare haft och ansöker om fullständig registrering.
Så här ansöker du om återregistrering
- Ansök om återregistrering på mina sidor.
- Ladda upp förvaltarfrihetsbevis och försäkringsintyg i ansökningsformuläret.
- Betala ansökningsavgiften på 2 900 kronor.
- Om du varit avregistrerad i mer än fem år ska du ladda upp ett intyg om avklarat kunskapsprov.
Innan du kan börja jobba som mäklare igen behöver du bli registrerad. Vi gör samma prövning som vid en nyansökan, med skillnaden att du inte behöver uppfylla utbildningskraven på nytt. I stället ska du göra ett kunskapsprov om du har varit avregistrerad mer än fem år, annars gör vi ingen kontroll av dina teoretiska kunskaper.
Vid ansökan om återregistrering gör vi även bedömningen av om du anses vara redbar och lämplig för yrket.
Om du har varit registrerad under de senaste fem åren
Om du varit registrerad fastighetsmäklare under någon period de senaste fem åren behöver du inte genomföra något kunskapsprov. Du kan då ansöka om återregistrering direkt genom Mina sidor.
Om det var mer än fem år sedan du var registrerad
Reglerna för återregistrering har ändrats så att du som har varit avregistrerad i mer än fem år behöver genomföra ett kunskapsprov. Kunskapsprovet tillhandahålls av KTH och Malmö universitet mot en särskild avgift. För frågor om kunskapsprovet hänvisar vi till kontaktpersonerna nedan.
KTH
Henry Muyingo
E-post: kursexp@abe.kth.se
Malmö universitet
Annica Orlov
E-post: annica.orlov@mau.se
Tänk på!
Vid den tidpunkt du ansöker om återregistrering får det ha gått max ett år sedan du genomförde kunskapsprovet.
Hyresförmedling
Vill du återregistrera dig som hyresförmedlare? Läs gärna vad som gäller vid hyresförmedling.
Vanliga frågor om återregistrering
-
Jag har jobbat som mäklare förut, vad gäller om jag vill börja jobba igen?
Du kan ansöka om återregistrering via Mina sidor. När du ansöker ska du betala en ansökningsavgift på 2 900 kronor, ladda upp ett intyg om ansvarsförsäkring och ett nytt förvaltarfrihetsbevis.
Om du, vid tidpunkten för ansökan, har varit avregistrerad mer än fem år ska du också ladda upp ett intyg om att du har genomfört och fått godkänt på ett kunskapsprov. Har du varit avregistrerad mindre än fem år behöver du inte ha gjort ett kunskapsprov.
-
Vad är ett kunskapsprov och måste jag göra det?
Ett kunskapsprov ska du göra om du, för mer än fem år sedan, har varit registrerad mäklare med fullständig registrering och vill ansöka om samma registrering igen. Provet gör du hos KTH eller Malmö universitet mot en särskild avgift. Du får ett intyg som du ska bifoga din ansökan. Läs gärna mer om att återregistrera mäklare.
-
Jag vill återregistrera mig som mäklare, behöver jag skicka in mitt utbildningsbevis igen eller har ni det sparat?
Nej, det behöver du inte göra. Reglerna för återregistrering har ändrats så att du som har varit avregistrerad i mer än fem år behöver genomföra ett kunskapsprov. Vi gör inte längre någon bedömning av din tidigare utbildning när du har varit registrerad mäklare med fullständig registrering förut.
-
Om jag vill återregistrera mig som mäklare, måste jag göra ny praktik?
Nej, det behöver du inte. Har du jobbat som mäklare förut kontrollerar vi inte din praktik på nytt. Om du däremot ansöker om en registreringskategori med högre krav än den registrering du hade måste du göra minst tio veckors praktik.