Hoppa till huvudinnehåll

💡 Testa även våra tjänster där du kan söka mäklare, företag och nämndbeslut

Sök beslut

Beslut

Beslutsdatum: 2022-05-11
Diarienummer: 22-0260
FMI:s beslut: Erinran
Laga kraft
Beslutet rör en mäklare

Frågor som prövats i beslutet

Marknadsföring

Sammanfattning

Prövning av fastighetsmäklarens marknadsföring av den egna förmedlingsverksamheten.

Fastighetsmäklarinspektionens avgörande

Fastighetsmäklarinspektionen meddelar fastighetsmäklaren NN en erinran.

Ärendet

I en anmälan till Fastighetsmäklarinspektionen har kritik riktats mot fastighetsmäklaren NN (verksam vid [namnet/kedjan]). Anmälaren har gett in skärmbild av ett sms som är att betrakta som marknadsföring från mäklaren till anmälaren.

På begäran av Fastighetsmäklarinspektionen har fastighetsmäklaren yttrat sig i ärendet.

Anmälan

Anmälaren har uppgett i huvudsak följande.

Den 3 februari 2022 fick anmälaren ett sms från mäklaren NN från mäklarfirman Namnet på mäklarfirman. Han har aldrig varit kund hos företaget och inte heller har han givit någon form av godkännande att hans mobilnummer ska få användas för marknadsföring. Av sms:et framgår något telefonnummer där han skulle kunna begära att företaget ska sluta skicka reklam.

Fastighetsmäklarens yttrande

Fastighetsmäklaren har uppgett i huvudsak följande.

Det var inte hans uppsåt utan det var ett misstag av honom. Han har haft en ringlista och en kundlista, av misstag skickade han detta sms till alla på ringlistan. Han kommer att vara mycket mer uppmärksam på detta i framtiden och se till att det inte händer igen. Orsaken är ett mänskligt misstag och inget annat.

Handlingarna

Fastighetsmäklarinspektionen har i detta ärende granskat de ingivna dokumenten enbart som underlag för bedömningen av anmälarens klagomål, så kallad riktad granskning. Dokumentens innehåll i övrigt har alltså inte ingått i granskningen.

I handlingarna har följande uppmärksammats.

I handlingen som avser ett SMS meddelande framgår följande:

Mäklaren:

”Hej, mitt namn är NN och jag är en fastighetsmäklare på Namn på mäklarfirman. Jag har haft förmånen att förmedla lägenheter i din förening och undrar om u skulle vara intresserad av att få din lägenhet värderad. Du kan också då få tips på vad du kan göra för att höja värdet på din lägenhet inför en eventuell framtida försäljning. Jag bor själv i området och har gjorts så i hela mitt liv och har därför full koll på [namn på område]. Ser fram emot din återkoppling. Mvh NN, Namn på mäklarfirman"

Fastighetsmäklarinspektionens bedömning

Fastighetsmäklarens allmänna omsorgsplikt

Enligt 3 kap 1 § fastighetsmäklarlagen ska en fastighetsmäklare utföra sitt uppdrag omsorgsfullt och i allt iaktta god fastighetsmäklarsed. Mäklaren ska ta till vara både säljarens och köparens intresse. Inom ramen för de krav som god fastighetsmäklarsed ställer ska mäklaren särskilt beakta uppdragsgivarens ekonomiska intressen.

Bestämmelsen har överförts från 1995 års fastighetsmäklarlag. Av förarbetena till den lagen framgår det att formuleringen i allt innebär att mäklarens skyldighet att iaktta god fastighetsmäklarsed inte bara gäller vid fullgörandet av de enskilda förmedlingsuppdragen utan även i andra sammanhang där mäklaren uppträder i sin yrkesroll. Det kan exempelvis gälla mäklarens marknadsföring av sina tjänster (prop. 1994/95:14 s. 76).

Marknadsföringen

Fastighetsmäklarinspektionen har tillsyn över fastighetsmäklaren. I den mån en mäklare använder sig av otillbörlig reklam i samband med marknadsföringen av sin förmedlingstjänst kan inspektionen normalt ingripa med stöd av fastighetsmäklarlagen.

Av 19 § marknadsföringslagen (2008:486) framgår det att en näringsidkare inte får kontakta en konsument i marknadsföringssyfte via elektronisk post, telefax eller sådana uppringningsautomater eller andra liknande automatiska system, om denne inte samtyckt till det på förhand.

Av 19 § 2 st. MFL framgår att undantag från kravet på samtycke föreligger om näringsidkaren fått den fysiska personens uppgift om elektronisk adress för elektronisk post i samband med försäljning till personen. Vidare anges ytterligare förutsättningar för undantag till samtycke i 19 § 2 st. p.1-3 MFL.

Av utredningen i ärendet framgår det att marknadsföring har skickats från fastighetsmäklaren NN till anmälaren via sms. Det är ostridigt i ärendet att anmälaren inte på förhand har lämnat ett uttryckligt medgivande till marknadsföringen.

Det framgår vidare av utredningen att det även saknas tidigare kundförhållande mellan anmälaren och fastighetsmäklarföretaget vilket gör att förutsättningarna för undantag till samtycke enligt 19 § 1.st. MFL inte föreligger. Förseelsen utgör därför en överträdelse av förbudet att kontakta en konsument i marknadsföringssyfte via elektronisk post utan samtycke. Fastighetsmäklarinspektionen anser att mäklaren har agerat i strid med god marknadsföringssed och därmed också i strid med god fastighetsmäklarsed. Förseelsen motiverar en erinran.


Det här är den avidentifierade webbversionen av beslutet. För att ta del av originalbeslutet kan du kontakta FMI:s registrator.