Hoppa till huvudinnehåll

💡 Testa även våra tjänster där du kan söka mäklare, företag och nämndbeslut

Sök beslut

Beslut

Beslutsdatum: 2023-03-08
Diarienummer: 22-2276
FMI:s beslut: Återkallelse av registrering
Laga kraft
Beslutet rör en mäklare

Frågor som prövats i beslutet

Redbarhet och lämplighet

Sammanfattning

Prövning av fastighetsmäklarens redbarhet och lämplighet med anledning av att mäklaren har restförda skulder.

Fastighetsmäklarinspektionens avgörande

Fastighetsmäklarinspektionen återkallar NN:s registrering som fastighetsmäklare.

Ärendet

Fastighetsmäklarinspektionen har via en tematisk tillsynsinsats uppmärksammat att NN har restförda skulder hos Kronofogdemyndigheten. Den 6 december 2022 uppgick mäklarens skulder till ett belopp om 372 350 kronor i tre enskilda mål och 12 036 kronor i ett allmänt mål.

Den 28 augusti 2020 inledde inspektionen ett tillsynsärende (dnr 20–1220) på eget initiativ mot mäklaren, då ett utdrag från Kronofogdemyndigheten visade ett aktuellt skuldsaldo på 15 304 kronor i allmänna mål. Ärendet avskrevs dock utan åtgärd på kansliet den 8 februari 2021.

Fastighetsmäklarinspektionen kontrollerade åter mäklarens skuldsaldo den 3 januari 2023. Det framkom då att skuldsaldot hos Kronofogdemyndigheten vid denna tidpunkt var 418 929 kronor i tre enskilda mål. Inspektionen har även gjort en förnyad kontroll den 28 februari 2023. Mäklaren hade då restförda skulder hos Kronofogdemyndigheten till ett belopp om totalt 662 026 kronor, varav 647 356 kronor avsåg fyra enskilda mål och 14 670 kronor avsåg ett allmänt mål.

Av ett utdrag från Creditsafe framgår att utmätningsförsök har skett i november 2022 samt i mars 2020, men att mäklaren saknade kända utmätningsbara tillgångar för täckande av skulden. Av information från Kronofogdemyndigheten framgår att mäklaren har gjort två egna inbetalningar under 2018, samt att överskjutande skatt har avräknats eller utmätts under varje år mellan 2018 och 2022.

Utifrån kravet på redbarhet och lämplighet för fastighetsmäklare har NN beretts tillfälle att yttra sig avseende skuldsättningen. Mäklaren har inkommit med ett yttrande i ärendet.

Fastighetsmäklarens yttrande

Fastighetsmäklaren har uppgett i huvudsak följande.

Hon önskar att inspektionen låter henne behålla registreringen som fastighetsmäklare.

Hon har för avsikt att bli helt skuldfri inom fjorton månader. Från och med den 28 april 2023 kommer hon att kunna betala minst 12 000 kronor till Kronofogdemyndigheten och sedan kontakta inkassobolagen för att undersöka om de kan återkalla kraven mot att en avbetalningsplan upprättas. Hennes målsättning är att inte ha något skuldsaldo hos Kronofogdemyndigheten vid årsskiftet 2023/2024. Hon kan skicka en rapport till inspektionen den 31 december 2023 för att redovisa det hon har åstadkommit.

Hon är övertygad om att hennes plan för att bli skuldfri kommer att fungera, då hon har gjort förändringar i livet och i sin ekonomi som medför att hon kommer att få ett större utrymme för att göra ökade månadsinbetalningar. Hon har bland annat flyttat till en mindre och billigare hyreslägenhet. De sänkta boendekostnaderna gör att hon kan lägga mer pengar på avbetalning av skulden.

Fastighetsmäklarinspektionens bedömning

Enligt 4 kap. 4 § fastighetsmäklarlagen (2021:516) ska Fastighetsmäklarinspektionen återkalla registreringen för den fastighetsmäklare som inte längre uppfyller bland annat det krav på redbarhet och övrig lämplighet som uppställs i 2 kap. 8 § samma lag eller som handlar i strid med sina skyldigheter enligt lagen. Fastighetsmäklarinspektionen får besluta att en återkallelse av registreringen ska gälla omedelbart. Om det kan anses tillräckligt får inspektionen i stället för att återkalla registreringen meddela en varning eller erinran. Är förseelsen ringa får inspektionen avstå från att meddela någon påföljd.

Bestämmelsen om redbarhet i 2 kap. 8 § fastighetsmäklarlagen motsvarar i stort 6 § i 2011 års fastighetsmäklarlag, vilket innebär att äldre förarbetsuttalanden fortsatt är relevanta. I förarbetena till 1995 års lag (prop. 1994/95:14 s. 66) anges att redbarhetsrekvisitet i paragrafen tar sikte på en mäklares allmänna hederlighet, pålitlighet och integritet.

Redbarheten ska motsvara de krav som bör ställas på en mäklare mot bakgrund av den, i flera avseenden, ansvarsfulla förtroendeställning som mäklaren intar i förhållande till både uppdragsgivaren och dennes motpart. I kravet på redbarhet ligger också ett krav på redbarhet i ekonomiska angelägenheter. Förutom ekonomiska brott kan en underlåten betalning eller amortering av skulder med ränta eller annan misskötsel av ekonomiska åtaganden ge anledning till tvekan om en persons lämplighet som fastighetsmäklare (prop. 1994/95 s. 65 ff.).

En fastighetsmäklare har en ansvarsfull förtroendeställning i förhållande till sin uppdragsgivare och dennes motpart. Det är därför av stor vikt att mäklaren är skötsam när det gäller bland annat ekonomiska angelägenheter (se Kammarrätten i Stockholms dom i mål nr 9228–14 från den 30 september 2015 samt RÅ 1999 ref. 24). Kravet på ekonomisk redbarhet existerar för att skydda konsumenter. En fastighetsmäklare får inte ha så dålig ekonomi att hen riskerar att sätta sitt eget intresse framför konsumentens.

NN hade den 28 februari 2023 aktuella skulder hos Kronofogdemyndigheten till ett belopp om totalt 662 026 kronor, varav 647 356 kronor avsåg enskilda mål och 14 670 kronor avsåg allmänna mål. Sedan inspektionens första kontroll av mäklarens skuldsättning i december 2022 har beloppet ökat med cirka 277 000 kronor. Av informationen från Creditsafe och Kronofogdemyndigheten kan konstateras att mäklaren har varit återkommande skuldsatt under en längre period, då mäklarens överskjutande skatt har avräknats eller utmätts under fem års tid och två utmätningsförsök har skett under 2020 samt 2022. Fastighetsmäklarinspektionen finner att NN därmed inte uppfyller de krav som ställs på en fastighetsmäklare avseende redbarhet och lämplighet. NN:s registrering som fastighetsmäklare ska därför återkallas (jfr inspektionens beslut med dnr 21–0921, 20–0644 och 19–0689).


Det här är den avidentifierade webbversionen av beslutet. För att ta del av originalbeslutet kan du kontakta FMI:s registrator.